kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵

غریب‌ترین دوره جشنواره فیلم برلین به‌صورت برخط(اخبار ادبی و هنری)



وقتی در شهریور سال جاری جشنواره فیلم ونیز به‌صورت بسیار محدود برگزار شد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که جشنواره برلین یعنی قدیمی‌ترین فستیوال فیلم در جهان، شکل و شمایل همیشگی خود و یا لااقل بخشی از آن را نداشته باشد. اما تلاش برپاکنندگان این جشنواره معتبر سینمایی با مخالفت دولت آلمان روبه‌رو شد و سرانجام آنها به جشنواره‌‌ای غریب و نامعمول رضایت دادند: نمایش پنج روزه آنلاین فیلم‌ها برای اهالی سینما و مطبوعات اول تا پنجم ماه مارس که از دوشنبه این هفته آغاز شده و سپس چند ماه بعد، نمایش فیلم‌ها در تالارهای سینمای برلین برای مخاطب عام در ژوئن که البته با اوضاعِ کماکان نابسامانِ کرونایی، تحقق آن چندان هم خوشبینانه به‌نظر نمی‌رسد.
نتیجه این‌که برلین در طول ۷۱ سال برگزاری جشنواره فیلم، حالا غریب‌ترین دوره‌اش را از سر می‌گذراند که در آن منتقدان سینما به جای تماشای فیلم‌ها بر پرده عریض و طویل تالار برلیناله، آنها را روی صفحه مانیتورها یا تلویزیون‌های خود تماشا می‌کنند.
گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که حال و هوای کرونایی، کیفیت آثار و حضور فیلمسازان شاخص را هم تحت تأثیر قرار داده تا آن‌جا که برلین امسال از نام‌های شناخته‌شده خالی است. این جشنواره هر سال در بخش مسابقه حداقل سه یا چهار نام مشهور جهان سینما را در خود جا می‌داد، اما امسال از این اسامی ‌معروف خبری نیست.
این گزارش‌ها ادامه می‌دهد احتمالا صاحبان فیلم‌ها، آثار خود را برای نمایش در روزهای بهتری نگه داشته‌اند و همچنین شرایط ناپایدار فعلی و بسته بودن سینماها در اغلب کشورها باعث شده بسیاری از نام‌های مشهور منتظر شرایط بهتری برای نمایش فیلم خود در جشنواره‌ها باشند، ضمن این‌که برخی تهیه‌کنندگان هم اساساًً با هر نوع نمایش آنلاین مخالف‌‌ بوده و حاضر نیستند فیلم‌های خود را در اختیار جشنواره‌‌ای آنلاین قرار دهند.
خبرنگاران و منتقدینی که در جریان نمایش آثار جشنواره برلین هستند، فیلم‌های دو روز اول بخش مسابقه را غالباًً نومیدکننده خوانده‌اند که نوید جشنواره قابل قبولی را نمی‌دهد. بر اساس همین گزارش‌ها قرار است جوایز جشنواره نیز در روز آخر یعنی پنجم ماه مارس به همین صورت آنلاین اعلام شود.