kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن کرونای «فخرا» با تزریق به فرزند شهید «فخری زاده» آغاز شد



همزمان با اعیاد شعبانیه و روز پاسدار و جانباز، فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی «فخرا» با تزریق به یکی از فرزندان شهید فخری زاده آغاز شد.
به گزارش وبدا، روز گذشته فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی «فخرا» تولید شده در سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سالن تربیت بدنی صنایع دفاع آغاز شد.
در فاز اول کارآزمایی بالینی این واکسن ۱۳۵ نفر از افراد سالم در بازه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال واکسینه می‌شوند و پس از بررسی‌های فنی در کمیته ملی اخلاق در پژوهش، مجوز فازهای بعدی واکسن صادر خواهد شد.
واکسن ‌سازی با همه کارهای دنیا متفاوت است
وزیر بهداشت در مراسم آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی «فخرا» گفت: خدا را شاکرم که در آخرین روزهای سال می‌توانم با افتخار بگویم که امروز جمهوری اسلامی ایران تنها، تحریم زده و مظلوم از ظلم کسانی که حتی دارو را از فرزندان بیمار و بیماران سرطانی هم دریغ کردند و به دروغ گفتند چنین نیست، به عنوان یک کشور مطرح در مدیریت بیماری کرونا در جهان می‌درخشد و من به عنوان کوچک‌ترین سرباز نظام افتخار می‌کنم به این وفاق و همدلی و درایتی که در راس نظام برای امور داریم.
سعید نمکی خاطرنشان کرد: حمایت، رعایت و هدایت رهبر معظم انقلاب بی‌نظیر بود و این است که در اوج گرفتاری مرگ‌های ما دو رقمی می‌شود که امیدوارم با برخی سهل انگاری‌ها پا به عرصه سه رقمی و بیشتر نگذاریم و یک کشوری هم هنوز در آن طرف دنیا نتوانسته مدیریت درستی داشته باشد و مشکلات خود را کاهش دهد.
نمکی با بیان اینکه علل این کامیابی نگاه به درون بود، افزود: بنده به دوستانم گفتم یک روز واکسن به عنوان پدیده موثر در این بیماری کارساز خواهد بود؛ واکسن سازهای بزرگ دنیا به ما واکسن نخواهند داد؛ شان ما هم دست به بیرون از این مرزها دراز کردن نیست؛ ما باید بر پای خود بایستیم و دعوت کردم از همه آنهایی که در این عرصه می‌توانند کار کنند و توفیق یافتم که در یکی از این جلسات، اتاق من منور به حضور دکتر کریمی و دکتر شهید فخری‌زاده شد؛ واکسن ‌سازی با همه کارهای دنیا متفاوت است و خود یک دنیای تازه است. مطالعه کردیم و به یک چارچوب با انستیتو رازی، بنیاد برکت و برخی شرکت‌های دانش بنیان رسیدیم تا در پلتفرم‌های مختلف واکسن ‌سازی را آغاز کنیم و قدم به قدم جلو رفتیم.
وی ادامه داد: امروز با افتخار می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران در بهار آینده یکی از مهم‌ترین و بهترین واکسن سازهای جهان خواهد شد و ما امروز به دلیل رعایت حال گروه‌های آسیب پذیر با التماس و خواهش از جاهای مطمئن جهان واکسن تهیه کردیم گرچه زخم‌زبان‌هایی را هم تحمل می‌کنیم.
از معتبرترین منابع کم ضرر دنیا واکسن تهیه کردیم
وزیر بهداشت گفت: اخیرا اگر روند واکسن‌های خارجی را مطالعه کنید می‌بینید یکی از برندهای معروفی که اینجا برایش چانه می‌زدند که چرا آن را وارد نمی‌کنید و در سهمیه کووکس ما هم بود، هفت کشور معتبر اروپایی فقط در طول چند روز گذشته تزریق آن را متوقف کردند. درعوض ما از معتبرترین منابع کم ضرر دنیا واکسن تهیه کردیم و ما را به باد تمسخر گرفتند. این بصیرت را هم خداوند به پاس پاک طینتی همکاران من عطا کرد و امروز ما معتبرترین واکسن‌های دنیا را وارد می‌کنیم و برای پدیده واکسیناسیون نمایشی عجله نمی‌کنیم اما برای واکسن زدن به گروه‌های آسیب پذیر از مطمئن‌ترین منابع عجله می‌کنیم.
