kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷

اخبار ویژه



بنویسید حماقت و خیانت بخوانید شجاعت!
یک روزنامه غربگرا اذعان کرد که آمریکا خواستار بازگشت به برجام نیست؛ اما با این وجود نوشت: ایران شجاعت لازم برای عبور از پستی و بلندی‌های این منازعه را ندارد(!)
شرق در تحلیلی به قلم ابوالقاسم دلفی(سفیر سابق ایران در فرانسه) و با عنوان «چه انتظاری از مذاکرات وین می‌توان داشت؟»، نوشت: آیا می‌توان به نتیجه روند شتاب گرفته مذاکرات برجام تحت پوشش کمیسیون مشترک و بازگشت آمریکا به موافقت‌نامه هسته‌ای در چارچوب آنچه جمهوری اسلامی ایران برای خود تصویر کرده است، امیدوار بود؟
جو بایدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا، قبل از ورود به کاخ سفید به دفعات اظهار داشته بود که آمریکا مجددا به برجام بازخواهد گشت اما بعد از ورود به دفتر کارش، بازگشت آمریکا را مشروط به این کرد که تهران پیش از آن به تعهدات خود جامه عمل پوشانده باشد. تعهداتی که در پاسخ به خروج یک‌طرفه ایالات متحده از موافقت‌نامه و برقراری تحریم‌های بین سال‌های 2021-2017 از سوی ترامپ، نادیده گرفته شد.
طی ماه‌های اخیر و به دنبال زمزمه‌های بازگشت آمریکا به برجام و تعیین شروطی از طرف واشنگتن، جمهوری اسلامی ایران در موارد مختلفی اصول مبنایی خود برای بازگشت آمریکا به برجام را در فرصت‌های مختلف و مقتضی تبیین کرده است که در درجه اول شامل عدم مذاکره مستقیم با آمریکاست و سپس تاکید بر اینکه آمریکا برای بازگشت به برجام نیاز به هیچ‌گونه مذاکره‌ای ندارد. محور بعدی مطروحه از سوی ایران تاکید بر این موضوع بوده است که اصول مندرج در برجام همان‌گونه که هست قابل مذاکره مجدد نیست ضمن آنکه توان موشکی و اقتدار منطقه‌ای ایران نمی‌تواند موضوع هیچ‌گونه مذاکره‌ای قرار گیرد.
ایران طرح‌هایی مانند انجام اقدامات گام به گام ارائه شده از سوی طرف‌های برجامی برای بازگشت آمریکا به موافقت‌نامه‌ هسته‌ای را با مواضع اعلامی خود منطبق ندانسته و آن را غیرمفید و غیراجرایی ارزیابی کرده است.
از طرفی براساس پاره‌ای اظهارنظرهای داخلی، ظاهرا برجام از بن‌بست خارج شده است. اگر این برداشت از انجام گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام در سطوح مختلف گرفته شده باشد، علی‌الظاهر نباید به عنوان عنصر جدیدی تلقی شود که بن‌بست‌شکن بوده باشد.
شرق در پایان می‌نویسد: با نگاه به توضیحات ارائه شده و مواضع طرف‌های مورد منازعه در برجام، جای این سوال وجود دارد که آیا آمریکای بایدن با برداشت از موافقت‌نامه‌ای که به زعم واشنگتن دارای اشکالات فراوانی است، دچار تردیدی جدی، برای بازگشت به برجام نشده است؟ ضمن آنکه رغبت و مواضع طرف دیگر این منازعه هم، به دلایلی که گذشت منعکس‌کننده جسارت و شجاعت لازم برای عبور از پستی و بلندی‌های این منازعه نیست.
نویسنده به اصطلاح دیپلمات شرق توضیح نداده که وقتی دولت آمریکا حاضر نیست به تعهدات نقض شده خود برگردد، شجاعت ایران برای عبور از پستی و بلندی‌ها دقیقا چه معنایی می‌دهد؟ در حالی که در پسابرجام و حتی پیش از روی کار آمدن ترامپ، تحریم‌های ضد ایرانی توسط دولت دموکرات اوباما در قالب تحریم‌های ویزا، آیسا و سیسادا گسترش یافت و دولت فعلی نیز بر حفظ همان تحریم‌ها اصرار دارد، کوتاه آمدن از حقوق خود، نامش شجاعت است یا حماقت و خیانت؟! اگر مراد، مذاکره مجدد است، که مذاکره برای مذاکره معنا ندارد. اگر هدف از مذاکره توافق است، که توافق موجود است و آمریکا از روز اول آن را زیر پا گذاشته است.

