kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۴۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱

تقسیم قدرت بین کابل و طالبان، طرح بایدن برای افغانستان



«زلمای خلیلزاد» در سفرش به کابل، از طرح رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای صلح در افغانستان پرده برداشت و اعلام کرد که در چارچوب این طرح، قدرت میان دولت کابل و طالبان تقسیم می‌شود.
چند روز پس از اعلام واشنگتن مبنی بر اینکه، «جو بایدن» برای صلح در افغانستان، طرح جدیدی را ارائه خواهد کرد، این طرح از زبان خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، اعلام شد. خلیل‌زاد دیروز در کابل گفت، وی درباره ایجاد یک حکومت مشارکتی، با رهبران افغانستان، از جمله «اشرف غنی» رئیس‌جمهور، گفت‌وگو کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، منابع نزدیک به «حامد کرزای» رئیس‌جمهور سابق، و «عبدالله عبدالله» رئیس‌شورای عالی مصالحۀ افغانستان، اعلام کردند که خلیل‌زاد طرح حکومت مشارکتی را با سیاستمداران افغانستان در میان گذاشته و به آنها گفته‌است که دیدگاه‌ خود در بارۀ این طرح را، هرچه سریع‌تر با وی درمیان بگذارند. این منابع افزودند، خلیل‌زاد به سیاستمداران افغانستان همچنین گفته‌است که روند صلح در دوحه به حاشیه خواهد رفت و برای ایجاد یک حکومت مشارکتی، که طالبان بخشی از آن خواهد بود، نشست بزرگ ملی و جهانی مشابه نشست « بن» برگزار خواهد شد.« شهزاده مسعود »،
 از نزدیکان کرزای، در این باره گفت:«مانند کنفرانس بن، یک کنفرانس کلان بین‌المللی برگزار خواهد شد که نمایندگان طالبان و جمهوری(کابل) در سطح رهبران، و (نمایندگان) جامعه جهانی، از جمله آمریکا و کشورهای منطقه، در آن شرکت می‌کنند. (در این خصوص باید) موافقت سیاسی به دست آید و (طرح فوق باید) مشروعیت سیاسی خود را از جامعه جهانی بگیرد و مشروعیت ملی را نیز از طریق «لویه جرگه» کسب کند.» منابع نزدیک به عبدالله هم گفتند که خلیل‌زاد از سیاستمداران کشور خواسته است دیدگاه‌های خود را در بارۀ طرح حکومت مشارکتی‌، هر چه زود‌تر نهایی کنند و با واشنگتن درمیان بگذارند. در واکنش به این خبر، برخی مقامات افغانستان، از جمله «سید اسحاق گیلانی»، عضو رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، ابراز خوشبینی کردند که طرح جدید آمریکا صلح را به ارمغان بیاورد. گیلانی گفت که این طرح « یک امتیاز دارد و آن این است که جنگ متوقف می‌شود». این در حالی است که بر خلاف تصور برخی مقامات، طرح بایدن هیچ فرق ماهوی با طرح رئیس‌جمهور سابق آمریکا ندارد و متاسفانه، صلح را به ارمغان نخواهد آورد. توافق صلح آمریکا و طالبان، اوایل دی سال گذشته در پایتخت قطر امضاء شده است. پس از آن، مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان شروع شده‌، ولی هرگز صلح را به ارمغان نیاورده است. حتی بهتر این است که بگوییم، توافق دوحه، جنگ را در افغانستان شعله‌ور‌تر کرده است و از آن زمان تا کنون، هزاران نفر از نیروهای دولتی، شبه نظامیان طالبان و غیر نظامیان افغان‌، کشته و یا زخمی شده‌اند.
به اعتقاد کارشناسان، علت اصلی شعله‌ور ماندن جنگ در افغانستان، مطالبۀ صد در صدی قدرت توسط طالبان است. سران طالبان به دنبال کسب صد در صدی قدرت بوده و هستند و می‌خواهند به جای جمهوری، امارت ایجاد بکنند.
در هر حال، با توجه به این مطالبه طالبان، طرح حکومت مشارکتی بایدن مشکلی را حل نخواهد کرد و واقعیت این است که مهمان جدیدکاخ سفید، با کلمات بازی کرده و حرف تازه‌ای نزده است.
اولین واکنش
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ «امرلله صالح» معاون اول ریاست جمهور افغانستان، طرح بایدن برای ایجاد حکومت مشارکتی در افغانستان را رد و تاکید کرد که هیچ کس صلاحیت لغو قانون اساسی را ندارد. صالح دیروز خطاب به خبرنگاران گفت: «لطفا به شایعات دامن نزنید، اساس نظام جمهوری اسلامی افغانستان، قانون اساسی است که با رای مستقیم مردم شکل گرفته است. کسی صلاحیت لغو و باطل ‌سازی قانون اساسی را ندارد.» این اظهارات نشان می‌دهد که طرح بایدن، هنوز نیامده شکست خورده است.