kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
زمین‌لرزه 5/6 ریشتری سی‌سخت خسارت جانی نداشته است

وزیر راه و شهرسازی: بازسازی شهر زلزله‌زده سی‌سخت به سرعت آغاز می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: با اقدامی هماهنگ و یکپارچه کار بازسازی شهر سی سخت و روستاهای آسیب دیده به سرعت انجام می‌شود تا مردم شهر دوباره در خانه‌های ایمن زندگی کنند.

محمد اسلامی دیروز(جمعه) در جمع مردم شهر زلزله زده سی سخت گفت: پس از ارزیابی خسارت وارده به تک تک خانه‌ها، مغازه و زیرساختها برای همه تشکیل پرونده خواهد شد و دولت برای تخصیص بودجه، کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی منطقه برنامه‌ریزی می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی با شاره به بخشی از دغدغه‌های ساکنان شهر سی سخت گفت: در برنامه‌ریزی‌ها وام‌های قبل از زلزله نیز مد نظر قرار می‌گیرد و برای پرداخت قبوض آب و برق نیز از دولت معافیت‌هایی برای مردم خواهیم گرفت.
اسلامی با ‌اشاره به جاده سی سخت که هفته پیش به دلیل ممانعت کمیسیون محیط زیست مجلس کار ساخت آن متوقف شده بود گفت: دولت مکلف است این جاده را بسازد و از مدیرکل راه خواسته ام که بلافاصله برای تکمیل جاده اقدام کند.
وی یادآوری کرد: همه مسئولان وظیفه دارند شرایطی مهیا کنند که خسارات دقیق و بدون تبعیض ارزیابی شود و مصالح ساخت تا پای کار بیایدتا مردم جز دردسر خانه‌های آسیب دیده مشکل دیگری نداشته باشند.
اسلامی از مردم خواست که در بازسازی و ساخت دوباره خانه‌ها سختگیری کنند تا در آینده دچار ضرر و زیان دوباره نشوند.
وزیر راه و شهرسازی با همراهی رئیس‌سازمان مدیریت بحران کشور برای بررسی وضعیت شهر زلزله زده سی سخت صبح جمعه وارد این شهر شدند.
زمین‌لرزه‌ای به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر ، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه؛۲۹ بهمن ماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.
مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین اتفاق افتاد.
زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد ، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و ۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.
این زمین لرزه در شهرهای یاسوج، گچساران و دهدشت هم احساس شد.
بر اساس گزارش‌های اولیه ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده‌اند و برخی منازل مسکونی صد در صد تخریب و غیر قابل سکونت شده‌اند.
زمین لرزه سی سخت خسارت جانی نداشته است اما ۶۱ نفر مصدوم شده‌اند و آنچنانکه استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است خسارات زلزله روز ۲۹ بهمن بیش از حد تصور است.
دولت با تمام امکانات
 از مردم دنا حمایت می‌کند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رئیس‌جمهور در تماس تلفنی حمایت همه‌جانبه دولت را از مردم زلزله‌زده شهر سی‌سخت اعلام کرد.
حسین کلانتری دیروز جمعه در نشست ستاد مدیریت بحران استان در شهرستان دنا، اظهار داشت: رئیس‌جمهور در تماس تلفنی، آقای اسلامی وزیر راه، مسکن و شهرسازی را نماینده ویژه خود برای بازدید از شهر سی‌سخت و روستاهای آسیب‌دیده از زلزله معرفی کرد و اظهار کرد که هر تصمیمی که بگیرند در دولت به صورت خاص تصویب و اجرایی خواهد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت تمام خانه‌ها، واحدهای تجاری و کشاورزی آسیب دیده در زلزله با دقت ارزیابی می‌شود و پس از آن برای بازسازی آنها اقدامات مناسب صورت می‌گیرد.
 کلانتری با ‌اشاره به اینکه تیم‌های ارزیاب در شهر سی‌سخت مشغول ارزیابی وضعیت موجود هستند و هیچ خانه‌ای بدون ارزیابی نمی‌ماند، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و وزارت رفاه و تعاون محموله‌های امدادی به استان ارسال کرده و بنیاد علوی و ستاد اجرایی فرمان امام قول کمک داده‌اند.
