kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
با همکاری بسیج وزارت جهادکشاورزی صورت می‌گیرد

توزیع میوه به قیمت مصوب در 100نقطه تهران

فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی گفت: با همکاری تعاون روستایی جلوی درب ۱۰۰ مسجد شهر تهران که عمدتا در جنوب تهران و مناطق سکونت اقشار ضعیف قرار دارند، میوه شب عید به قیمت مصوب توزیع می‌شود.




محسن فرجی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تعدیل قیمت میوه، عرضه مسـتقیم میوه روزهای پایانی سال جاری و نوروز 1400 توسط تولیدکنندگان و تشکل‌های تعاونی با همکاری بسیج وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی می‌شود.
وی افزود: عرضه مسـتقیم میوه در ایام پایانی سال جاری و نوروز توسط تولیدکنندگان و تشکل‌های تعاونی در سطح کشور به‌ویژه شهر تهران با همکاری بسیج اجرایی می‌شود.
فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این رویداد در 100 نقطه در شهر تهران و جلوی درب مساجد انجام می‌شود که برای این کار، جلوی درب مساجد مکان‌هایی برای برپایی غرفه موقت عرضه میوه توسط تولیدکننده محصول و تکمیل زنجیره ارزش و حذف دلالان ایجاد شده است.
دلایل گرانی میوه
رئیس ‌اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران مشخص نبودن ساعت کار میدان مرکزی میوه وتره بار، تعدد دلالان در میدان، صادر نشدن فاکتور معتبر، رعایت نشدن خالص‌فروشی و گرفتن پول کارگر از مغازه‌داران در میدان مرکزی را عوامل اصلی گرانی میوه دانست.
اسدالله کارگر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه گرانی داریم ولی گرانفروشی نداریم، توضیح داد: برای عرضه کالاها سود مصوب تعیین شده و این سود در خرده‌فروشی‌ها رعایت می‌شود. البته این موضوع صد درصد رعایت نمی‌شود و بخشی از اعضا نیز فراتر از ۳۵ درصد اعمال می‌کنند. به همین دلیل برای اصلاح و تذکر به این واحدها گشت‌هایی متشکل از اتاق ایران، اتاق اصناف تهران، تعزیرات حکومتی و اماکن به همراه اتحادیه فروشندگان تشکیل شده و این گشت‌ها به صورت مشترک از هفته گذشته به حدود ۱۵ درصد از اعضاء که سود مصوب را رعایت نمی‌کنند و زحمت ۸۵ درصد مابقی را زیر سؤال می‌برند، تذکر می‌دهند.
وی یادآور شد: در بازدیدهای اخیر از میوه‌فروشی‌های سطح شهر نیز بیش از ۲۰۰ مورد تذکر داده شد، حدود ۱۲ واحد جریمه شدند و تعدادی نیز پلمب شدند.
رئیس ‌اتحادیه فروشندگان میوه وسبزی استان تهران اضافه کرد: عمده مشکل مغازه‌داران فاکتور است. صدور فاکتور در مبدا یا همان میدان مرکزی میوه و تره‌بار انجام نمی‌شود یا اگر انجام شود صوری است. در حقیقت فاکتوری که در میدان مرکزی صادر می‌شود هیچ محتوایی ندارد و تعزیرات نیز این فاکتور را از مغازه دار قبول نمی‌کند. از طرفی صادرکننده این فاکتور نیز قابل پیگیری نیست. بنابراین چون در مبدأ، فاکتورهای غیر اصولی صادر می‌شود نتیجه آن در سطح شهر قابل مشاهده است.
به گفته کارگر، فاکتورهای صوری توسط دلالان صادر می‌شود و اگر بارفروش واقعی باشد حتما فاکتور رسمی می‌دهد.
وی با تأکید بر اینکه سطح شهر را به طور پیوسته رصد می‌کنیم، تصریح کرد: دلالی در سطح خرده‌فروشی‌ها وجود ندارد، دلال‌ها در میدان مرکزی میوه و تره‌بار هستند.