kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

آشوب سراسری در انگلیس/ پلیس وحشیانه به جان معترضان افتاد

تظاهرات مردم شهرهای مختلف انگلیس و حتی ولز به لایحه افزایش اختیارات پلیس برای برخورد با مردم، بار دیگر به خشونت کشیده شد و پلیس با سگ‌های دست آموز و سپرهای محافظش به جان معترضین افتاد.


سرویس خارجی-


شنبه شب شهر «بریستول» انگلیس بار دیگر شاهد سرکوب معترضان به لایحه جدید دولت درخصوص افرایش اختیارات پلیس در برخورد با معترضان بود. بیش از هزار معترض با تجمع در یکی از بزرگراه‌های شهر بریستول، لغو رسیدگی به لایحه‌ای که سرکوب اعتراضات در انگلیس را تسهیل می‌کند، خواستار شدند. پس از آن‌که شماری از افراد شرکت‌کننده در این تجمع از خاتمه دادن به آن امتناع کردند، نیروهای پلیس با استفاده از سپرهای محافظ و سگ‌های دست‌آموز، به جان معترضان افتاده و آنها را متفرق کردند.
آنطور که خبرگزاری فارس به نقل از منابع خارجی نوشته، طی هفته‌های گذشته شهروندان بریستول پنج بار به اعتراض علیه لایحه افزایش اختیارات پلیس در سرکوب اعتراضات پرداخته‌اند که تنها یک مورد آن به‌صورت مسالمت‌آمیز و بدون درگیری انجام شده است. این اعتراض‌ها، علاوه‌بر بریستول، در بسیاری از شهرهای انگلیس و ولز نیز برگزار شده است.
گفتنی است، هفته گذشته وزیر کشور و نخست‌وزیر انگلیس اعتراض مردم بریستول به لایحه افزایش قدرت سرکوب پلیس را «شرم‌آور» توصیف کرده و «حمایت مطلق» خود از نیروهای پلیس را اعلام کرده بودند. لایحه «پلیس، جرائم، محکومیت و دادگاه‌ها» معروف به لایحه «نظم و قانون»، همه ساله در پارلمان انگلیس ارائه می‌شود اما امسال با توجه به قتل یک زن جوان توسط مأمور پلیس که پس از تجاوز به او انجام شد، بر حساسیت آن افزود.
در این لایحه جنجالی، دولت انگلیس به‌دنبال «تقویت قدرت پلیس برای مقابله با اعتراض‌های غیر خشونت‌آمیزی است که تأثیر مخرب قابل توجهی بر جامعه یا دسترسی به پارلمان ایجاد کند». عباراتی که بیش از هر چیز توجه منتقدان را جلب کرده است، جرم‌انگاری «ایجاد سر و صدا» و ایجاد «مزاحمت‌های جدی» است. در این لایحه برای ایجاد مزاحمت از طریق سر و صدا، تا ده سال حبس در نظر گرفته شده است.
شورش در ایرلند شمالی
خبر دیگر از حوزه بحران زده پادشاهی ملکه این‌که شنبه شب در دومین شب متوالی آشوب در بخش‌های طرفدار بریتانیای ایرلند شمالی و در بحبوحه ظهور تنش‌های
پسا-بریگزیت در این منطقه، خودروها به آتش کشیده شدند و افراد نقاب‌دار به یک ون پلیس، کوکتل مولوتف پرتاب کردند.
بسیاری از اتحادیه‌های طرفدار بریتانیا، به شدت مخالف موانع تجاری جدیدی که به عنوان بخشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بین ایرلند شمالی و سایر مناطق بریتانیا وضع شده، هستند و هشدار داده‌اند که نارضایتی آنها ممکن است به خشونت منجر شود.
رهبران سیاسی از جمله وزیر ایرلند شمالی بریتانیا، اوایل روز شنبه خواستار آرامش شد، اما پلیس گفت آنها در حال رسیدگی به گزارش بی‌نظمی در نیوتاون‌ابی درحومه‌های شمالی بلفاست هستند. به گزارش ایسنا، ویدئویی که توسط فدراسیون پلیس ایرلند شمالی در توئیتر منتشر شد، ۴ فرد نقاب‌دار را نشان داد که از فاصله نزدیک به یک ون زره‌ای پلیس، کوکتل مولوتف پرتاب می‌کنند و پلیس هم در مقابل به آنها مشت و لگد می‌زند.
روز جمعه همزمان با بدل شدن یک اعتراض کوچک محلی به شورش، ۱۵ مأمور در ناحیه بلفاست زخمی شدند. پلیس گفت شورشیان با سنگ، میله‌های فلزی و آتش به آنها حمله‌ور شده‌اند. این جراحات شامل سوختگی، جراحت سر و شکستن پا بودند که به دستگیری و محکومیت ۷ نفر از جمله دو نوجوان ۱۳ و ۱۴ ساله انجامید. ۱۲ مأمور پلیس نیز روز جمعه طی آشوب جداگانه‌ای در شهر «لاندن‌دری» زخمی شدند. گفتنی است، منطقه تحت مدیریتِ به اصطلاح «بریتانیای کبیر» در ایرلند شمالی، ۲۳ سال پس از پایان‌بخشی به ۳ دهه خون‌ریزی به دنبال یک تفاهم صلح، همچنان دچار اختلافات شدید فرقه‌ای است. بسیاری از ملی‌گرایان کاتولیک خواستار اتحاد با جمهوری ایرلند (ایرلند جنوبی) هستند، در حالی که اتحادیه‌های پروتستان می‌خواهند تحت حاکمیت بریتانیا بمانند.