kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۲۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
پس از 9 سال تعطیلی صورت گرفت

راه‌اندازی کارخانه تولید چادر مشکی با کمک بسیج و بخش خصوصی





مدیرعامل کارخانه چادر مشکی خوانسار گفت: کارخانه نای‌زرین خوانسار که تولیدکننده چادر مشکی است پس از 9 سال تعطیلی، با کمک بسیج اصناف و بخش خصوصی راه‌اندازی شد.
محمدعلی شفیعی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت کارخانه تولید چادر مشکی خوانسار اظهارداشت: کارخانه نای زرین خوانسار در سال77 برای تولید پارچه پیراهنی با 30 نفر نیرو آغاز بکار کرد. در سال 85 هم خط تولید پارچه چادر مشکی با ظرفیت 160 نیرو آغاز به کار کرد اما سال 87 تعرفه ورود چادر مشکی از 72 به 16 درصد کاهش یافت، در نتیجه سیل واردات  چادرمشکی مشکلات زیادی برای کارخانه ما ایجاد کرد.
 وی افزود: اقساط عقب‌افتاده بانک‌ها، بدهی به تأمین اجتماعی، سازمان مالیات، ‌اداره آب و برق و سایر مشکلات باعث شد تا در بهمن 91 این کارخانه تعطیل شده و به تملک بانک درآید. وابستگی صد درصدی کارخانه به مواد اولیه مانند نخ، مواد شیمیایی و رنگ که با تعرفه 25 تا 32 درصد وارد می‌شد هم دلیل دیگری برای تعطیلی کارخانه بود.
مدیرعامل کارخانه چادرمشکی خوانسار خاطرنشان کرد: جالب است مواد اولیه با تعرفه 32 درصد و پارچه چادرمشکی با تعرفه 16 درصد وارد می‌شد. همچنین نرخ سود بانکی به گونه‌ای بالا بود که تولید نمی‌توانست از عهده آن برآید.
شفیعی افزود: امسال که سال جهش تولید بود با کمک بسیج اصناف و بخش خصوصی که 40 میلیارد تومان سرمایه جدید تزریق کرد، با پرداخت بدهی برق، تأمین اجتماعی و مالیاتی و سایر بدهی‌ها این کارخانه در شهریورماه فک پلمب شده و از 21 بهمن مجددا با نصب ماشین‌آلات جدید راه‌اندازی شد. ضمناً برای راه‌اندازی مجدد هیچ اعتباری از بانک نگرفته‌ایم. وی ادامه داد: کارخانه چادرمشکی خوانسار با ظرفیت پنج میلیون متر در فاز اول راه‌اندازی شد که پارچه تولیدی از نظر کیفیت و استاندارد قابل رقابت با پارچه‌های کره‌ای است. در فاز دوم که از شهریور 1400 راه‌اندازی می‌شود. این ظرفیت به 10 میلیون متر می‌رسد و 200 نیروی کار به صورت مستقیم مشغول کار می‌شوند. اگر ظرفیت کارخانه به 10 میلیون متر برسد، می‌توانیم 10 درصد نیاز کشور به پارچه چادر مشکی را تأمین کنیم.
مدیرعامل کارخانه چادر مشکی خوانسار در مورد اینکه آیا هنوز مواد اولیه از طریق واردات تأمین می‌شود، پاسخ داد: در حال حاضر 80 درصد ارزش ریالی مواد اولیه در داخل تأمین و فقط 20 درصد از طریق واردات انجام می‌شود در حالی که قبلا صد درصد مواد اولیه وارداتی بود.
در این حال، علیمردان شیبانی؛ نایب‌رئیس‌انجمن صنایع نساجی ایران در گفت‌و‌گوی ویژه خبری گفت: به دلیل کمبود مواد اولیه کارخانجات نساجی با حدود ۶۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند. اگر برخی شرکت‌های پتروشیمی کف عرضه را رعایت کنند، مشکل کمبود مواد اولیه صنعت نساجی برطرف می‌شود.
 وی افزود: مقایسه عرضه مواد اولیه در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، نشان می‌دهد عرضه مدام کاهش یافته در حالی که تقاضا افزایش یافته است. علت اینکه تولیدکنندگان مواد اولیه، نرخ این مواد را هر هفته بر مبنای نرخ ارز، تعیین می‌کنند چیست؟ آنهم در حالی که هزینه کارگر، آب و برق و خوراک آنها با ارز نیست.
رئیس‌انجمن صنایع نساجی ایران افزود: در 9 ماهه امسال از کل فروش 2960 میلیارد تومانی یک شرکت پتروشیمی؛ 587 میلیارد تومان، ناشی از رقابتی بوده که عرضه قطره چکانی این شرکت، آن را ایجاد کرده و از جیب صنعتگران نساجی و مصرف‌کننده نهایی، بیرون آورده است.