kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۹۳۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

نعل وارونه غربگرایان برای انحراف اذهان از عاملان درز فایل صوتی ظریف




سرویس سیاسی-
عبدالرضا فرجی‌راد، دیپلمات پیشین دیروز در ارگان دولت، به دروغ، انتشار فایل صوتی ضد منافع ملی ظریف را به منتقدان دولت نسبت داد!
وی مدعی شد: «اگرچه پیدا نیست مخالفان به چه طریقی این فایل را منتشر کرده‌اند اما تردیدی وجود ندارد که هدف سیاسی مشخصی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دنبال می‌کنند. به اعتقاد مخالفان دولت، ثمربخش بودن مذاکرات وین و لغو تحریم‌ها می‌تواند تاثیر خوبی بر اقبال عمومی به جریان‌های سیاسی نزدیک دولت داشته باشد از این رو انتشار نابهنگام صحبت‌هایی از وزیر امور خارجه کشورمان که می‌تواند اثر سوئی بر روند مذاکرات داشته باشد، می‌تواند حربه موثری برای تحقق هدف این گروه‌ها باشد... تخریب مذاکرات وین یا تضعیف و حتی تاخیر آن در نهایت باعث می‌شود که انتخابات هم از آن تاثیر گیرد بنابراین گروهی برای رسیدن به این هدف و ایجاد اختلال در گفت وگوهای جاری برجام حتی به دزدی فایل‌های محرمانه و حساس روی آوردند. اقدامی که نه تنها می‌تواند بر روند مذاکرات که حتی بر مناسبات دوجانبه و دیپلماسی وزارت خارجه اثر بگذارد.»
از آنجا که فایل صوتی ادعاهای خلاف واقع ظریف، در اختیار مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تحت مدیریت حسام الدین آشنا بوده است، اولین متهم درز فایل صوتی، آشنا و کارمندان مرکز دولتی تحت مدیریت وی است.
غربگرایان برای انحراف اذهان عمومی و رد گم کردن، منتقدان دولت را عامل انتشار فایل صوتی جا می‌زنند و این حماقت و وقاحت در حالی است که به اعتبار عاملیت دولت در پروژه تاریخ شفاهی، عامل درز فایل بیرون از مجموعه دولت نیست و یافتنش آسان است.
 نکته قابل توجه دیگر، موج سواری نویسنده بر انتقادات دقیق و فنی از مذاکرات است که تقلا دارد به واسطه آن، خیانت غربگرایان مدعی اصلاحات - اعتدال را گردن منتقدان بیندازد! و حال آنکه آمریکا تصریح کرده که تحریم‌ها را بر نمی‌دارد و جماعت پادوهای غرب هستند که با اغراض انتخاباتی و برای فریب مردم، صرفا برداشتن نمایشی تحریم را دنبال می‌کنند.
تناقضات رئیس ‌شورای شهر در دفاع از عملکرد مدیریت شهری اصلاح‌طلبان
محسن‌ هاشمی رئیس‌شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد در پاسخ به سؤالی درباره انتقادها از اقدامات نمایشی شورا نظیر نامگذاری خیابان‌ها گفت: «نامگذاري بخشي از وظايف شوراست و كميسيون نامگذاري كه نمي‌تواند وظايف قانوني‌اش را رها كند و مثلا فعاليت عمراني يا حقوقي انجام دهد، در حوزه نامگذاري شاهد اتفاقات خوبي بوديم، توجه به شخصيت‌هاي فرهنگي در عين گراميداشت شهدا و ارزش‌ها، در اين دوره اتفاق افتاد و تقريبا در همه حوزه‌هاي فرهنگي، هنري، علمي و ارزشي شاهد تجليل از بزرگان و چهره‌هاي ماندگار بوديم»
گفتنی است جریان اصلاحات که درحوزه عملکردی کارنامه بسیار ضعیفی از خود به جا گذاشته است، برای اینکه افکارعمومی را از این موضوع منحرف کند دست به دستاورد‌سازی و عملکرد‌سازی کاذب برای خود می‌زند.  شورای شهر تماما اصلاح‌طلب تهران به جای اینکه عملکرد درستی در حوزه خدمت‌رسانی به شهروندان پاینتخت‌نشین ارائه کند، طی این سالها به مدیریت نمایشی تغییر نام و اسامی معابر و خیابان‌های شهر تهران رو آوردند.
نکته قابل تامل اینکه این اظهارات محسن‌هاشمی درحالی است که وی پیشتر در انتقاد از عملکرد مدیریت شهری تهران گفته بود: دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تأمین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بی‌کار افتاده و در این سه سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است؛ در‌حالی‌که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل مالی یا اجرائی ندارد و می‌توان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد.
ذبح منافع مردم در نگاه انتخاباتی اصلاح‌­طلبان به مذاکرات
روزنامه شرق در شماره دیروز خود گفت‌وگویی را با علی مطهری، نامزد انتخابات ریاست جمهوری منتشر کرد که در بخشی از آن آمده: «در انتخابات گذشته مجلس، در فضای خاص بعد از حوادث آبان 98 و هواپیمای اوکراینی بودیم و دلسردی در مردم ایجاد شده بود. ضمن اینکه به خاطر مسئله افزایش قیمت بنزین، مردم احساس کرده بودند مجلس در کشور کاره‌ای نیست.»
