kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۶۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
با حضور امیر صباحی‌فرد و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور

سامانه راداری «بهمن» نیروی پدافند هوایی ارتش رونمایی شد

مراسم رونمایی از سامانه راداری بهمن و اتاق عمل سیار و خودکششی نجات با حضور فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش برگزار شد.



مراسم رونمایی از سامانه راداری بهمن و اتاق عمل سیار و خودکششی نجات از پروژه‌های سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
امیر صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: پروژه‌هایی که می‌توانستیم آنها را رسانه‌ای کنیم به مردم و رسانه‌ها معرفی شده و تعدادی از آن‌ها نیز که قابلیت رسانه‌ای شدن نداشته به عنوان لایه‌های پنهان در اختیار نیروی پدافند هوایی قرار گرفته‌اند.
وی ادامه داد: یکی از پروژه‌هایی که رونمایی شد سامانه راداری بهمن نام دارد و در هیچ جای دنیا نمونه آن مشاهده نشده است. یکی از خصوصیات سامانه راداری بهمن پسیو بودن است که می‌تواند همه هواپیماها و پرنده‌های متعارف و پرنده‌های با سطح مقطع بسیار کم، نظیر پهپاد‌ها و ریز‌پرنده‌ها را کشف و شناسایی کند.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: ما می‌توانیم این سامانه را از همین امروز وارد چرخه عملیاتی کنیم. این پروژه با حمایت‌های سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور که یادگار امیر سرلشکر شهید منصور ستاری است انجام شده است.
وی ادامه داد: پروژه بعدی هم اتاق عمل سیار است که به صورت خودکششی در همه میدان‌های رزم و شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله حاضر شده و به صورت خوداتکا مأموریت خود را انجام می‌دهد. در واقع نخستین بار است که چنین پروژه‌ای در نیروی پدافند هوایی ارتش انجام گرفته است.