kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
مک‌کنزی:

دولت بایدن در حال ارزیابی فشار حداکثری علیه ایران با هدف حفظ یا تغییر آن است

فرمانده نیروهای ‌تروریستی آمریکا در منطقه در مصاحبه‌ای گفت که دولت بایدن در حال ارزیابی سیاست فشار حداکثری علیه ایران بوده و مشخص نیست که آیا این رویکرد حفظ خواهد شد یا آنکه به‌گونه‌ای دیگر تغییر خواهد کرد.




کنت مک‌کنزی، فرمانده نیروهای ‌تروریستی آمریکا در منطقه گفت: آمریکا طی دو سال گذشته سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در پیش گرفت و دولت بایدن در حال حاضر درصدد ارزیابی ماهیت این رویکرد بوده و نمی‌دانیم که آیا این رویکرد حفظ خواهد شد یا آنکه به‌گونه‌ای دیگر تغییر خواهد کرد.
جو بایدن در شهریور 99 در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی ان ان، با عنوان «راه‌های هوشمندانه‌تری براى سختگیرى علیه ایران وجود دارد» با‌‌ اشاره به شکست سیاست ‌ترامپ در رسیدن به توافقی بهتر از برجام با ایران، نوشت:«وقتی ‌ترامپ ریاست‌جمهوری را به‌ دست گرفت؛ وعده یک توافق بهتر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را داد و متعهد شد که به تهران برای مهار رفتار تهاجمی‌اش در سراسر خاورمیانه فشار وارد می‌کند. مثل خیلی از وعده‌های رئیس‌جمهور ‌ترامپ، مشخص شد که این وعده‌ها فقط شعارهای تو‌خالی است».
بایدن در ادامه نوشت:«من هیچ ‌تردیدی درباره چالش‌ها و مشکلاتی که رژیم ایران بر منافع امنیتی آمریکا، دوستان و شرکای ما و بر مردم خودش تحمیل می‌کند، ندارم. اما همان‌گونه که راه ‌ترامپ وجود دارد، همزمان راه هوشمندانه و حساب شده دیگری نیز برای سخت‌گیری علیه ایران هست».
جو بایدن در یادداشت مذکور به صراحت اعلام می‌کند در پی توافقی جدید با ایران است «ما با متحدان‌مان برای تقویت و گسترش مفاد توافق هسته‌ای کار خواهیم کرد و همزمان به دیگر نگرانی‌ها نیز توجه خواهیم کرد. ما به تلاش‌ها برای عقب‌راندن ایران از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده که دوستان و شرکای ما را در منطقه تهدید می‌کند، ادامه خواهیم داد... ما همچنین به استفاده از تحریم‌های هدفمند علیه نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از ‌تروریسم و برنامه موشک‌‌های بالستیک ادامه خواهیم داد».
بایدن در این یادداشت تأکید کرد که در پی آن است تا سیاست شکست‌خورده ‌ترامپ تحت عنوان «فشار حداکثری» را در قالبی جدید با عنوان «فشار هوشمند» اجرا کند.
ظریف: تفاوتی بین ‌ترامپ
و بایدن نیست
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه در سخنانی در دومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران که به‌صورت مجازی برگزار شد، سه ریشه اصلی را برای مشکلات منطقه برشمرد و گفت: معتقدم سه ریشه اصلی برای این مشکلات وجود دارد که شامل مداخلات بین‌المللی، امنیتی کردن و اولویت‌سازی کردن است. شکی نیست که یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات موجود، مداخله طولانی و خطرناک بین‌المللی در منطقه ما است.
ظریف افزود: منطقه ما هدف طرح‌های ژئوپولتیک از سوی بازیگران خارج از منطقه در پنج قرن گذشته بوده است. در حافظه اخیر، آمریکا ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه را بیشتر از هر جای دیگری تشدید کرده است. همان‌طور که آمار خود آنها (آمریکایی‌ها) نشان می‌دهد، چیزی حدود هفت‌ تریلیون دلار در جنگ‌های بی‌پایان و مداخله نظامی در این منطقه در کمتر از دو دهه هدر رفته است.
وی تأکید کرد: اما مداخله آمریکایی‌ها تنها به حوزه نظامی محدود نبوده است. اقدامات اقتصادی تحمیلی آمریکا که علیه مردم ایران انجام شده به‌خصوص در دوران همه‌گیری، چیزی کمتر از جنگ اقتصادی نیست. با این حال همان‌طور که اکنون شاهد هستیم، در دنبال کردن سیاست شکست خورده فشار حداکثری تفاوتی بین رئیس‌جمهور سابق و کنونی آمریکا نیست.  وزیر خارجه گفت: به‌دلیل برتری نسبی در قدرت نظامی، آمریکا به‌دنبال امنیتی کردن همه چیز با هدف تسلط است. منطقه ما مثال کامل این مورد است، آمریکا با مداخلاتش، امنیتی کردن منطقه ما و به‌خصوص ایران را دنبال می‌کند. به همه‌چیز از جنبه نظامی نگاه می‌شود. به منطقه به چشم منطقه نظامی نگاه می‌شود و ماهیت غالب تعاملات در منطقه نظامی است. این امتیاز دیگری برای آمریکا و شرکای غربی آن دارد و آن فروش و صادرات تسلیحات نظامی آنهاست.