همشهری: بی‌تدبیری دولت علت اصلی گرانی مرغ است

پشت پرده نابسامانی و گرانی در بازار مرغ، جاماندن سیاستگذاران از تدابیر به‌موقع است.
روزنامه همشهری ضمن اشاره به ماجرای چندی پیش دفن جوجه‌های یک‌روزه، نوشت: کمبود نهاده‌ها، تثبیت دستوری قیمت‌ها و نبود برنامه برای تامین کسری تولید و از سوی دیگر  فاصله قیمت مرغ و تخم‌مرغ از واحد تولیدی تا مراکز عرضه خرده‌فروشی موجب کمبود و گرانی این اقلام در بازار مصرف شد. نرخ جوجه یک‌روزه که سال گذشته 500 تومان بود اکنون به 2500 تومان افزایش یافته است. اکنون نیز فاصله قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ و تخم‌مرغ درب واحدهای مرغداری با نرخ فروش این اقلام در بازار به‌مراتب بیشتر شده و درواقع مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان این اقلام تاوان سیاستگذاری‌های نادرست یا شتاب‌زده در حوزه تامین نهاده‌ها، تولید و بازاررسانی این اقلام را می‌دهند.
این شرایط علاوه بر تشدید فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت این اقلام به مردم به‌خصوص اقشار کم‌درآمد، آینده تولید صنعت دام و طیور را به مخاطره انداخته و کشتار مرغ‌های مادر در برخی واحدهای مرغداری، تداوم مشکلات تامین، افزایش قیمت و افت کیفیت نهاده‌های تولید از کنجاله سویا گرفته تا ذرت و دارو و مکمل‌های غذایی در بازار آزاد، صرفه اقتصادی تولید در صنعت دام و طیور را از بین برده است.
رشد تقاضای ناشی از انتظارات تورمی نیز به احتکار خانگی و دلال بازی در بازار مرغ و تخم‌مرغ دامن زد و علاوه بر آن افزایش قیمت کالاهای اساسی و اقلام خوراکی نیز تأثیر مستقیمی بر رشد تقاضای برخی مواد پروتئینی مانند مرغ و تخم‌مرغ و جایگزینی آن در سفره خانوارها داشت و به نوسان قیمت‌ها در بازار این اقلام کالایی دامن زد.
دعوای وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت و پاسکاری مشکلات تامین نهاده و عرضه مرغ و تخم‌مرغ نیز در کاهش تولید و عرضه و گرانی مرغ و تخم‌مرغ مؤثر بود.

