kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
در نامه‌­ای به رئیس­ مجلس مطرح شد

درخواست جمعی از نمایندگان مجلس برای اعمال شفافیت بیشتر در بودجه

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به قالیباف خواستار شفافیت در تهیه و تنظیم جداول و ردیف‌های بودجه ۱۴۰۰ شدند.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، 100 تن از نمایندگان در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی خواستار شفافیت در تنظیم و تهیه جداول و ردیف‌های بودجه سال 1400 شدند. در متن نامه نمایندگان به قالیباف رئیس‌مجلس درباره شفافیت در بودجه 1400 آمده است: «حساسیت مجلس یازدهم بر شفافیت تصویب بودجه در مجلس به‌حدی است که رئیس‌سابق کمیسیون تلفیق در مجلس دهم را مستحق نشستن بر کرسی نمایندگی مردم ندانست و اهم ایرادات وارده از سوی نمایندگان محترم هم عدم شفافیت عملکرد ایشان در تنظیم ردیف‌ها و جداول بودجه بود. بر این اساس انتظار می‌رفت که این شفافیت در تصویب بودجه و به‌خصوص تهیه و تصویب جداول و ردیف‌ها که اصلی‌ترین بخش بودجه است، در عالی‌ترین سطح مورد اهتمام هیئت‌رئیسه محترم کمیسیون تلفیق و نیز ریاست محترم مجلس قرار گیرد.»
در ادامه این متن می‌خوانیم: «هرچند برخی نمایندگان مجلس در جلسه مورخ 26/12/1399 و در هنگام رأی به اصلاحات نهایی ماده واحده، نسبت به عدم ارائه جداول از سوی کمیسیون تلفیق تذکر دادند اما این امر مورد توجه ریاست وقت جلسه قرار نگرفت و باعث شد تا لایحه بودجه بدون اطلاع نمایندگان از کم‌ و کیف جداول و مبلغ ردیف‌ها به‌خصوص در بخش هزینه و مصارف، رأی‌گیری شود. بررسی جداول بودجه حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد نسبت به جدول ارائه‌شده از سوی دولت است که در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق مشخص شد که جداول صرفاً توسط یک یا چند نفر و در نهایت با تأیید رئیس‌کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رأی‌گیری لایحه در صحن مجلس در 29/12/99 نهایی شده است.»
این نامه افزوده: «و البته تأسف‌بارتر اینکه این جداول تا حدود یک ماه بعد یعنی تا تاریخ 21/1/1400 نیز به‌کرّات تغییر نموده است و در کمال تعجب جداول 25 روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است و متأسفانه بر اساس اخبار مستند، این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آنها و تصحیح بندها بر اساس‌اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است. جنابعالی مستحضرید که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، کلیه ردیف‌ها و جداول و پیوست‌ها و نیز تغییرات مدنظر شورای محترم نگهبان بایستی به‌تصویب صحن مجلس برسد و در این خصوص حق نماینده قابل واگذاری به غیر نمی‌باشد.»
این نمایندگان در ادامه نامه خود آورده اند: «نکته دوم رعایت شأن مجلس است. آنچه باعث تأسف بیشتر گردید این است که رئیس‌محترم کمیسیون تلفیق در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درخصوص ضرورت ارائه جداول و ردیف‌ها از سوی هیئت‌رئیسه، عنوان نمود که جداول نهایی در اتوماسیون بارگذاری [شده است] و مدعی ارسال جداول همزمان با ارسال ماده واحده و تبصره‌ها در قبل از تاریخ 26/12/99 به شورای نگهبان شد درحالی که حسب اطلاع‌رسانی دبیر محترم هیئت‌رئیسه جداول اولیه سه روز بعد و در تاریخ 29/12/99 نهایی و اعلام گردیده و تا 21 فروردین نیز مرتب در حال تغییر بوده است‌ و اینها همه توسط رئیس‌تلفیق و یکی دو نفر از اعضای کمیسیون و دوستانی از بیرون مجلس و بدون اطلاع حتی اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفته است. اینها همه در حالی است که این مجلس اصلاح ساختاری بودجه را در صدر اهداف خود اعلام نموده و عدم شفافیت و شیوه تأیید بودجه در مجالس قبل، بارها توسط شخص جنابعالی و رئیس‌محترم کمیسیون تلفیق به‌نقد کشیده شده است. از جنابعالی انتظار داریم نسبت به این امر، اهتمام لازم از سوی شما مبذول و تصمیمات لازم اتخاذ گردد.»