وی با‌ اشاره به اینکه شهر سی‌سخت بر روی کمربند زلزله قرار دارد، تاکید کرد که اصول نظام مهندسی در ساخت‌و‌سازهای جدید باید به دقت رعایت شود.
کلانتری اظهار داشت: با توجه به پیگیری جدی مسئولان نیاز است در فضایی آرام خسارات ناشی از زلزله برآورد تا برای جبران تصمیم‌گیری شود.
رئیس سازمان مدیریت بحران:
مصوبه اعتبارات بازسازی سی‌سخت را
از دولت می‌گیریم
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تا فردا مصوبه تامین اعتبارات لازم برای بازسازی شهر زلزله‌زده سی‌سخت را از دولت می‌گیریم.
اسماعیل نجار دیروز جمعه در نشست ستاد بحران کهگیلویه و بویراحمد در شهر سی‌سخت افزود: مصوبه دولت در خصوص تسهیلات و کمک‌های بلاعوض را پس از ارزیابی‌های دقیق، دریافت ‌می‌کنیم که با توجه به گرانی‌ها رقم قابل توجهی خواهد بود.
وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های مردم مدیریت توزیع چادر و امکانات مورد نیاز است که دستگاه‌های امدادی با همکاری نیروهای مردمی چادرها را در حیاط خانه‌ها برپا خواهند کرد.
وی یادآوری کرد: آب‌، برق، گاز و تلفن شهر سی‌سخت وصل است و تا ظهر امروز کار اسکان اضطراری زلزله‌زدگان به پایان می‌رسد.
نجار تاکید کرد: ‌شهر سی‌سخت در اثر زلزله آسیب دیده و نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت مثل گذشته شود و به حالت عادی برگردد با این حال تا آخر و تا پایان بازسازی در کنار مردم می‌مانیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با همراهی وزیر راه‌، مسکن و شهرسازی برای بررسی وضعیت شهر زلزله‌زده سی‌سخت وارد این شهر شد.
رئیس ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:
تسهیلات ویژه‌ای برای بازسازی خانه‌های آسیب دیده سی‌سخت اختصاص می‌یابد
رئیس ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تسهیلات بلاعوض و وام‌های ارزان قیمت بانکی، طراحی و پروانه ساختمان، نظارت و آواربرداری رایگان از جمله حمایت‌های دولت برای کمک به بازسازی واحدهای مسکونی خسارت‌دیده از زلزله در شهرستان دناست.
علیرضا تابش دیروز جمعه در نشست بررسی پیامدهای زلزله سی‌سخت در فرمانداری دنا اظهار داشت: هم‌اکنون کار ارزیابی میزان خسارت‌های وارد شده به واحدهای مسکونی مناطق شهری و روستایی در حال انجام است و این ارزیابی به منظور اخذ اعتبار از هیئت دولت برای بازسازی خانه‌های خسارت‌دیده انجام می‌شود.
رئیس ‌بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: مردم مناطق زلزله‌زده برای بازسازی خانه‌های آسیب دیده خود در زلزله نگرانی نداشته باشند و دولت با تمام امکانات در خدمت آنها خواهد بود.
تابش عنوان کرد: سقف تسهیلات بلاعوض و بانکی برای خانه‌های آسیب دیده زلزله همانند تسهیلات در نظر گرفته برای حادثه سیل خوزستان خواهد بود و با افزایش قابل ملاحظه‌ای پرداخت می‌شود.
وی تاکید کرد: مسئولان دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند کمیته امداد، ستاد فرمان اجرایی، بنیاد مستضعفان با کمک به بنیاد مسکن برای بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان در شهر سی‌سخت کهگیلویه و بویراحمد مشارکت می‌کنند.
تابش ابراز داشت:بنیاد مستضعفان با اهدای سیمان رایگان و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز با پرداخت تسهیلات بلاعوض به مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای بازسازی خانه‌های خسارت‌دیده مشارکت می‌کنند.
تابش ضمن قدردانی از صبر و حوصله مردم شهرستان دنا درباره اسکان موقت ساکنان خانه‌های آسیب دیده گفت: ۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای مالکان هر یک از واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده می‌شود تا ساکنان در مدت زمان کمتر با استقرار در مکان مناسب برای بازسازی خانه‌های خود آماده شوند.
براساس برآوردها سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در شهرستان دنا ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت‌دیده است.