تا آخر اسفند تعداد قابل توجهی از گروه‌های
آسیب پذیر، کادر درمان و بقیه را واکسینه می‌کنیم
نمکی با اشاره به اینکه بارها آقای رئیس‌جمهور به بانک مرکزی و سازمان برنامه دستور دادند که در رابطه با واکسن هر منبعی بخواهیم به ما بدهند و واقعا این کار را کردند، یادآور شد: وزیر امور خارجه مرتبا پیگیر کمک سفرا در کشورها هستند و واقعا هم کمک می‌کنند؛ ان‌شاءالله تا آخر اسفند تعداد قابل توجهی از گروه‌های آسیب‌پذیر، کادر درمان و بقیه را واکسینه می‌کنیم، اما امید ما به واردات نیست، امید ما به تولید ملی است.ان شاءالله واکسن پاستور با تکنولوژی مشترک کوبا اولین واکسنی است که تزریق انبوه آن آغاز خواهد شد و واکسن برکت دومین واکسن و واکسن رازی هم، هم دوش با واکسن سپند پیش خواهد رفت.
اگر قرار است گزندی برسد اول برای ما است
وزیر بهداشت افزود: از دکتر کریمی عزیز و همکارانشان در مجموعه «سپند» تشکر می‌کنم، اینجا به عنوان وزیر بهداشت شهادت می‌دهم که آنچه عزیزان طی کردند منطبق بر علمی‌ترین استانداردهای دنیا است و در آینده آنها را منتشر خواهیم کرد تا دنیا بداند سرعت را افزایش دادیم اما دقت را کم نکرده‌ایم‌؛ خوشبختانه آزمایشات مدل‌های حیوانی این واکسن فوق‌العاده اثربخش بود و در مدل‌های انسانی هم آغاز می‌شود.
نمکی گفت: یکی از کارهایی که ما می‌توانیم به جمهوری اسلامی پیشکش کنیم، انتقال اضطراب به خانواده خودمان است، وقتی بحث واکسن اسپوتنیک بود زمزمه‌هایی شد و تنها کاری که توانستم انجام بدهم گفتم پسر خودم واکسن را بزند که مردم بدانند اگر قرار است گزندی برسد اول برای ما است و و اگرخیری وجود دارد برای مردم است؛ امروز هم این واکسن بر یکی از عزیزترین فرزندان این سرزمین (فرزند شهید فخری زاده) تزریق می‌شود تا مردم بدانند ما همواره در خط مقدم برای دفاع از سلامت مردم هستیم.
وزیر بهداشت و همکارانش در کشور
شبانه‌روزی مجاهدت کردند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در مراسم آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن «فخرا» ضمن تقدیر از تلاش‌های مجموعه‌های سپند، شرکت‌های دانش بنیان و همکاری موثر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای به ثمر رسیدن واکسن ایرانی فخرا، گفت: شهید فخری‌زاده قبل از اینکه دچار پاندمی کرونا شویم، گفت که خوب است برای شناسایی این موضوع، حرکتی کنیم که خاطرم است در نیمه‌های بهمن ماه به وزیر بهداشت گفتم دوستان ما آمادگی کمک دارند که دکتر نمکی هم گفت خوب است و دوستان ورود کنند، چون ممکن است این بیماری عالم گیر شود. امیر سرتیپ امیر حاتمی ادامه داد: کیت تشخیصی همکاران ما در مجموعه سپند، از اولین کیت‌هایی بود که در کشور آماده شد و بلافاصله برای تولید واکسن نیز اعلام آمادگی کردند که با موافقت و دستورات خوب وزیر بهداشت، این موضوع دنبال شد و همکاران ما در یک فرآیند کاملا علمی و متکی به زیرساخت‌ها و نیروی انسانی دانشمند، وارد شدند. از سوی فرماندهی معظم کل قوا به نیروهای مسلح، امری صادر شد که در این کار با تمام توان به وزارت بهداشت کمک کنید و این موضوع را به عنوان یک رزمایش، تلقی کنید چون ممکن است روزی در یک صحنه نبرد، همان دشمنی که از سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای استفاده کرد، چنین تهدیدی علیه مردم و رزمندگان ما استفاده کند و ما باید آماده‌باشیم.
