kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶
دیروز توسط انصار‌الله صورت گرفت

حمله به عمق خاک عربستان با پهپادهای انتحاری

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن، از حمله مجدد یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک سعودی خبر داده و گفته در این حملات، 3 پهپاد «قاصف کی 2» مناطق مهمی از عربستان را با دقت هدف قرار‌دادند.



سرویس خارجی-


هنوز یک هفته از عملیات بزرگ موسوم به «موازنه ششم بازدارندگی» یمنی‌ها علیه ائلاف سعودی نگذشته که  خبر رسیده، انقلابیون یمن بار دیگر آل‌سعود را غافلگیر کردند. یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، با 3 فروند پهپاد هجومی، بار دیگر عمق خاک سعودی را هدف قرار‌داد. به نوشته پایگاه خبری شبکه «المسیره»، یحیی سریع سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن، دیروز گفته: «به فضل الهی یک عملیات جدید علیه اهداف نظامی در فرودگاه بین‌المللی أبها در شهر أبها، مرکز منطقه عسیر و پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط با سه فروند پهپاد از نوع قاصف کی2 با موفقیت انجام شد».
وی با اشاره به اینکه این هدف‌گیری با دقت بالایی انجام شده، افزود: «این عملیات در چارچوب حق طبیعی و قانونی ما در پاسخ به جنایات متجاوزان و تداوم محاصره آنها علیه یمن صورت گرفت». در همین حال ائتلاف سعودی بار دیگر ادعا کرده که یک فروند پهپاد یمن را در خمیس مشیط رهگیری و منهدم کرده است.
ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اوایل سال ۲۰۱۹، از پهپاد «قاصف کی 2» با انجام یک ماموریت تهاجمی ویژه علیه نشست شماری از مقامات برجسته مزدوران سعودی – اماراتی- آمریکایی در پایگاه هوایی العند در استان لحج رونمایی کرده بود. از مهم‌ترین قابلیت‌های این پهپاد این است که می‌تواند با حمل مقادیر زیادی مواد منفجره، در ارتفاع 10 متری بالای هدف منفجر شود و ترکش‌های زیادی را پخش کند. منابع نظامی یمن می‌گویند که قطر دایره انتشار ترکش‌ها، ۸۰ متر طول و ۳۰ متر عرض دارد. یحیی سریع در زمان رونمایی این پهپاد گفته بود: «ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به انبار بزرگی از پهپادهای قاصف کی2 مجهز است و موشک‌های بالستیک مدرنی در اختیار دارد که در صورت تداوم تجاوز به یمن، از آن رونمایی خواهد کرد. رادارها نمی‌توانند این پهپاد را رهگیری کنند و ما این توانایی را داریم که هر روز یک پهپاد تولید کنیم».
انقلابیون در 3 کیلومتری مأرب
از سوی دیگر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفقیت‌های میدانی خوبی در مارب به دست آورده و بر اساس آخرین اخبار در یکشنبه، این نیروها به چند کیلومتری مرکز این استان رسیده‌اند. شبکه «المیادین» دیروز تصاویری از عملیات آزاد‌سازی شهر مأرب از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن منتشر کرد و به نقل از منابع یمنی گفت که نیروها به سه کیلومتری منطقه «العمران» در شهر مأرب رسیده‌اند. در همین راستا، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی بر سد مأرب تسلط آتش‌باری پیدا کرده‌اند، به طوریکه اغلب بخش‌های شمالی سد و تمامی بخش غربی به کنترل نیروهای دولت صنعا در آمده است. منابع یمنی به شبکه المیادین هم گفته‌اند که در سه هفته گذشته در مارب بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مربع به کنترل نیروهای ارتش و انصارالله یمن در آمده و ۱۸۰۰ تن از شبه‌نظامیان وابسته به ائتلاف سعودی کشته و ۳۰۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. همچنین ۲۰۰ شبه نظامی نیز به اسارت درآمده‌اند.
همزمان تعدادی از فرماندهان حزب اخوانی الاصلاح نیز با دولت نجات ملی یمن تماس گرفته‌ و از آمادگی خود برای تسلیم شدنشان خبر داده‌اند. یک منبع نظامی دیگر نیز گفته عملیات آزاد‌سازی مأرب تا نیل به هدف نهایی و آزادی این شهر ادامه خواهد داشت. او از تمامی شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی خواست تا فرصت عفو عمومی را مغتنم شمرده و پیش از پایان زمان آن، به «آغوش وطن» باز گردند.
از سوی دیگر ارتش یمن همزمان با پیشروی در استان مأرب، ده‌ها تن از نظامیان سعودی را در داخل خاک این کشور کشته و در استان تعز محل تجمع نیروهای ائتلاف سعودی را با موشک هدف قرار‌داد. نیروهای ارتش و کمیته‌‌های مردمی یمن در منطقه نجران عربستان ده‌ها تن از نظامیان این کشور را یا از پای درآورده و یا زخمی کردند.
سایت انصارالله یمن با انتشار تصاویری جدید از منطقه نجران گزارش داد که در درگیری یکشنبه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی با ارتش سعودی علاوه‌بر کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از ‌آن‌ها مقادیر قابل توجهی سلاح و مهات به غنیمت گرفته شده و برخی نیز منهدم شده است. فیلم منتشر شده از داخل مرزهای نجران عربستان نشان می‌دهد آنها بعد از پاتک نیروهای ارتش یمن در بلندی‌های این منطقه پا به فرار گذاشته‌‌اند. در یکی از این فیلم‌ها نظامیان سعودی با موشک هدایت شونده هدف قرار می‌گیرد.
مناطق مرزی بین عربستان و یمن طی ماه‌های گذشته نسبتاً آرام بود با این حال روند تحولات میدانی در استان بسیار مهم و نفت‌خیز مأرب طی دو ماه گذشته، به نفع ائتلاف سعودی نبود و همین مسئله باعث شد که درگیری‌ها به این مناطق و سایر جبهه‌های داخلی یمن کشیده شود.