مسخره است که ما آمریکایی‌ها برجام را نقض کردیم اما طلبکاریم
تحلیلگر شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی می‌گوید: مسخره است که آمریکا به عنوان ناقض برجام بگوید ایران باید به تعهداتش برگردد.
هیس براون در یادداشتی که به رایزنی‌های برجامی در وین اختصاص دارد، نوشت: وین در مذاکرات منتهی به برجام نیز میزبان مذاکرات بود. توافقی که آن زمان به دست آمد، توسط دولت آمریکا زیر پا گذاشته شد زیرا ترامپ فکر می‌کرد با خروج از توافق و تشدید فشارها، موجب توافق سخت‌تر می‌شود اما چنین اتفاقی نیفتاد.
وقتی دولت بایدن درباره بازگشت به برجام برای ایران شرط گذاشت، من و دیگر افرادی که از ابتدا از توافق (برجام) حمایت کردیم، گیج و نگران شده‌ایم چرا که به نظر می‌رسد احتمال اینکه دولت بایدن روزنه باقی مانده برای بازگشت ایالات متحده به این توافق را از دست بدهد، وجود دارد.
دیپلمات‌های آمریکایی نمی‌توانند از این موضوع اجتناب کنند که وضعیت موجود، تقصیر ایالات متحده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکررا تا سال ۲۰۱۸ تایید کرده بود که ایران به مفاد توافق پایبند بود. هیچ توجیهی برای خروج از توافق وجود نداشت البته به جز اینکه «ما خواهان چیزهای بیشتری هستیم» اما این موضوع مغایر با اساس مذاکرات از روی حسن نیت است».
از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ما شاهد یک نوع بحث از سوی واشنگتن و تهران بوده‌ایم که در آن، یک طرف به طرف مقابل اصرار می‌کند که او باید اول به محدودیت‌های توافق برگردد. طرح این موضوع  از سوی ایالات متحده، مسخره است چون این ما بودیم که ابتدا (توافق) را ترک کردیم. ما باید ابتدا برگردیم و دولت بایدن باید فورا تحریم‌های اعمال شده طی ۱۸ ماه اخیر را بردارد.

نیوزویک: غیر از لفاظی سیاست بایدن همان سیاست ترامپ است
یک نشریه آمریکایی تصریح کرد: بایدن، بهتر از ترامپ نیست و سیاست خارجی آمریکا در دوره او ثابت باقی مانده است.
نیوزویک در گزارشی نوشت: نزدیک به دو ماه از ورود جو بایدن به کاخ سفید می‌گذرد. سیاست خارجی او چگونه است؟ در قیاس با رئیس‌جمهوری پیش از خود چطور عمل می‌کند؟ آیا دولت جسارت انجام کارها به شیوه‌ای متفاوت را دارد یا اینکه استراتژی بزرگ ایالات متحده در چنگال برتری‌طلبی سرد و سرسختانه باقی می‌ماند؟ هواداران مشتاق رئیس‌جمهوری جو بایدن به تغییر لحن او اشاره می‌کنند.
همه اظهارات بایدن درباره سیاست خارجی به بازسازی اتحادها و مشارکت‌های ایالات متحده اشاره داشتند. بایدن همچنین یک‌سری اقدامات اولیه برای بازگرداندن ایالات متحده به چارچوب چندجانبه انجام داده و برای نمونه، به توافق آب و هوایی پاریس پیوسته و تعاملات با شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد را مجددا آغاز کرده و از تمایل به پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای ایران سخن گفته است.
اما اگرچه کاخ سفید بایدن می‌خواهد شرایط را در قیاس با دوران ترامپ تغییر دهد، سیاست خارجی ایالات متحده در کل نسبتا ثابت باقی مانده است. به استثنای اعلام توقف حمایت نظامی از ائتلاف تحت رهبری سعودی در یمن و تمدید توافق جدید استارت با روسیه، سیاست خارجی بایدن بیش از آنچه حامیان او می‌خواهند بپذیرند، شبیه ترامپ است. در واقع، در رابطه با برخی از موضوعات مانند ایران، جدای از لفاظی‌ها، شباهت‌های بایدن و ترامپ تاکنون بیش از اختلاف آن دو بوده است.
در رابطه با روسیه، موضع‌گیری رئیس‌جمهوری بایدن تفاوتی با دولت قبلی نداشته است؛ کاخ سفید اولین تماس تلفنی بایدن با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را یک تبادل سخت و بی معنی توصیف کرد که یعنی بایدن برخلاف ترامپ در اظهارات عمومی همتای روس خود را مورد تمجید قرار نمی‌دهد یا خواستار تنظیم مجدد روابط دوجانبه نمی‌شود.
در رابطه با ایران، تیم سیاست خارجی بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری به شدت از استراتژی اعمال فشار حداکثری دولت ترامپ انتقاد می‌کرد و دلیل خوبی هم برای این کار داشت. به نظر می‌رسد ترغیب ایران به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای به سادگی ترساندن خریداران خارجی نفت و مطرح کردن خواسته‌های عجیب و غیرواقعی و تلاش برای ورشکستگی اقتصاد ایران نیست. ایرانی‌ها که همواره در برابر اعمال زور خارجی مقاومت نشان داده‌اند، در برابر افزایش فشار از سوی ایالات متحده به تشدید و تسریع فعالیت‌های هسته‌ای روی آوردند. بایدن بارها درباره بازگشت به میز مذاکره با ایران سخن گفته و اشاره کرده اگر ایران به تعهدات خود بازگردد، آمریکا هم به برجام برمی‌گردد. با این وجود، همان استراتژی اعمال فشار حداکثری که بایدن مورد انتقاد قرار داده بود، همچنان پابرجاست. هیچ کدام از تحریم‌های دوران ترامپ لغو نشده است. وام 5 میلیارد دلاری که ایران از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده، همچنان مسدود مانده چون آمریکا مانع از پرداخت آن شده است. می‌توان گفت سیاست ایالات متحده در خاورمیانه مانند گذشته است. تقریبا 900 سرباز آمریکایی هنوز در شرق سوریه مستقر هستند. با توجه به اینکه بایدن از مجازات محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، خودداری کرده به نظر می‌رسد که دولت او هم مانند دولت ترامپ به دفاع از عربستان متعهد است. نیروهای آمریکایی در عراق همچنان در معرض حملات موشکی گروه‌های شبه‌نظامی هستند و هواپیماهای جنگی ایالات متحده به حملات تلافی‌جویانه به مواضع این گروه‌های شبه‌نظامی ادامه می‌دهند.
شاید حامیان بایدن ترجیح بدهند تغییر لحن و اظهارات او را به عنوان نشانه‌ای از تغییر رویکرد از دوران ترامپ در نظر بگیرند. اما واقعیت را نمی‌شود تغییر داد: سیاست خارجی امروز ایالات متحده با سیاست خارجی دیروز آن هماهنگ و مشابه است.

