kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
تازه‌ترین اظهارات وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن: تمام تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی است



سرویس سیاسی-
ربیعی، سخنگوی دولت بدون توجه به اظهارات مقامات دولت بایدن مبنی بر اینکه «تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد» گفت: امیدواریم دولت آمریکا به آنچه در زبان می‌گوید در عمل نیز متعهد باشد!
اظهارات مقامات آمریکایی حاکی از آن است که دموکرات‌ها همچنان مسیر دولت قبلی را ادامه داده و بر عدم لغو تحریم‌ها علیه ایران تأکید می‌کنند.
وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی با‌اشاره به تداوم اقدامات خصمانه کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ایالات‌متحده هیچ‌یک از اهرم‌های فشار علیه ایران را کنار نگذاشته و تحریم‌های واشنگتن علیه تهران به قوت خود باقی هستند. آنتونی بلینکن در اظهاراتی که نشان می‌داد سیاست دولت بایدن با سیاست دوران ترامپ در قبال جمهوری اسلامی تفاوتی ندارد گفت: آنچه در مذاکرات ما با متحدان اروپایی شکل گرفته این است که بار دیگر همه در یک‌سو قرار داریم، یک مسیر را دنبال می‌کنیم که به‌نوبه خودش بسیار مهم است و یک سری اهداف مشترک را دنبال می‌کنیم.
بلینکن: هیچ‌یک
از اهرم‌های فشار خود را
کنار نگذاشته‌ایم
دست ما بالاتر است!
با اروپایی‌ها متحد هستیم
وزیر خارجه آمریکا افزود: ما هیچ‌یک از اهرم‌های فشار خود را کنار نگذاشته‌ایم. تمامی تحریم‌ها به قوت خود باقی است. درواقع، دست ما حتی بالاتر است چراکه بار دیگر در موضع مشترک با متحدان اروپایی خود هستیم. چون آنها مخالف خروج ایالات‌متحده از توافق هسته‌ای بودند، حالا همه ما در یک‌سو و در هدف خود متحد هستیم که عامل قدرتمندی است. بلینکن دوباره تکرار کرد که ایالات‌متحده درصدد است در صورت بازگشت به برجام با کشورهای دیگر برای مقابله با ایران درخصوص موضوعاتی چون منطقه و برنامه موشکی ایران وارد همکاری شود.
سخنگوی کاخ سفید و همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته، برای چندمین بار همین مواضع را تکرار و ضمن‌اشاره به تداوم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، بر ضرورت گسترش توافق هسته‌ای به مسائل موشکی و منطقه‌ای تأکید کردند.
جن ساکی:
تحریم‌ها برداشته نخواهد شد
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در یک نشست خبری اعلام کرد تا پیش از مشخص شدن نتایج مذاکرات، تحریم‌ها برداشته نخواهد شد.
وی دراین‌باره به خبرنگاران گفت: هیچ گام اضافی درباره توافق هسته‌ای با ایران برنمی‌داریم و منتظر گفت‌وگوهای کشورهای امضاء‌کننده این توافق می‌مانیم.
گام‌های خارج از دیپلماسی!
سخنگوی کاخ سفید با ادبیاتی تهدیدآمیز گفت: دیپلماسی راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، اما برداشتن گام‌هایی خارج از این چارچوب هم از گزینه‌های موجود است.
برجام؛
پایه‌ای برای محدودکردن برنامه موشکی ایران
ندپرایس، دیگر سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نیز طی اظهاراتی با بیان اینکه «از اقدام ایران در فاصله گرفتن بیشتر از پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود نگران هستیم» گفت: ما از برجام به‌عنوان پایه‌ای برای یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده خواهیم کرد تا سایر موارد همچون برنامه موشک بالستیک ایران را هم در برگیرد.
ضرورت تمرکز
بر خنثی‌کردن تحریم‌ها
گفتنی است این روزها و به‌ویژه با عملیاتی شدن توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از روز گذشته (سه‌شنبه 5 اسفند) برخی دولتمردان و مدعیان اصلاحات هرچند به یکی بودن مسیر دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در برابر ایران اعتراف می‌کنند اما بی‌آنکه تمرکز خود را بر روی «خنثی‌سازی» تحریم و حل مشکلات اقتصادی بگذارند صرفاً با ابراز امیدواری در مواضع سیاسی خود، چشمشان معطوف به دشمنان ملت است که تحریم‌ها را بردارند!
