kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
به همت ستاد اجرایی فرمان امام(ره)

30هزار واحد مسکونی محرومان به بهره‌برداری رسید

طی مراسمی از 30 هزار واحد مسکن ساخته شده برای محرومان توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) بهره‌برداری شد.




به گزارش فارس، صبح دیروز و طی مراسمی 30 هزار واحد مسکن محرومان که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ساخته شده است، به بهره‌برداری رسید. این واحدهای مسکونی در چند استان کشور از جمله زنجان،‌ اصفهان، یزد و لرستان، ساخته شده و تحویل محرومان شده است.
به صورت همزمان ساخت 130 هزار واحد مسکن دیگر برای محرومان توسط همین ستاد کلید خورد.
رئیس ‌ستاد اجرایی فرمان امام در حاشیه این مراسم گفت: یکی از کارهایی که ستاد پیگیری می‌کند ساخت مسکن برای محرومان است. ممکن است این محرومان در سیل و زلزله خانه خود را از دست داده باشند که ستاد اجرایی در این زمینه ورود می‌کند.
بنا به گفته مخبر، از 130 هزار واحدی که کلنگ ساخت آنها زده شد، 30 هزار واحد مربوط به ساخت مسکن برای محرومان و 100 هزار واحد نیز مربوط به ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن است که در اکثر استان‌ها اجرا خواهد شد.
رئیس ‌ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در این باره گفت: ساخت این واحدها با ستاد اجرایی بوده و در برخی استان‌ها حتی 30 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما تصمیم‌گیری در‌باره نحوه تحویل آنها برعهده وزارت مسکن و شهرسازی خواهد بود.
وی افزود: 30 هزار واحدمسکونی در سراسر کشور با حمایت ستاد ساخته شده و 30 هزار واحد دیگر را برای محرومان شروع کرده‌ایم و 100 هزار واحد نیز در قالب اقدام ملی مسکن توسط ستاد ساخته خواهد شد.
وی ادامه داد: این 100 هزار واحد در زمین‌های ستاد اجرایی در اکثر استان‌ها ساخته خواهد شد.
مخبر تاکید کرد که ما مصر هستیم حداکثر ظرف 18 ماه این واحد‌ها تحویل شوند.
دولت مصوبه خودش برای اعطای تسهیلات مسکن را
 اجرایی نمی‌کند
نایب ‌رئیس ‌مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه مراسم بهره‌برداری از واحدهای مسکونی فوق گفت: دولت حتی مصوبه خودش برای تخصیص 20 درصد تسهیلات کل کشور به حوزه مسکن را اجرایی نمی‌کند.
علی نیکزاد، با بیان اینکه داشتن مسکن حق همه مردم ایران است افزود: رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به کاستی‌ها در این زمینه گله‌ کرده‌اند.
نیکزاد گفت: ساخت مسکن 136 حوزه و صنعت را فعال می‌کند موتور لکوموتیو اقتصاد را به راه می‌اندازد.
نیکزاد گفت: ما در قانون بودجه 1400، 360 میلیارد تومان تسهیلات 20 ساله برای ساخت مسکن بدون هیچ یارانه و تحت مصوبه شورای پول و اعتبار تخصیص داده‌ایم. من تعجب می‌کنم از بعضی اقداماتی که در کشور صورت می‌گیرد، یکی از رؤسای محترم بانک‌ها می‌گفت این شدنی نیست و دولت این کار را انجام نخواهد داد. من به دولت عرض می‌کنم که آقای دولت! خود شما در برج 4 سال 1399 تصویب کردید که از مجموع 2 هزار هزار میلیارد تومان، تسهیلات برنامه‌ریزی شده برای پرداخت در کل کشور 20 درصد پس از تذکرات رهبری به بخش مسکن تخصیص یابد که این رقم معادل 400 هزار میلیارد تومان است. این تسهیلات نه تورم‌زاست و نه هزینه خاصی برای دولت خواهد داشت.
وی گفت: چرا شما نمی‌خواهید صنعت، مسکن،‌ اشتغال و اقتدار در کشور ایجاد کنید. اینکه نمی‌شود مجلس یک قانون را تصویب کند و شورای نگهبان آن را تأیید کند و ما در کمیسیون عمران در این زمینه با وزارت راه و شهرسازی هماهنگ باشیم ولی آن را اجرا نکنید. وقتی اجرا نمی‌کنید همین می‌شود که ما شاهد رسیدن قیمت مسکن به متری 200 میلیون تومان در برخی شهرها هستیم. من از دولت استدعا می‌کنم که قانون را اجرا کنید.
نایب ‌رئیس ‌مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به دولت و وزارت راه توصیه کرد که برادرانه به شما می‌گویم از منابع بازگشت اقساط مسکن مهر به بانک مسکن هم مراقبت کرده و استفاده کنید.
نیکزاد گفت‌: ما باید سالانه 1.2 میلیون واحد مسکن شهری و روستایی در کشور بسازیم و همین الان که من در خدمت شما هستم، 5 ماده باقیمانده از قانون طرح جهش تولید مسکن در حال بررسی است و در این زمینه در حال توافق با شورای نگهبان برای تصویب هر چه زودتر این قانون هستیم.