همتی: از بانک مرکزی استقراض کردند /دولت: استقراض نکردیم(!)
در حالی که رئیس کل بانک مرکزی به صراحت کسری بودجه دولت را موجب افزایش پایه پولی و نرخ تورم می‌داند، وزیر اقتصاد اما با رد کردن این موضوع می‌گوید دولت یک ریال هم برای بودجه سال 99 استقراض نکرده است.
به گزارش روزنامه جوان، آقای روحانی معتقد است دولت برای کسری بودجه دست به استقراض و چاپ پول نزده است؛ موضوعی که از سوی کارشناسان با انتقادات بسیاری مواجه شد تا اینکه رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته اظهارات دولتی‌ها را رد کرد.
او گفت: بگذارید با مردم شفاف باشیم. برای مثال در سال 98 و 99 بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمدهای تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه‌اش تورم خواهد بود، اما در بانک مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.
اعتراف همتی گرچه دیر بود، اما تناقضات گذشته را زنده کرد تا مشخص شود، دولت در ارائه آمارهای صحیح عملکرد عجیبی داشته است؛ به عنوان نمونه روحانی در تاریخ اول دی‌ماه 99 گفته بود: اوراق را به جایگاه واقعی آن رساندیم و اعتماد مردم برای خرید اوراق دولتی جلب شده است. اوراق دولتی را جایگزین پول نقد کردیم و ریالی از بانک مرکزی استقراض نکردیم، اما نسبت به این مسائل کمتر صحبت می‌شود. ما اصلا استقراضی از بانک مرکزی نمی‌کنیم و نکردیم.
همچنین محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمستان سال گذشته و در تشریح اجرای قانون بودجه سال 99 در هشت ماهه نخست سال 99 با تأکید بر اینکه دولت 31 هزار میلیارد تومان نسبت به قانون سال 99  کمتر مصرف کرده است اما 53 درصد حقوق و مزایا را افزایش داده گفته بود: در این مسیر از منابع بانک مرکزی استقراض نکردیم و حتی آقای همتی از این اقدام تشکر کرد که بودجه 99 فشاری به بانک مرکزی وارد نکرده است.
اعتراف رئیس کل بانک مرکزی اما با واکنش وزیر اقتصاد و امور دارایی همراه شده تا به خوبی نشان دهد هیچ وحدتی در ارائه آمارهای دولتی وجود ندارد.
فرهاد دژپسند در واکنش به خبر چاپ پول توسط بانک مرکزی طی سال گذشته و استقراض دولت از این بانک برای اجرای قانون بودجه سال 99 گفت: دولت یک ریال برای اجرای بودجه سال 99 از بانک مرکزی استقراض نکرده است و بانک مرکزی تنها برای ایفای تعهدات برخی از اجزای بودجه، ارز را خریداری کرده و در مقابل پول تزریق کرده است.
اظهارات این عضو دولت از آن جهت تعجب‌برانگیز است که این عمل مصداق بارز استقراض از بانک مرکزی است و محل تأمین آن پایه پولی است که به تشدید نقدینگی و افزایش تورم می‌انجامد؛ در حالی که اگر این ارزها در دسترس بود، بانک مرکزی با فروش آن نه تنها موجب افزایش پایه پولی نمی‌شد، بلکه مقداری از نقدینگی اقتصاد نیز کاسته می‌شد. حالا می‌توان دلیل ادامه تشدید تورم و نوسان‌های بازار ارز را در حالی که انتظارات منفی تعدیل شده بود، متوجه شد.