ظریف در تشریح این مسئله خاطرنشان کرد: شش همسایه جنوبی ما در خلیج ‌فارس با جمعیت کلی کمتر از ۴۰ میلیون نفر، یک چهارم همه تسلیحاتی که در جهان به فروش می‌رسد را خریداری کرده‌اند. یکی از آنها بیش از ۶۰ میلیارد دلار سال گذشته در این راه هزینه کرد و دیگری با جمعیت تنها 1/5 میلیون نفر، ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد.
وی اظهار داشت: برای امنیتی کردن لازم است تهدیدها و دشمنان ساختگی (برای توجیه) و همچنین دوستان ساختگی و اتحادهای سطحی داشته باشید. امنیتی کردن همچنین اولویت‌های منطقه را از مهم‌ترین چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی واقعی به رسیدگی به موارد جعلی تغییر می‌دهد.
همصدایی کنگره و کاخ سفید علیه حقوق برجامی ایران
قانونگذاران در مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در هفته‌های گذشته چند طرح برای اخلال در هرگونه تلاش احتمالی از سوی دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام ارائه کرده‌اند.
تشدید تحریم‌ها علیه ایران، اعلام عدم حمایت از برجام، مخالفت با کاهش تحریم‌ها و تلاش برای جلوگیری از پیوستن دوباره آمریکا به این توافق موضوعات کلی این طرح‌ها را تشکیل می‌دهند.
پایگاه «جوئیش ‌اینسایدر» نوشته برخی از این طرح‌ها از حمایت چندانی برخوردار نیستند اما برخی دیگر با حمایت نمایندگان رو‌به‌رو شده‌اند. در مجلس سنا، طرحی که سناتور جمهوری‌خواه «بیل ‌هاگرتی» ارائه کرده و به‌دنبال نظارت بر هرگونه اقدام از سوی دولت برای رفع تحریم‌ها است از حمایت ۲۷ سناتور دیگر برخوردار شده است.
علاوه بر این طرح‌ها، اعضای مجلس نمایندگان دست‌کم ۴ نامه درباره برجام به مقام‌های دولت جو بایدن ارسال کرده و درخواست‌هایی را درباره توافق با ایران مطرح کرده‌اند. در یکی از جدیدترین موارد چهارشنبه گذشته گزارش شد ۱۴۰ قانونگذار کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات از دولت آمریکا خواسته‌اند با ایران به توافقی «جامع» دست پیدا کند که در آن به همه حوزه‌های اختلاف با ایران از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای نیز پرداخته شده است.
نکته قابل توجه اینجاست که اعضای دولت بایدن نیز دقیقاً همصدا با کنگره و با تکرار اظهارات ضدایرانی اعضای دولت سابق آمریکا، مدعی هستند که برجام ناقص است و باید توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران نیز به توافق هسته‌ای ضمیمه شود.
در حقیقت، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و همچنین کاخ سفید و کنگره در دشمنی با مردم ایران متفق‌القول بوده و در این مسئله دارای وحدت استراتژیک بوده و فقط در تاکتیک با یکدیگر اختلاف دارند.
اظهارات مغرضانه
رئیس آژانس
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در نشست مشترک سه کمیته پارلمان اروپا که به‌صورت مجازی در آن شرکت کرد، گفت: بدون بازرسی‌ها دستیابی به توافق حداقلی و معتبر با ایران غیرممکن است. وی در این خصوص گفت: کار آژانس بسیار ضروری است. بدون آژانس، بدون حضور بازرسان در محل، یک توافق قابل اعتماد غیرممکن است.
گروسی درباره تصمیم آمریکا درخصوص برجام هم گفت: آنها به من می‌گویند که می‌خواهند برگردند. وقتی با وزیر خارجه حرف می‌زنم این چیزی است که به من می‌گویند. اما قطعاً همان‌طور که قبلاًً گفتم مسائلی هست که باید شفاف شود، بنابراین (بازگشت آمریکا به توافق ایران) غیرممکن نیست اما سخت است.
نکته قابل توجه اینجاست که آژانس انرژی اتمی‌ ثابت کرده است که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرت‌ها است؛ عادل نیست چون بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده است.