kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
نشریه هیل پیش‌بینی کرد

حزب جمهوریخواه آمریکا دوپاره می‌شود





سرویس خارجی-
نظرسنجی‌ها در آمریکا نشان می‌دهد در صورت تأسیس حزب جدید توسط رئیس‌جمهور سابق این کشور، نیمی از اعضای این حزب به آن می‌پیوندند. دونالد ترامپ وعده تاسیس یک حزب جدید داده است.
زنگ‌ها برای فروپاشی حزب جمهوریخواه آمریکا به صدا درآمده است. اکثریت مردم این کشور که از نظام دو حزبی خسته شده‌اند، خواهان حزب جدیدی هستند و پس از اینکه دونالد ترامپ اعلام کرد، به دنبال تاسیس حزب خودش است، این تحلیل در رسانه‌های آمریکایی برجسته شده که، حزب جمهوری خواه -که ترامپ قصد جدا شدن از آن را دارد- با شکل گیری این حزب جدید، دوپاره خواهد شد.
 هفته گذشته بود که رسانه‌های آمریکایی از قول موسسه نظرسنجی «گالوپ» نوشتند، حدود دو سوم (۶۲ درصد) مردم آمریکا معتقدند کشورشان به حضور یک حزب سوم و بزرگ، علاوه‌بر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، نیاز دارد. از سوی دیگر، هزاران نفر از هواداران ثبت‌شده حزب جمهوری‌خواه در ایالت‌های مختلف این کشور، در هفته‌های بعد از حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، از این حزب جدا شده‌اند. نزاع بر سر ترامپ به سطح مقامات و سناتورهای جمهوری خواه نیز رسیده است. در همین راستا، برخی دیگر از رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که دست‌کم ۶۰ نفر از مقامات دولت «جرج دبلیو بوش» قصد دارند به دلیل حمایت برخی از جمهوریخواهان از ترامپ، این حزب را ترک کنند.
 از سوی دیگر نتایج نظرسنجی جدیدی درا ین کشور منتشر شده که نشان می‌دهد جداشدگان از حزب جمهوریخواه
 به دنبال پیوستن به حزبی هستند که قرار است از سوی ترامپ تاسیس شود. ترامپ در انتخاباتی که برگزار شد، چیزی بالغ بر 75 میلیون رای داشت! به نوشته وبگاه «هیل»، نظرسنجی جدیدی که نتایج آن شامگاه یکشنبه (به وقت تهران) منتشر شد، نشان می‌دهد نیمی از اعضای حزب جمهوری‌خواه می‌گویند اگر ترامپ حزب جدیدی تأسیس کند، به آن حزب می‌پیوندند. در این تحقیق که توسط دانشگاه «سافُک» و به سفارش روزنامه «یو.اِس.آ تودی» انجام شده، ۴۶ درصد از جمهوری‌خواهان گفته‌اند که این حزب را ترک کرده و به حزب ترامپ می‌پیوندند.27 درصد از اعضای حزب جمهوری‌خواه نیز گفته‌اند در این حزب باقی می‌مانند. ۲۷ درصد باقی‌مانده نیز به گفته خودشان، هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته‌اند.
آن طور که خبرگزاری فارس نوشته، بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۷۶ درصد از جمهوری‌خواهان نیز تصریح کرده‌اند که در صورت حضور مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴، از او حمایت می‌کنند. ۱۲ درصد به این سؤال، پاسخ «خیر» داده و ۱۲ درصد دیگر نیز گفتند هنوز تصمیم نگرفته‌اند.
خطر امنیت ملی
خبر دیگر از آمریکا اینکه یک‌اندیشکده آمریکایی با اشاره به وخامت اوضاع ایالت تگزاس در پی سرمای شدید اخیر در آمریکا نوشته که دیگر ایالت‌ها نیز با مشکلات زیرساختی مواجه هستند و این امر تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است.
در این گزارش به قلم «جاناتان هیلمن»، عضو ارشد‌اندیشکده «آمریکن اینترپرایز» آمده: «علائم هشدار دهنده همه جا مشاهده می‌شود. در تگزاس، طوفان زمستانی میلیون‌ها خانوار را از برق بی‌بهره کرده است. در ویسکانسین، کشاورزان در حال تلاش برای استفاده ایمن از تجهیزات مدرن در جاده‌هایی هستند که بیش از 50 سال پیش ساخته شده‌اند. در آریزونا، قسمتی از یک پل صد ساله در تابستان گذشته پس از خروج قطار از ریل در این منطقه، فروریخته. در فلوریدا،  از لوله‌های قدیمی میلیون‌ها گالن فاضلاب نشت می‌کند. آمریکا همچون شهری است که روی یک تپه قرار دارد و در حال فروپاشی است». بنا بر این گزارش، پس از سال‌ها وعده و بی‌عملی، احیای زیرساخت‌های آمریکا باید به عنوان یک اولویت امنیت ملی مورد توجه قرار گیرد نه برعکس.
به گزارش تسنیم این‌اندیشکده حتی نوشته: «مسئله مهم‌تر و فراتر از خطرات اقتصادی، رفع خرابی‌های زیرساختی امری ضروری برای امنیت ملی آمریکا است. اهمیت استراتژیک زیرساخت‌ها چیز جدیدی نیست، اما در سال‌های اخیر به دلیل تغییر اقلیم‌، نوآوری و ظهور چین مهم‌تر شده است. آنچه در معرض خطر است آمادگی نظامی آمریکا،تاب‌آوری ملی و رقابت جهانی آن است... زیرساخت‌ها همچنین برای تاب‌آوری، توانایی احیاء از مشکلات امری ضروری هستند. سال گذشته، آمریکا 22 فاجعه آب و هوایی تجربه کرد که زیان آنها بیش از 1 میلیارد دلار بوده است و این یک رکورد جدید محسوب می‌شود. هیچ شخص یا مکانی در برابر این خطرات که بخاطر این زیرساخت‌های کهنه تشدید شده در امان نیست. بنابر یافته‌های یک مطالعه آکادمی ملی "اگر جامعه زیرساخت‌های ضعیفی داشته باشد، مانند بدن انسان با سیستم ایمنی به خطر افتاده، در برابر آسیب‌های روحی مقاوم نخواهد بود».
گفتنی است چند هفته‌ای می‌شود که ایالت‌های جنوبی آمریکا به دلیل طوفان و یخبندان، دچار بحران‌های عجیب و غریبی شده که آبروی این کشور مدعی را در دنیا برده است. قطع آب و برق میلیون‌ها نفر در کنار مرگ دست‌کم 70 آمریکایی، از جمله این بحران است. بسیاری از مردم این ایالت‌ها مجبور شده‌اند، برف را در ظروف آب کرده و از آن استفاده کنند. برخی رسانه‌های این کشور نیز می‌گویند، ایالت‌های جنوبی مثل تگزاس، ضعف‌های زیرساختی زیادی دارد که با این طوفان عیان شده است.