kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۴۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
21 کشته و صدها زخمی

ناآرامی‌های خونین در میانمار وارد روز سی‌ام شد




حمله نیروهای امنیتی میانمار به مخالفان کودتا در خیابان‌های این کشور همچنان ادامه دارد و این حملات تاکنون، دست‌کم 21 کشته و صدها زخمی به جای گذاشته است.
میانمار در نخستین روز ماه فوریه میلادی (دوشنبه 13 بهمن) در میان بحران همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ (کرونا)، به خاطر وقوع یک کودتای نظامی، توجه جهانیان را به خود جلب کرد. این کودتا به بازداشت «آنگ سان سوچی»، برنده صلح نوبلِ سابق و جنایتکارِ لاحق و اعضای حزب او انجامید. با این اتفاق، کسانی که در نسل‌کُشیِ مسلمانان این کشور و تجاوزات و جنایات دیگر در سال 2017 با هم شراکت داشتند، به جان هم افتادند.
اعتراضات از همان ابتدا علیه کودتا شکل گرفت و از همان آغاز، به خشونت گرایید. از آغاز کودتای اول فوریه در میانمار تا کنون، دست کم ۲۱ تن کشته، صدها تن زخمی و صدها نفر دیگر نیز بازداشت شده‌اند. اعتصابات مختلفی نیز شکل گرفته است و همچنان ادامه دارد. همزمان با این اتفاقات، دادگاه‌های محاکمه دستگیر شدگان نیز در جریان است. به گزارش ایسنا، دیروز نیز میانمار شاهد اعتراضات خیابانی علیه کودتاگران بود؛ نیروهای امنیتی ‌ از گاز اشک آور و شلیک هوایی برای متفرق کردن معترضان استفاده و شش خبرنگار را نیز بازداشت کردند. انجمن کمک رسان به زندانیان سیاسی اعلام کرده است که از اول فوریه تا کنون، ۳۴ خبرنگار بازداشت شده‌اند. البته، ۱۵ تن از آنها آزاد شده‌اند. حمله دیروز نیروهای امنیتی به معترضان، یک روز پس از تلاش‌های دیپلماتیک منطقه‌ای با هدف کمک به پایان بحران یک ماهه در این کشور صورت گرفت. وزرای کشورهای عضو آ.سه.آن خواستار خویشتنداری در میانمار شدند، اما در رسیدن به یک بیانیه واحد برای درخواست از ارتش میانمار در آزادی آنگ سان سوچی ناکام ماندند.