kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۵۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵

گسترش اعتراض‌های خیابانی از قدس تا کرانه باختری/المنار: اسرائیل نگران انتفاضه است

همزمان با گسترش اعتراض‌ها و درگیری‌ها در قدس، کرانه باختری و نوار غزه، پلیس رژیم صهیونیستی ارزیابی کرده که این درگیری‌ها ممکن است منجر به دور دیگری از انتفاضه شود.


سرویس خارجی-

وضعیت قدس و تشدید درگیری‌ها درسرزمین‌های اشغالی در کنار حملات پی‌در‌پی موشکی از غزه و مناطق دیگر، باعث هراس جدی رژیم صهیونیستی شده است. به گزارش شبکه خبری المنار، رژیم صهیونیستی در هراس و نگرانی است که درگیری میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها در قدس اشغالی در میان اصرار فلسطینیان برای برگزاری نماز در مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان، موجب شکل گیری یک «انتفاضه فراگیر و تمام عیار» شود.
 درگیری‌های شدید و اعتراض‌ها علیه اشغالگران صهیونیست در قدس اشغالی در دهه اول ماه مبارک رمضان از منطقه باب العمود به محله‌ها و کوچه پس کوچه‌های این شهر گسترش یافته و به شهر‌ها و روستا‌ها و اردوگاه‌های فلسطینیان در کرانه باختری رسیده است و فلسطینیان با سنگ و بطری‌های آتش‌زا در برابر گلوله‌های جنگی ایستادگی کرده‌اند. بر این اساس، جوانان فلسطینی در غرب شهر «طولکرم» با سربازان اشغالگر با سنگ و مواد آتش‌زا مشغول درگیری هستند. در منطقه «عزّون» نیز درگیری‌های شدیدی جریان دارد و شهرک نشینان صهیونیست در نزدیکی مقبره یوسف با بطری‌های آتش‌زای جوانان شرکت‌کننده در انتفاضه روبه رو شده‌اند. در جنوب نیز فلسطینیان در
بیت لحم و روستاهایش قیام کرده‌اند. در شرق نیز اطراف اردوگاه «عقبه جبر» صحنه درگیری است که به زخمی شدن شماری منجر شده است. در شمال شهر قدس اشغالی، جوانان اردوگاه قلندیا، پاسگاه صهیونیست‌ها را به صحنه درگیری‌ها و انتفاضه تبدیل کرده‌اند که سربازان اشغالگر را مجبور شدند پشت بلوک‌های سیمانی پناه بگیرند.
طبق گزارش‌های ارسالی، ورودی شمالی شهر «البیره» نیز به میدان درگیری تبدیل شده و فلسطینیان در این منطقه در حمایت از مسجدالاقصی و ساکنان قدس تظاهرات برگزار کرده‌اند. «عصام بکر»، هماهنگ‌کننده نیرو‌های ملی و اسلامی در استان‌های «رام الله» و «البیره» می‌گوید، آنچه رخ داده شعله‌های آتشی است که قطعا بر اساس تحولات اوضاع در شهر قدس اشغالی گسترش خواهد یافت. خبرنگار المنار نیز در این خصوص گفته، صهیونیست‌ها بیم آن دارند که این قیام‌ها و درگیری‌های شبانه که از قدس آغاز شده و به کرانه باختری گسترش یافته است به انتفاضه‌ای سهمگین تبدیل شود.
قدس که مرکز قیام در ماه مبارک رمضان است آرام نشده و فلسطینیان جولان دادن شبانه صهیونیست‌های
شهرک نشین را در خیابان‌های این شهر بر آنان حرام کرده‌اند و باب العمود با وجود بازداشت‌ها و سرکوب‌ها به پایگاهی تبدیل شده که شعله‌های خشم و خروش فلسطینیان از آن آغاز شده است. پس از چندین روز درگیری بین نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی در قدس اشغالی که به زخمی شدن بیش از 100 نفر انجامید، درگیری‌های شنبه شب نیز به زخمی شدن 20 نفر انجامید. نظامیان صهیونیست همچنین دو جوان فلسطینی را در منطقه «باب العامود» در قدس اشغالی بازداشت کردند. گزارش‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از حمله وحشیانه نظامیان اسرائیلی به جوانان فلسطینی در قدس اشغالی و بازداشت آنها دارد. شبکه خبری "قدس" هم اعلام کرده که از آغاز انتفاضه و خیزش مردمی فلسطینیان در شهر قدس از ابتدای ماه مبارک رمضان تا این لحظه، بیش از 750 فلسطینی در درگیری با اشغالگران اسرائیلی زخمی و 100 نفر هم بازداشت شده‌اند.
غزه در حمایت از قدس یکپارچه اعتراض شد