رهبر انقلاب اسلامی 26 آذرماه سال جاری، در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی در توصیه به مسئولین و ملّت فرمودند: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی کردن تحریم دست ما است؛ دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است؛ بیشتر دنبال این باشیم. نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده. اگر بتوانیم با روش درست تحریم را برطرف کنیم، باید برطرف کنیم. امّا به این نیندیشید؛ عمده به خنثی کردن تحریم بیندیشید که دست شما است.»
دولتمردان به‌جای توجه به بایدها و نبایدهای عملیاتی کردن الگوی خنثی‌سازی و غلبه بر تحریم (تقویت و جهشِ تولید، به حرکت درآوردن پیشران‌های اقتصادی، مقابله با سقوط ارزش پول ملی، برطرف کردن رخنه‌هایی چون قاچاق، واردات بی‌رویه و بعضی از فسادهای مالی و....) به دنبال وعده و امید دادن‌های تکراری و آب‌وتاب دادن به موضوعاتی مانند لغو مکانیسم ماشه از سوی دولت فعلی آمریکا هستند. درحالی که مقامات آمریکایی بر ادامه تحریم‌ها به‌عنوان تنها ابزار علیه جمهوری اسلامی ایران تأکید می‌کنند، برخی دولتمردان ما لغو مکانیسم ماشه از سوی دولت بایدن را برجسته می‌کنند؛ مسئله‌ای که به اعتراف وزیر خارجه کشورمان ساخته آمریکاست و چنین چیزی در برجام وجود ندارد!
ربیعی: به هدف عقب‌راندن تحریم‌ها نزدیک شده‌ایم!
علی ربیعی، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: پس گرفتن نامه سازمان مللی ترامپ توسط رئیس‌جمهور کنونی کاخ سفید نکات عبرت‌آموز بسیاری دارد... دولت آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌ شورای امنیت ادعای ناکام‌مانده دولت قبل آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی لغو شده را پس گرفت و به محدودیت غیرقابل‌قبول در تردد دیپلمات‌های ایرانی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک خاتمه داد. هرچند از این اقدامات دیرهنگام استقبال می‌کنیم و آن را به معنای قرار دادن آمریکا در مسیر سازنده ارزیابی می‌کنیم، اما این اقدامات را به‌شدت ناکافی می‌دانیم.
ربیعی بدون ‌اشاره به مواضع اخیر وزیر خارجه آمریکا و دو تن از سخنگویان کاخ سفید و همچنین مواضع اخیر سایر دولتمردان آمریکا مانند جک سالیوان و... علیه جمهوری اسلامی افزود: اکنون بیش از هر زمان دیگری در سال‌های اخیر به هدف عقب راندن تحریم و ناکام گذاشتن جنگ اقتصادی نزدیک شده‌ایم.
نکته قابل‌ تأمل آنکه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه اخیر خود با شبکه پرس‌تی‌وی با بیان اینکه اصطلاح «مکانیسم ماشه» ساخته آمریکاست و چنین چیزی در برجام وجود ندارد، گفته بود: پس گرفتن درخواست فعال شدن این مکانیسم، امتیاز به ایران نیست.
طنز ماجرا آنجاست که سخنگوی دولت بدون توجه به اظهارات مقامات دولت بایدن مبنی بر اینکه «تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد» همچنین گفت: امیدواریم دولت آمریکا به آنچه در زبان می‌گوید در عمل نیز متعهد باشد!
واعظی: قطعاً ۱۶۰۰ تحریم ترامپ لغو می‌شود!
محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور هم در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: قطعاً شرایط کشور در سال ۱۴۰۰ در عرصه روابط خارجی، روابط بانکی و روابط اقتصادی با دنیا متفاوت با امروز خواهد بود. شاید این مسیر با فراز و فرودهایی همراه باشد ولی قطعاً همه ۱۶۰۰ تحریمی که دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی وضع کرد، برطرف خواهد شد.
ظریف: بایدن مسیر ترامپ را ادامه می‌دهد
گفتنی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پرس‌تی وی گفت: بایدن مدعی شد که سیاست فشار حداکثری ترامپ، شکست حداکثری بوده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم اخیراً تأکید کرد که آن سیاست شکست خورده است اما عملاً آنها همان سیاست را در پیش گرفته‌اند. حقیقت این است که آمریکا به تحریم، فشار و قلدری اعتیاد پیدا کرده است. آنها باید بدانند در مقابل ایران فقط احترام جواب می‌دهد.