kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
آخرین تصمیمات ستاد ملی کرونا اعلام شد

لغو طرح ترافیک در تهران و رفع ممنوعیت تردد در شب‌های قدر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به لغو طرح ترافیک در تهران از امروز، گفت: به منظور تسهیل در برگزاری مراسم شب‌های قدر طرح ممنوعیت تردد شبانه صرفاً در این شب‌ها برداشته خواهد شد.




به گزارش وبدا، علیرضا رئیسی با بیان اینکه دیروز شصت و ششمین جلسه ستاد به ریاست رئیس‌جمهور و حضور همه اعضا برگزار شد، اظهارداشت: در این جلسه مروری بر آخرین وضعیت بیماری در دنیا و ایران داشتیم و بحث‌های مختلفی مطرح شد.
روند شیوع بیماری در کشور
همچنان صعودی است
رئیسی با بیان اینکه وضعیت شیوع بیماری در کشور همچنان مناسب نیست و روند صعودی است، افزود: اکنون روند بیماری در ۱۸ استان کشور همچنان صعودی است و استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان هم روند به شدت صعودی را تجربه می‌کنند، ۲۵ استان اصلا در وضعیت خوبی نیستند.
وی با اشاره به اینکه در تعدادی از استان‌ها نسبتاً به نظر می‌‌رسد که در حال نزدیک شدن به قله هستیم، عنوان کرد: استان‌هایی همچون مازندران، خوزستان، قزوین، فارس، تا حدودی اردبیل، یزد و کردستان روند نسبتاً ملایم‌ تری را طی می‌کنند و برخی استان‌ها به اوج بیماری رسیده‌اند؛ در عین حال تعدادی از استان‌ها هم روند نزولی را آغاز کرده‌اند.
میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور
 به ۶۱ درصد رسیده است
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌ها در کشور، گفت: وضعیت رعایت پروتکل‌‌ها در سطح کشور آنچنانکه انتظار داریم افزایش نیافته است. اکنون نزدیک به دو هفته است که محدودیت‌هایی در شهرهای قرمز و نارنجی ایجاد شده است؛ تعطیلی مشاغل همه گروه‌ها به جز گروه یک در شهرهای قرمز و گروه یک و دو در شهرهای نارنجی را اعمال کردیم؛ میانگین میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور به ۶۱ درصد رسیده است که خیلی هنوز مناسب نیست. رئیسی ادامه داد: سوپرمارکت‌ها، خواربار فروشی‌ها، نانوایی‌ها، رستوران‌ها، بانک‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که از گروه مشاغل یک هستند به ترتیب بدترین رعایت پروتکل‌ها را دارند، اینها باید بیشترین رعایت را داشته باشند چراکه می‌توانند بسیار دردسرساز باشند.
افزایش ترددها
با وجود افزایش شهرهای قرمز
وی با اشاره به آمار ترددها اظهارداشت: از چهاردهم تا پایان فروردین امسال نسبت به سال گذشته، ۵۶ درصد رشد تردد در جاده‌ها را داشتیم و این در حالی است که اکنون ۳۰۱ شهر قرمز، ۹۵ شهر نارنجی و فقط ۴۵ شهر زرد و ۷ شهر آبی داریم و افزایش ترددها نوعی پروتکل‌شکنی است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه میانگین تمکین مراکز خرید و مجتمع‌‌های تجاری اصلی از رعایت پروتکل‌‌ها و تعطیلی در شهرهای قرمز و نارنجی حدود ۸۷ درصد است، گفت: این میزان برای اصناف فعال در معابر حدود ۸۰ درصد است.به گفته رئیسی، استان‌های زنجان، کرمان و خراسان جنوبی بیشترین رعایت پروتکل‌‌ها را داشتند.
وی افزود: در ارتباط با مناسب بودن تهویه در مراکز سربسته که یکی از عوامل بسیار مهم در انتقال بیماری است در اماکن عمومی تنها رعایت ۶۴ درصدی را شاهد هستیم. ماسک زدن در اماکن عمومی به حدود ۶۳ درصد، رعایت فاصله گذاری به حدود ۶۱ درصد و رعایت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به حدود ۸۱ درصد رسیده است که همه این اعداد و ارقام نشان می‌ دهند که اگر این اعداد زیر ۹۰ درصد باشند خیلی اثربخشی ندارند و باید توجه دقیق تری در رعایت پروتکل‌ها داشته باشیم. به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، در حوزه نظارت طی یک هفته گذشته ۹۸ هزار تذکر و اخطار داده شده است و حدود 5 هزار و 800 پلمب‌ هم صورت گرفته است.
ویروس جدید جهش یافته هندی
 به شدت مسری است
رئیسی در ادامه با تاکید بر اهمیت جدی گرفتن ویروس جهش یافته انگلیسی که به شدت در حال تاخت و تاز است، بیان کرد: ویروس جدید جهش یافته که در هندوستان شناسایی شده به شدت مسری است و میزان تلفات بالایی دارد که گفته می‌شود حتی از ویروس‌های جهش یافته دیگر انگلیسی، برزیلی و حتی آفریقای جنوبی هم شدیدتر است، بنابراین استان‌‌هایی که در مرز شرقی کشور و در همسایگی افغانستان و پاکستان قرار دارند باید بسیار مراعات کنند و توصیه شد استانداران و رؤسای دانشگاه‌ها تمهیدات لازم را بیندیشند.
چگونگی برگزاری مراسم‌های شب‌های قدر
 و نماز عید فطر
وی با بیان اینکه این هفته مجدداً تعطیلی‌ها ادامه خواهند یافت، اظهارداشت: تا پایان هفته در شهرهای قرمز و نارنجی همچنان تعطیلی‌ها ادامه خواهند یافت اما براساس ارزیابی‌های ما علی‌رغم اجرای طرح مدیریت هوشمند، محدودیت‌ها طی دو هفته گذشته چندان رعایت نشدند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه از امروز (یکشنبه) لغو طرح ترافیک در تهران آغاز می‌شود و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت، گفت: از آنجایی که در مترو و حمل‌ونقل عمومی فاصله گذاری وجود ندارد و بسیار شلوغ هستند و می‌توانند عامل انتقال بیماری شوند؛ این موضوع یکی از مشکلات ما به ویژه در کلانشهر تهران است که تحقق این امر شاید تاحدودی به ما کمک کند، برای ادامه لغو طرح ترافیک تصمیم گیری خواهد شد.
رئیسی در ادامه در ارتباط با مصوبات جلسه برای چگونگی برگزاری مراسم‌های شب‌های قدر و نماز عید فطر، توضیح داد: براساس مصوبه ستاد، برگزاری مراسم شب‌های احیا و نماز عید فطر در شهرهای قرمز و نارنجی در فضای باز و در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها بلامانع است.
وی افزود: مدت زمان این مراسم حداکثر ۲ ساعت و برای نمازهای یومیه حدود نیم ساعت است. به منظور تسهیل در برگزاری مراسم‌های شب‌های قدر طرح منع تردد شبانه صرفاً در شب‌های قدر برداشته خواهد شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم پروتکل‌ها را به دقت رعایت کنیم، گفت: اکنون بیمارستان‌‌ها حجم زیادی از بیماران را پذیرش می‌کنند و ظرفیت تخت‌‌ها در حال افزایش است گرچه بر اساس تمهیدات ‌اندیشیده شده تخت‌های زیادی در بیمارستان‌ها برای بیماران تخلیه شده است اما باید هشدار داد و ورودی بیمارستان‌‌ها را با رعایت پروتکل‌ها کاهش دهیم.