چنانکه خواندید علی مطهری برای کاهش مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 درصدی برای عملکرد بسیار ضعیف دولت مورد حمایت وی یعنی دولت تدبیر و امید و همچنین عملکرد فوق‌العاده بد مجلس دهم که خودش در آن مجلس حضور داشته و حتی نایب‌رئیس‌اول آن بوده قایل نیست! عملکرد مجلس دهم با مرکزیت داشتن طیف اصلاح‌طلب و حامیان دولت به قدری ضعیف بود که حتی همین روزنامه‌های زنجیره‌ای آن را ضعیف‌ترین مجلس در 40سال گذشته خواندند.
وی در ادامه افزوده: «ضمن اینکه اگر مذاکرات وین به نتیجه مطلوب برسد و مردم احساس کنند راهی برای حل مشکلات باز شده است، برای اینکه این راه ادامه پیدا کند، بیشتر شرکت می‌کنند. در مجموع به میزان مشارکت امیدوارم.»
تا همین جای این مصاحبه مشخص شد که علی مطهری همان سیاست و روش و منش دولت فعلی را دارد و نگاهش به دست غربی‌ها است تا آنها اقتصاد کشور را سر و سامان دهند که هیچ وقت چنین اتفاقی نمی‌افتد که غرب دایه مهربان‌تر از مادر شود برای ما. نکته مهم اما نگاه انتخاباتی این طیف به مذاکرات وین است که جای تاسف دارد که منافع ملی را چنین به منافع خویش گره می‌زنند.
 در ادامه مطهری گفته: «اگر به‌جای آقای روحانی کسی دیگر انتخاب می‌شد، وضع دیگری داشتیم. برجامی نداشتیم و شاید وارد جنگ شده بودیم[!!] پس این‌طور نیست که انتخاب افراد تأثیری نداشته باشد. اما برخی افراد که به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده‌اند در ‌40ساله اخیر گاهی عقب‌نشینی کرده‌اند، یعنی از اختیاراتشان به‌صورت کامل استفاده نکرده‌ و اجازه دخالت در امور اجرائی را به دیگران داده‌اند... البته امثال ما که فرزند یکی از رهبران انقلاب یا شخصیت‌های بزرگ هستیم، احساس مسئولیت بیشتری می‌کنیم. یعنی احساس می‌کنیم در شرایط موجود، انقلاب و آینده کشور در خطر است و نمی‌توانیم ساکت بنشینیم، تصمیم می‌گیریم وارد میدان شویم.»
حتما به خاطر دارید که این طیف در دو انتخابات قبل از روش‌های ایجاد امید واهی، دادن وعده‌های پوچ، ترساندن مردم از رقیب و نیز ایجاد هراس در مردم از شرایط آینده در صورتی که نامزد رقیب پیروز شود سوءاستفاده کردند. چنانکه این طیف با انتشار یک کلیپ به مردم نهیب زدند که اگر سیدابراهیم رئیسی را انتخاب کنید دلار می‌شود: 5000تومان و... این جماعت در بی‌اخلاقی تمام و برای رای آوردن حتی به رئیسی اتهام دیوار کشیدن را در پیاده‌روها نسبت داد. نکته دیگر این طیف در هشت سال گذشته برای فرافکنی در توجیه مشکلات، موضوعات مختلف را مطرح می‌کردند، از جمله نبود اختیارات کافی برای رئیس‌جمهور... حالا که زمان انتخابات نزدیک است و دیگر نمی‌توانند از فرافکنی «نبود اختیارات برای رئیس‌جمهور» استفاده کنند و به مواردی مثل دخالت در کار رئیس‌جمهور روی آورده‌اند؛ زیرا اگر اکنون هم مثل سال‌های قبل از نبود اختیارات سخن بگویند آنوقت باید به مردم بگویند چرا برای ریاست جمهوری که مدعی نبود اختیاراتش شده‌اند ثبت‌نام کرده‌اند؟
راه‌حل مشکلات، مذاکره با آمریکاست!
روزنامه ابتکار در گزارش تیتر 1 خود نوشت: به گفته برخی از تحلیلگران اقتصادی به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و آمریکا و به دنبال آن لغو تحریم‌ها بدون‌شک اثرات مثبتی را برای اقتصاد به همراه خواهد داشت
ابتکار با طرح این ادعا که « به نتیجه نرسیدن مذاکرات، سبب التهاب در اقتصاد می‌شود.» به نقل از کارشناس اقتصادی نوشت: اگر به هر دلیلی اتفاقی رخ دهد که سبب شود مذاکرات به نتیجه نرسد قطعا ما شاهد یک التهاب در تمام بخش‌های اقتصادی خواهیم بود و حتی رشد اقتصادی‌ پایان اما پایدار را هم تجربه نخواهیم کرد، به خصوص که کشور با چالش کرونا روبه‌رو است. به همین دلیل من گمان می‌کنم درصورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات شاهد التهاب در اقتصاد و رکود تورمی خواهیم بود، به گونه‌ای که قیمت‌ها بالا و حجم معاملات پایین خواهد آمد.
مدعیان اصلاحات در این روزها که کشور در شرایط انتخابات به سر می‌برد و تنها 2 هفته به آغاز تقویم انتخابات ریاست جمهوری مانده است، نگران این هستند که نتوانند از مذاکراتی که تحت عنوان «کمیسیون مشترک برجام» در وین جاری است بهره‌برداری سیاسی کنند. هرچند تجربه برجام، تجربه‌ای شکست خورده است اما اصلاح‌طلبان بازهم دنبال القای این هستند که بگویند زلف همه مشکلات کشور به تحریم‌ها گره خورده و تنها راه، رای به اصلاح‌طلبان و مذاکره به آمریکاست!