kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۹۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

حمله موشکی انصارالله به فرودگاه‌های جده و جیزان/ تمام پروازها لغو و فرودگاه‌ها تعطیل شدند



نیروهای مسلح یمن با استفاده از چند فروند موشک و پهپاد‌، اهداف نظامی ائتلاف متجاوز سعودی را در شهرهای «جده» و «جیزان» هدف قرار‌دادند.
با شروع هفتمین سال تجاوز عربستان به یمن، حملات انقلابیون علیه مواضع رژیم آل‌سعود همچنان با شدت ادامه دارد. در جدیدترین خبر، منابع محلی از عملیات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن علیه اهدافی در جنوب و غرب عربستان خبر دادند. کانال تلگرامی «صابرین نیوز» بامداد سه‌شنبه گزارش داد که یمنی‌ها با چند فروند موشک، اهداف نظامی ائتلاف متجاوز سعودی در شهر جده و عمق خاک عربستان را هدف قرار‌دادند.
خبرنگار شبکه «العالم» نیز گفت بعد از عملیات یمنی‌ها علیه اهدافی در جده، تمامی پروازها در فرودگاه این شهر و همچنین، فرودگاه شهر «جیزان» به حالت تعلیق درآمدند و آسمان این مناطق خالی از هواپیما شد. طبق گزارش فارس، برخی منابع نیز می‌گویند، بخش نظامی فرودگاه جده هدف حمله موشکی یمنی‌ها قرار گرفته و تصاویر اطلاعات هوانوردی نشان می‌دهد که هواپیماهای در مسیر نشستن در فرودگاه جده، در حال چرخ زدن در آسمان و موقعیت فرود هستند. جزئیات بیشتری از این عملیات هنوز منتشر نشده است.
پیش از این، «محمد ناصر العاطفی» وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن تاکید کرده بود که اگر ائتلاف سعودی بخواهد به حماقت خود در تجاوز علیه یمن ادامه دهد، راهبرد موسوم به «درد بزرگ» به اجرا گذاشته می‌شود. ناامیدی و شکست ائتلاف متجاوز در هفتمین سال تجاوز به یمن، ریاض را بر آن داشت که ابتکارعمل ادعایی خود برای پایان دادن به جنگ در این کشور را مطرح کند، که دولت نجات ملی یمن آن را به دلیل زیاده‌خواهی ریاض، عدم توقف حملات روزانه و عدم لغو محاصره شش ساله این کشور، رد کرده است.
آل‌سعود در باتلاق یمن
از سوی دیگر، تحلیگران امور منطقه بر این باورند که ائتلاف تحت هدایت عربستان در یمن نه تنها در اهداف خود برای از بین بردن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، شکست خورده، بلکه این کشور در موقعیتی قرار گرفته که ممکن است مجبور به تسلیم شود. به نوشته وبگاه شبکه خبری «الجزیره»، عربستان در نیل به اهداف اصلی خود‌، شکست دادن ارتش یمن و تاسیس دولت جدید در این کشور، شکست خورده است. «نادرهاشمی»، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در «دانشگاه دنور»، به الجزیره گفت:« نیروهای یمنی ثابت کرده‌اند که یک نیروی نظامی نیرومند هستند. عربستان یک نیروی زمینی قابل مقایسه با آنها ندارد. عربستان تصور می‌کرد که از طریق بمباران، در این جنگ پیروز خواهد شد و همه چیز ظرف چند هفته به پایان خواهد رسید. اما اکنون وارد هفتمین سال این جنگ شده ایم و هیچ پایان مشخصی را نمی‌توان انتظار داشت.» به نوشته الجزیره، در واقع نیروهای مسلح یمن از آن زمان تاکنون، در حال پیشروی هستند و عربستان در موقعیتی قرار گرفته که برنده شدنش، غیرقابل تصور است. نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن، صنعا و قسمت‌های زیادی از شمال غربی یمن را تحت کنترل خود دارند. علاوه‌بر این، آنها بارها نشان داد‌ه‌اند که می‌توانند با هواپیماهای بدون سرنشین به زیرساخت‌های عربستان حمله کنند. به نوشته این منبع خبری، دعوت سعودی‌ها به صلح نیز ناشی از میل به ایجاد صلح پایدار نیست، بلکه تلاش برای خروج از درگیری است. یمن عملا به باتلاقی برای رژیم پادشاهی عربستان تبدیل شده است.