kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

3 شب ناآرام در ایرلند شمالی ده‌ها پلیس و معترض زخمی شدند

خشونت و تظاهرات یکبار دیگر در خیابان‌های ایرلند شمالی از سر گرفته شده و 3 شب متوالی است که ادامه دارد. تظاهراتی که منجر به زخمی شدن تعدادی از نیروهای پلیس و معترضین شده است.



3 شب متمادی در مناطق مختلف پروتستان‌نشین ایرلند شمالی که طرفدار ماندن در «بریتانیا» هستند، بین پلیس و معترضین طرفدار ماندن در «بریتانیا» درگیری شدیدی دنبال می‌شود. در آخرین شب این درگیری‌ها، یک خودرو در پارک اسپرین واقع در «واترساید دری» آتش زده شده و گزارش‌هایی از وقوع خشونت و درگیری‌هایی در نزدیکی بلفاست، مرکز ایرلند شمالی منتشر نیز شده است. هر دو منطقه شاهد صحنه‌های خشونت‌آمیز و درگیری‌هایی در روزهای اخیر بوده‌اند. به گزارش سی.ان.ان
شب یکشنبه نیز معترضان 30 بمب بنزینی منفجر کردند و 3 خودرو را آتش کشیدند.
یکشنبه شب، پنج افسر پلیس پس از آنکه از سوی معترضان با اشیای فلزی و کوکتل مولوتف هدف قرار گرفتند، دچار جراحت شدند. آنطور که ایسنا گزارش کرده، تعداد پلیس‌های مجروح در مناطق «دری» و «بلفاست» در روز عید پاک به ۳۲ تن رسید؛ تعدادی از معترضین نیز در جریان این اعتراضات مجروح شده‌اند که آمار دقیقی تاکنون از آنها در دست نیست. دوشنبه شب اما یک گروه نقاب‌دار در خیابان‌های «پورتاداون» راهپیمایی کرده و ضمن فلوت زدن و کوبیدن بر طبل، پرچم‌هایی را حمل می‌کردند. یکی از اعضای حزب «شین فین» این راهپیمایی‌ها را محکوم کرد و گفت هدف آنها ایجاد ترس و ارعاب در جامعه محلی است.
گفتنی است، در جامعه طرفدار ماندن در «بریتانیا» در ایرلند شمالی طی ماه‌های اخیر به خاطر توافقات تجاری پسابریگزیت که ادعا می‌شود بین ایرلند شمالی و سایر نقاط «بریتانیا» موانعی را ایجاد کرده، تنش‌ها بالا گرفته است. در واقع دولت انگلیس از اقناع طرفداران خود ناتوان بوده و همین مسئله ممکن است، باعث ادامه ناآرامی‌ها حتی تا چند هفته آینده شود.
ایرلند شمالی که تحت حاکمیت دولت انگلیس است، ۲۳ سال پس از معاهده صلحی که به بیش از سه دهه درگیری و خونریزی پایان داد، بار دیگر صحنه ناآرامی شده ‌است. بسیاری از ملی ‌گرایان کاتولیک ایرلند شمالی، خواهان وحدت با جمهوری ایرلند هستند، در حالی که الحاق‌گرایان پروتستان می‌خواهند جزئی از «بریتانیا» باقی بمانند.