kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
شمار فوتی‌ها در هند از 200 هزار نفر عبور کرد

وضعیت کرونا در هند فراتر از دلخراش، ارتش به میدان می‌آید

در حالی که شمار فوتی‌های کرونا در هند امروز با جهش خیره‌کننده مبتلایان از مرز 200 هزار فوتی می‌گذرد، رئیس‌سازمان بهداشت جهانی اوضاع این کشور را «فراتر از دلخراش» توصیف کرد.




سرویس خارجی-

 وضعیت کرونا در هند بسیار اسفناک است. داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور تا عصر دیروز از مرز 17 میلیون و 636 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 198 هزار نفر رسیده است. در ادامه موج ویرانگر کرونا در هند و در حالی که بیمارستان‌های این کشور تخت و امکانات پذیرش بیماران جدید را ندارند، دیروز برای ششمین روز متوالی تعداد ابتلاها باز هم بالای 300 هزار نفر بود و 2 هزار و 771 فوتی روزانه نیز به ثبت رسید. در همین حال نیروهای مسلح متعهد شدند برای مبارزه با جهش خیره‌کننده ابتلا به کمک بیایند.
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، روز دوشنبه، هند ۳۲۳ هزار و ۱۴۴ مورد جدید را به ثبت رساند که کمتر از رکورد ۳۵۲ هزار و ۹۹۱ مورد روز دوشنبه بود، در حالی که همچنان بیمارستان‌های این کشور به دلیل کمبود تخت و اکسیژن چاره‌ای جز رد بیماران ندارند. «ریو ام جان» استاد و اقتصاددان در انستیتو مدیریت هند در ایالت جنوبی «کرالا» در پیامی توئیتری هشدار داد: «لطفا توجه کنید که کاهش ابتلای روزانه عمدتاً به دلیل افت شدید میزان آزمایش است. نباید آن را نشانه‌ای از کاهش موارد دانست، بلکه به دلیل مورد بررسی قرار ندادن موارد مثبت، بسیار زیاد است». «تدروس ادهانوم»مدیرکل سازمان جهانی بهداشت هم اوضاع در دومین کشور پرجمعیت جهان را «فراتر از دلخراش» توصیف کرد. در همین حال، هند از نیروهای ارتش خواست برای مهار این بحران ویرانگر به کمک بیایند. «بیپین راوات» رئیس‌ستاد دفاعی ارتش هند روز دوشنبه گفت که از ذخایر اکسیژن ارتش برای رفع کمبود اکسیژن استفاده خواهد شد و همچنین کارکنان بازنشسته به کمک کادر بهداشت و درمان خواهند رفت.
جریمه نقض کنندگان پروتکل‌های بهداشتی در تایلند
در تایلند نیز مقامات این کشور، همزمان با تلاش این کشور برای دست و پنجه نرم کردن با موج جدید موارد ابتلای کرونا که سیستم پزشکی را تحت فشار قرار‌داده، در ۴۸ استان برای کسانی که در مکان‌های عمومی ماسک نزنند، جریمه‌هایی تا ۲۰ هزار بات تایلند (معادل ۶۴۰ دلار) تعیین کرده‌اند.
به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، بانکوک، پایتخت تایلند که دارای بیشترین تعداد مبتلایان است، در حال تعطیلی بیش از ۳۰ نوع کسب و کار و خدمت، از جمله سینما، پارک، باغ‌وحش، استخر و سالن‌های ماساژ است. تجمع بیش از ۲۰ نفر ممنوع شده است. فعالیت مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ ممکن است ادامه داشته باشد، اما ساعات سرویس‌دهی آنها محدود خواهد بود. با وجود افزایش سریع آمار، در حال حاضر قرنطینه ملی، حکومت نظامی یا منع سفر در تایلند وجود ندارد؛ این در حالی است که به استان‌های منفرد اجازه صدور محدودیت‌های مختص خود، از جمله قرنطینه اجباری برای بازدیدکنندگان استان‌های دیگر، داده شده است. 48استان از ۷۶ استان تایلند، برای ماسک نزدن جریمه وضع کرده‌اند. «پرایوت چان-اوچا»، نخست‌وزیر تایلند روز دوشنبه و به دنبال لازم‌الاجرا شدن این قانون، از نخستین افرادی بود که بابت ارتکاب جرم، جریمه شد. تصویری در صفحه رسمی فیس‌بوک وی، او را حین ریاست جلسه‌ای در مورد واکسیناسیون کووید ۱۹، بدون ماسک نشان می‌دهد که با انتقادات گسترده‌ای همراه بود.