kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
ظریف:

دولت بایدن سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه گفت: دولت بایدن سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ یعنی سیاست بی‌قانونی، قلدری و زورگویی را ادامه می‌دهد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره فرصت آمریکا برای احیای برجام گفت: اتفاقاتی که می‌افتد از چند جهت برای آمریکا مهم است؛ یکی اینکه الان یک ماه است که دولت آقای بایدن سیاست فشار حداکثری دولت آقای ترامپ یعنی سیاست بی‌قانونی، قلدری و زورگویی را ادامه می‌دهد.  اگر اینها معتقدند که آن سیاست شکست خورده و معتقدند که سیاست آبروی آمریکا را برده ادامه آن سیاست هم کمکی به آنها نمی‌کند و همان شکست و بی‌آبرویی را برای آنها دارد.
ظریف افزود: آنها خیال نکنند که علیه ایران با سیاست غیرقانونی فشار حداکثری، اهرم‌سازی می‌کند ما هم قصد اهرم‌سازی نداریم. ما اقدامات جبرانی انجام می‌دهیم و اگر آنها خیال می‌کنند یک سیاست شکست‌خورده برایشان اهرم ایجاد می‌کند باید بدانند که در مقابل در ایران هم تحولات روی زمین اتفاق می‌افتد اما من معتقد نیستم بعد از ۵ اسفند زمینه غیرقابل بازگشت است اما آبروی آمریکا کماکان بیشتر می‌رود.
مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در گفت‌وگویی با یورونیوز فارسی تاکید کرد: آمریکا باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری را ادامه دهد یا واقعا می‌خواهد متوجه شود که آن سیاست اشتباه بوده و رویکرد جدیدی را اتخاذ می‌کند. البته در صحبت می‌گویند که سیاست فشار حداکثری سیاست شکست خورده‌ای بوده است.
تخت‌روانچی افزود: ما هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکایی‌ها نداشتیم. مسئولان وزارت خارجه آمریکا و سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کردند سیاست فشار حداکثری شکست خورده است. بنابراین این را باید در عمل اثبات کنند، صرفا به حرف نمی‌شود.
افکارسنجی از کارشناسان غرب آسیا
علی‌رغم اظهارات مقام‌های دولت جدید آمریکا مبنی بر لزوم گسترش دادن توافق برجام برای پوشش دیگر حوزه‌های مورد نظر واشنگتن، اما اغلب کارشناسان سیاسی بر لزوم بازگشت آمریکا به همان توافق اولیه سال ۲۰۱۵ تاکید دارند.
به نوشته وبگاه نیوزویک، پیمایش موسوم به «سنجش پژوهشگران خاورمیانه» نشان داد که ۶۷ درصد از آنها خواستار بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به توافق هسته‌ای ایران هستند.
از دیگر نتایج این تحقیق می‌توان به این اشاره کرد که فقط ۴ درصد از شرکت‌کنندگان خواستار تداوم سیاست فشار حداکثری بر ایران و ۱ درصد نیز خواستار اقدام نظامی پیش‌دستانه برای جلوگیری از پیشرفت توانمندی اتمی ایران هستند.
گفت‌وگوی اروپا با بلینکن درباره ایران
بنابر اعلام وزارت خارجه فرانسه وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام قرار است امروز (پنجشنبه) با همتای آمریکایی خود درباره ایران گفت‌وگو ‌کنند.
به گزارش روزنامه انگلیسی دیلی‌میل به نقل از رویترز، وزارت خارجه فرانسه دیروز چهارشنبه ۱۷ فوریه اعلام کرد: ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه ۱۸ فوریه در جلسه‌ای با همتایان آلمانی، انگلیسی و آمریکایی خود درباره وضعیت ایران گفت‌وگو خواهد کرد.
باراک راوید، خبرنگار صهیونیست در صفحه توییتر خود به نقل از وزارت خارجه آلمان اعلام کرد وزرای خارجه تروئیکای اروپا امروز در پاریس برای صحبت درباره ایران دیدار خواهند کرد و سپس در جلسه‌ای مجازی با وزیر خارجه آمریکا به گفت‌وگوها در این خصوص ادامه خواهند داد.
پیشتر پایگاه تحلیلی «پالتیکو» گزارش کرد دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دعوت کرده‌اند تا روز دوشنبه هفته آینده (۲۲ فوریه، چهارم اسفندماه) در ویدئوکنفرانس با وزرای امور خارجه این اتحادیه درخصوص موضوع ایران، روسیه، چین و ترکیه شرکت کند.
همچنین جرالدین گریفیت، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه اعلام کرد که واشنگتن با هم‌پیمانان خود برای پیشبرد روند دیپلماتیک درباره موضوع هسته‌ای ایران همکاری می‌کند.
جاناتان پاور، تحلیلگر امور سیاست خارجی در اروپا طی یادداشتی در وبگاه اوراسیا ریویو با تاکید بر لزوم احیای برجام توسط آمریکا، نوشت: رئیس‌جمهور این کشور نباید اظهارات دوپهلو و گمراه‌کننده درباره توافق هسته‌ای ایران به ‌زبان بیاورد.