kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
نماینده چین در مذاکرات وین:

آمریکا باید تحریم‌ها علیه ایران را فوراً و به طور کامل لغو کند

رئیس‌هیئت چین در مذاکرات برجام می‌گوید که آمریکا به عنوان طرف نقض‌کننده توافق هسته‌ای باید ابتدا تحریم‌ها علیه ایران را به طور تمام و کمال بردارد تا جمهوری اسلامی به اجرای کامل تعهداتش بازگردد.


«ونگ کوان» سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیئت چین در مذاکرات برجام را برعهده‌دارد در مصاحبه با ایرنا به تشریح دیدگاه خود درخصوص روند گفت‌وگوها پرداخت و تاکید کرد: آمریکا باید بلافاصله همه تحریم‌ها علیه ایران و طرفهای ثالث را به طور کامل و فوری حذف و لغو کند.
وی گفت مذاکرات در بخش گفت‌و‌گوها تقریباً به نتیجه رسیده اما همه اینها باید به متن و نوشته تبدیل شود.
دیپلمات ارشد چین، تبدیل کردن ماحصل مذاکرات به متن را با توجه به اینکه جزئیات باید بسیار صریح و دقیق نوشته شوند، روندی پیچیده عنوان کرد و گفت: آنچه در این میان از همه چیز مهم‌تر است حفظ اصول و روشن شدن فاصله میان خوب و بد است.
سفیر چین گفت: متن نهایی در صورت آماده شدن، مقدمه یا پایه‌ای برای گفت‌وگوهای آینده خواهد بود.
وی تاکید کرد: در این میان مهم‌ترین نکته آن است که آمریکا متوجه شود که با زیر پا گذاشتن تعهداتش کار ناصواب و مخالف اصولی انجام داده و همین کار عامل اصلی مشکلات و رسیدن به این مرحله است.
به گزارش ایرنا، این دیپلمات چینی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از برجام خارج نمی‌شد، نیازی به این مذاکرات نبود.
آخرین وضعیت مذاکرات وین
نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در چارچوب کمیسیون مشترک در وین گردهم آمده تا درخصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند.
دور پنجم از هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، چهارشنبه گذشته در گراندهتل وین برگزار شد و روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده به بحث و بررسی درخصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند. آن‌ها توافق کردند علاوه‌بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو درخصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس‌هیئت ایرانی در مذاکرات برجام پس از پایان آخرین نشست کمیسیون مشترک به خبرنگاران در وین گفت: تلاش ما این است که مجموعه اقداماتی که باید آمریکا برای رفع تمامی تحریم‌ها انجام دهد، عملی شود.
معاون وزیر خارجه تاکید کرد: رفع تحریم‌ها باید راستی‌آزمایی شود و در گام بعد ایران اقدامات خود را انجام دهد. وی ادامه داد: مجموعه این اقدامات در حال کار شدن است. پیش‌نویس‌های مختلفی توسط تمامی هیئت‌ها ارائه و مورد تبادل قرار گرفت. درباره آنها کار انجام می‌شود. تمام تلاش ما این است که بتوانیم به سند واحدی که دقیقا وظایف آمریکا را مشخص کند و اقداماتی هم که ایران برای اینکه به برجام برگردد را روشن کند.
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای با بیان اینکه آن سند نحوه راستی‌آزمایی و ترتیب و تقدم اقدامات طرفین را مشخص خواهد کرد، اظهار داشت: البته این موضوع از نظر ما کاملا روشن است و این آمریکا است که باید ابتدا اقدامات خود را انجام بدهد. البته مذاکرات سخت است اما ما حتما از مذاکرات فرسایشی اجتناب می‌کنیم، همانطور که از شتاب در مذاکرات نیز پرهیز خواهیم کرد.
در زمان حاضر، اعضای برجام برای بررسی و مشورت‌ به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. گزارش‌ها حاکیست که نشست آتی کمیسیون برجام ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) در پایتخت اتریش برگزار شود. اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام معمولا یک روز مانده به برگزاری نشست کمیسیون، تاریخ و زمان برگزاری آن را اعلام می‌کند.
منبع نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده ایرانی: ایران طرح «گام به گام» را نمی‌پذیرد
به گزارش پرس‌تی‌وی، یک منبع آگاه نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده ایرانی شب یکشنبه تاکید کرد: سیاست ایران در موضوع لغو تحریم‌ها هیچ تغییری نکرده و باید تمام تحریم‌ها اعم از تحریم‌های دوره اوباما پس از اجرایی شدن برجام و تحریم‌های بازگردانده شده در دوره ترامپ و تحریم‌های دیگری که در دوره ترامپ با برچسب‌های دیگر وضع شده، لغو شوند و پس از راستی‌آزمایی توسط ایران، کشورمان اقدامات جبرانی را متوقف خواهد کرد.
 این منبع آگاه در واکنش به اظهارات امروز سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها تاکید کرده، هیچ طرحی را که مبتنی بر ایده گام در برابر گام باشد، نمی‌پذیرد و در دستورکار ندارد.
یادآوری می‌شود پس از اجرایی شدن برجام در دوره اوباما، تحریم‌هایی بر ضد ایران وضع شد که قانون ISA و Visa Program  نیز از جمله آنها است.
گفتنی است، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز یکشنبه در مصاحبه با الجزیره گفته بود که دستورالعمل دولت بایدن در موضوع بازگشت به برجام، «عمل در برابر عمل» است.
افزایش قدرت استراتژیک ایران در مذاکرات
المیادین در گزارشی درخصوص مذاکرات ایران و گروه 1+4 در وین نوشت: در آستانه آغاز دور سرنوشت سازی از مذاکرات وین، به نظر می‌رسد دولت بایدن در اتخاذ تصمیم برای پذیرفتن شروط ایران، آشفته است، اما ایران دو جام زهر را در برابر واشنگتن قرار داده که یکی از دیگری تلخ‌تر است.
در ادامه این مطلب آمده است: دولت آمریکا پالس‌های متناقضی می‌فرستد که بین امکان پایبندی کامل به توافق هسته‌ای و خریدن وقت برای تغییر نظر مخالفان داخلی برجام و خطر افزایش قدرت استراتژیک ایران در نوسان است. جیک سالیوان، از رفع تحریمها در مقابل اطمینان از پایبندی ایران به بندهای توافق سخن می‌گوید. به موازات سالیوان، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه خوش‌بینی کمتری داشته و مسیر رابرت مالی و مأموریت اکتشافی وی را دشوار و طولانی توصیف می‌کند.
المیادین افزود: این تناقض‌ها نشان‌دهنده سرگردانی کاخ سفید برای تصمیم‌گیری قاطع است، در حالی که مذاکرات وین در حال پیشروی است، ایران از زبان عباس عراقچی تهدید کرده در صورت جدی نبودن آمریکا برای رفع تحریم‌ها باب مذاکرات را می‌بندد.
در این مطلب آمده است: از سوی دیگر، ایران در حال مذاکره با دشمنی است که توافق هسته‌ای هم به این دشمنی پایان نمی‌دهد، پس سعی می‌کند در جنگ اقتصادی، هر آنچه می‌تواند را به نفع خود
به دست آورد.