حاتمی تاکید کرد: بسیار امیدواریم که با برکت خون شهید فخری زاده و دعای ملت ایران و اجرای خالصانه امر فرماندهی معظم کل قوا، از این کار یک محصول مفید برای کمک به مردم خارج شود و این محصول دارای استانداردهای بین‌المللی و مورد تایید کامل وزارت بهداشت باشد.
وی تاکید کرد: این راه و نه همین یک کار شهید فخری زاده، بلکه همه کارهای ایشان، با قوت تمام استمرار خواهد داشت.
آغاز طراحی و ساخت کارخانه تولید انبوه
واکسن «فخرا»
مدیر پروژه واکسن فخرا نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در عرصه مبارزه با بیماری کرونا به ویژه تولید واکسن فخرا گفت: از ابتدای همه گیری کرونا این سازمان با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، متعهد و مجرب، همچنین وجود زیرساخت‌های تخصصی مناسب، با همت شهید والامقام دکتر محسن فخری زاده دوشادوش همکاران خود در عرصه سلامت کشور، تلاش ویژه‌ای جهت مقابله با این بیماری آغاز کرد.
احمد کریمی ادامه داد: ساخت انواع کیت‌های تشخیصی کووید19 و آزمایشگاه‌های تخصصی سیار سطح 3 که دو دستگاه آن تحویل انستیتو رازی و انستیتو پاستور شد، سرفصل شروع این جهاد همه‌جانبه بود.
کریمی با اشاره به اینکه فرایند تحقیق و توسعه واکسن کووید 19 از اسفند 98 آغاز شد، افزود: با جدا‌سازی این ویروس از بین 35 هزار نمونه بیماران ایرانی و کشت 30 ایزوله مناسب اولین بذر واکسن از بین آنها انتخاب و تولید شد. با انجام انواع تست‌های تعیین هویت ویروس، شناسنامه آن تهیه و کاندید واکسن کووید 19 در خرداد 99 به مرحله تولید آزمایشی رسید.
انجام تست حیوانی واکسن فخرا
بر روی بیش از 650 سرحیوان
وی اظهارداشت: فرآیند تولید شامل مراحل کشت سلول، تلقیح، تکثیر، جدا‌سازی و تخلیص، غیرفعال ‌سازی و فرمولاسیون در مدت کوتاهی راه‌اندازی شده و سپس تست‌های حیوانی و انواع تست‌های کنترل کیفی انجام شد.
مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: پس از طی مراحل آزمایشگاهی و تست‌های حیوانی بر روی بیش از 650 سرحیوان از گونه‌های مختلف موش، خرگوش، خوکچه هندی و میمون، بی‌ضرری و اثر بخشی واکسن به اثبات رسید و پرونده این واکسن به سازمان غذا و دارو ارسال شد. هم زمان کار طراحی و ساخت کارخانه تولید انبوه این واکسن نیز آغاز شده که با تایید نقشه‌ها توسط سازمان غذا و دارو این پروژه به سرعت در حال انجام است و امید داریم تا تابستان وارد فاز تولید شود.
کریمی با اشاره به اینکه در جلسه حضوری شهید دکتر فخری زاده با آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت، وزیر دفاع ضمن استقبال از فعالیت‌های انجام شده حمایت خود را به ایشان اعلام کرد، افزود: پس از آن طی تعاملات با سازمان غذا و دارو و با راهنمایی مدیران وکارشناسان آن سازمان اصلاحات لازم صورت پذیرفت تا واکسنی در سطح بالاترین استانداردهای بین‌المللی تقدیم ملت عزیز و شریف ایران شود و ان شاءالله موجب فخر ایرانیان باشد.