از سوی دیگر، رسانه‌های فلسطینی بامداد یکشنبه از تظاهرات و راهپیمایی صدها ساکن نوار غزه در مناطق مرزی خبر دادند. به نوشته خبرگزاری «شهاب»، ساکنان نوار غزه راهپیمایی‌های شبانه‌ای را در مناطق مرزی برای حمایت از مردم قدس اشغالی و مقاومت آنها در برابر نظامیان صهیونیست، برگزار کردند. بر اساس این گزارش، نظامیان رژیم صهیونیستی نیز با شلیک نارنجک‌های صوتی و دودزا به سمت فلسطینی‌های معترض در مرز نوار غزه، تعدادی از آنها را مصدوم کردند. به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» در حالی که حدود ۷۰۰ فلسطینی در نزدیکی گذرگاه مرزی «المنطار» مشغول تظاهرات بودند که نظامیان صهیونیست از سوی دیگر با شلیک گاه‌وبی‌گاه راکت‌هایی از نوار غزه نیز مواجه شدند. شبکه خبری «قدس» نیز گزارش داد که صدها نفر از ساکنان «جبالیا» واقع در نوار غزه برای اعلام حمایت و همبستگی با فلسطینیان در قدس اشغالی، تظاهرات شبانه برگزار کردند. بر این اساس، آنها در این راهپیمایی از گروه‌های مقاومت خواستند که برای گرفتن انتقام درگیری‌های قدس اشغالی، به شلیک راکت به مناطق صهیونیست‌نشین نزدیک نوار غزه ادامه دهند.
باز هم حمله موشکی به سرزمین‌های اشغالی
همزمان رسانه‌های عبری و خبرگزاری‌های فلسطینی با گزارش شنیده‌شدن صدای آژیر هشدار در شهرک صهیونیست‌نشین «نیریم»، خبر دادند که یک فروند راکت به نزدیکی محل استقرار نظامیان صهیونیست برخورد کرده است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز شنبه شب اعلام کرد که پلیس رژیم اسرائیل در حال ارزیابی این است که اعتراضات در قدس اشغالی تشدید یافته و نیروهای امنیتی بیشتری در خیابان‌ها حاضر شوند. پلیس ارزیابی کرده که این درگیری‌ها ممکن است منجر به دور دیگری از انتفاضه شود. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز پس از پایان نشست با فرماندهان نظامی این رژیم گفت که درباره نوار غزه دستور داده که برای هر سناریوی احتمالی آماده‌باشند. وی در ادامه سخنانش مدعی شد که این رژیم به آزادی عبادت در قدس پایبند است.
تداوم حملات به سرزمین‌های اشغالی
از سوی دیگر، شبکه خبری الجزیره به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که مقاومت فلسطین ۶ راکت از شمال نوار غزه به سمت شهر اشغالی "سدیروت" و دیگر نواحی مجاور شلیک کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی گفته که سامانه گنبد آهنین از این تعداد یک موشک را رهگیری و منهدم کرده است. شبکه عربی ۲۱ نیز گزارش داد که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه اعلام کرد دست‌کم یک موشک در شهرک‌های اطراف نوار غزه سقوط کرده است. این حمله راکتی تنها چند ساعت پس از تهدیدهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وبنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صورت گرفت. گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه، بامداد شنبه نیز در واکنش به تعرض نظامیان رژیم صهیونیستی به شهروندان فلسطینی در شهر قدس اشغالی، شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف را با ۳۶ راکت هدف قرار‌دادند که سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی، طبق بیانیه ارتش این رژیم، تنها شش فروند از آنها را رهگیری کرد.
تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی پس از آن آغاز شد که جوانان فلسطینی از ابتدای ماه مبارک رمضان به علت اقدام نظامیان رژیم صهیونیستی در ممانعت از ایجاد تجمع و برگزاری مراسم به مناسبت این ماه مبارک در قدس اشغالی و به ویژه اطراف مسجدالاقصی با نیروهای صهیونیست چند بار درگیر شدند تا اینکه شامگاه پنجشنبه، درگیری‌های میان دو طرف به شدت تشدید شد و هلال احمر فلسطین اعلام کرد که در این درگیری‌ها، بیش از ۱۰۰ فلسطینی مجروح شدند.