المیادین نوشت: چه بسا معضل اساسی آمریکا با ایران آن است که انقلاب اسلامی مخالف آمریکا و دولت‌های غربی بوده و نمی‌تواند بپذیرد که در سیطره این کشورها بوسیله جنگ اقتصادی، ایدئولوژیک و تهدید به جنگ امنیتی و نظامی، جای بگیرد. زیرکانه‌تر آن است که مقاومت ایران، آمریکا و دولت‌های غربی را وادار به تغییر رفتار می‌کند. همانطور که در پرونده هسته‌ای، دو گزینه در برابر آمریکا و اروپا قرار گرفت: چشم‌پوشی از تصمیمات هسته‌ای ایران و کمک به آن برای افزایش قدرت منطقه‌ای و استراتژیکش و یا مقابله تمام عیار با ایران و از بین رفتن برنامه دولت بایدن برای مقابله با روسیه و چین.
این مطلب افزوده است: پرونده هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران از قدرت بازدارندگی علیه آمریکا برخوردار است و شاید آنچه فرمانده نیروهای آمریکایی، مکنزی در مورد نگرانی آمریکا از دقت موشکهای ایرانی گفت، بخوبی بیانگر این مسئله است.
کاخ سفید: اسرائیل موضع آمریکا درباره برجام را تغییر نمی‌دهد
علیرغم آن‌که مقام‌های رژیم صهیونیستی در روزها و هفته‌های اخیر و در جریان مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در «وین» به تکاپو افتاده و برای بحث درباره ایران قصد سفر به واشنگتن را دارند به امید آنکه بتوانند در فرایند این مذاکرات اخلال ایجاد کنند، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید مدعی شده است که سفر هیئت رژیم صهیونیستی به ایالات متحده، تأثیری بر مواضع آمریکا درخصوص بازگشت به برجام نخواهد داشت.
بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «یوسی کوهن» رئیس‌موساد و «مئیربن-شبت» مشاور امنیت داخلی رژیم اسرائیل قصد دارند در هفته جاری برای گفت‌وگو با همتایان خود درباره ایران به واشنگتن سفر کنند.
علیرغم آنکه مقام‌های اسرائیلی اخیراً اعلام کرده‌اند که به دنبال تأثیرگذاری بر مواضع آمریکا در قبال ایران هستند، جن ساکی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص ارزیابی کاخ سفید از سفر مقام‌های رژیم صهیونیستی به واشنگتن و تأثیر احتمالی آن بر موضع دولت بایدن درخصوص بازگشت به برجام گفت: «خیر، تأثیر ندارد. تا جایی که به اسرائیل مربوط می‌شود، ما آن را به عنوان یک شریک کلیدی در جریان این بحث‌ها یا قصد و نیات خود قرار داده‌ایم و در دیدارهای آینده نیز همین روند را ادامه خواهیم داد.»
بنا بر گزارش فارس، طبق اعلام ارتش رژیم صهیونیستی، هیئت این رژیم بدون حضور «آویو کوخاوی» رئیس‌ستاد مشترک ارتش عصر دیروز (یکشنبه) عازم آمریکا شدند.
ادامه مذاکرات در وین، چالش‌برانگیز است
سخنگوی کاخ سفید در ادامه مذاکرات در وین درخصوص برجام را «چالش‌برانگیز» توصیف کرد ولی در عین حال ادامه داد که «ایالات متحده از اینکه همچنان گفت‌وگوهایی بین تمامی طرف‌ها وجود دارد و اینکه این گفت‌وگوها همچنان در جریان است، ترغیب و تشویق می‌شود.»