فرافکنی نکنید! مقصر کسی است که گفت از پیک کرونا عبور کردیم

یک روزنامه حامی دولت از مقامات دولتی به ویژه رئیس‌جمهور خواست کوتاهی خود در برداشتن محدودیت‌های سفر و شیوع دوباره کرونا را مشمول فرافکنی نکنند.
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشت: دیروز اظهارنظرهای مقام‌های دولتی مرتبط با کرونا را که مرور می‌کردم به یک نتیجه‌گیری رسیدم: اینکه امروز درگیر چهارمین موج ویروس منحوس شده‌ایم تقصیر مردم است نه مسئولان!
برخی مقام‌ها با ایما و ‌اشاره و برخی مقام‌ها صریحاً جامعه را مقصر این وضعیت می‌دانند. عده‌ای از آنها خیلی هم طلبکارانه سخن می‌گویند و نهیب می‌زنند که گفته بودیم سفر نروید و گفته بودیم پروتکل‌ها را رعایت کنید.
بهرحال پیش از شروع سال جدید و دقیقا در همان ایامی که رئیس‌جمهور مدعی بود دیگر پیک کرونا نداریم و وزیر بهداشت با «قسم» تلاش داشت مردم را در تعطیلات در خانه نگه دارد مشخص و محرز بود که یک سوء مدیریت شکل گرفته است. آن روزها بسیاری از رسانه‌ها و ناظران تاکید داشتند شیوع ویروس جهش یافته بسیار جدی است و تجربه نشان داده این ویروس، به فرد درگیر شده ۳ روز بیشتر مهلت نمی‌دهد و این سوءمدیریت‌ها نتیجه‌اش یک کشتار جمعی است. حالا آمارها کم کم در حال اثبات همان هشدارهاست. آمار مرگ و میر سه رقمی شده و بیمارستان‌ها دیگر تخت خالی ندارند.