kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
روحانی:

آمریکا تحریم‌ها را نه بر روی کاغذ بلکه در عمل لغو کند تا به تعهدات برجامی برگردیم

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور سوئیس با بیان اینکه راهبرد تهران در قبال برجام کاملاً مشخص است، تصریح کرد: لغو عملی و نه صرفا بر روی کاغذ تحریم‌ها از سوی آمریکا بازگشت ما را به اجرای تعهداتی که طبق برجام آنها را کاهش داده‌ایم، به همراه خواهد داشت.




حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر سه‌شنبه - ۲۸ بهمن- در تماس تلفنی «گای پارملین» رئیس‌جمهور کنفدراسیون سوئیس، اظهار داشت: با تحرک بیشتر کمیته‌های اقتصادی و مالی که با هدف پیگیری و ارتقای سطح همکاری اقتصادی دو کشور تشکیل شده است، می‌توان همکاری‌های تهران - برن را به مرحله مناسبی ارتقاء داد.
رئیس‌جمهور گفت: خوشبختانه روابط ایران و سوئیس با ‌ترسیم نقشه راه روابط در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همانند حمل و نقل، بهداشت، دارو، کشاورزی و علم و فناوری، حتی در شرایط ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا، در وضعیت قابل قبولی قرار داشته است و ما در صدد تسهیل بیش از پیش فعالیت‌های شرکت‌های مهم ‌سوئیسی هستیم که با وجود تحریم، همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه داده‌اند.
روحانی با‌ اشاره به مسئله برجام گفت: راهبرد تهران در قبال برجام کاملاً مشخص است. لغو عملی و نه صرفا بر روی کاغذ تحریم‌ها از سوی آمریکا بازگشت ما را به اجرای تعهداتی که طبق برجام آنها را کاهش داده‌ایم، به همراه خواهد داشت.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: اکنون توپ در زمین آمریکا است و هر موقع تحریم‌های غیرقانونی را به‌طور عملی کنار بگذارد، همه‌چیز در مسیر درست قرار خواهد گرفت.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به وضعیت غمبار مردم یمن، خواهان آتش‌بس فوری، ارسال کمک‌های بلاعوض، جلوگیری از انتقال تسلیحات به برخی از کشورهای منطقه و در نهایت آغاز مذاکرات یمنی- یمنی به‌عنوان راه‌حل نهایی بازگشت آرامش و صلح به این کشور دانست.
گای پارملین رئیس‌جمهور کنفدراسیون سوئیس نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تبریک 22 بهمن به دولت و مردم ایران تأکید کرد: برن خواهان گسترش روابط در زمینه‌های مورد علاقه با ایران است و همه تلاش‌های خود را برای گسترش این همکاری‌ها بکار خواهم گرفت.
وی با ابراز خرسندی از فعالیت شرکت‌های سوئیسی در ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا به کانال مالی سوئیس و نقش آن‌ اشاره کرد و گفت که ما خود را متعهد می‌دانیم که دارایی‌های ایران در برخی کشورها را به این کانال منتقل کنیم.
 پارملین همچنین به اهمیت بازگشت امنیت به یمن و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای‌ اشاره کرد و اظهار داشت: ایران با توجه به نقش موثری که در منطقه دارد، می‌تواند با کمک سایر کشورها و از جمله اتحادیه اروپا به بازگشت آرامش به یمن کمک کند.
سیاست‌های معیشتی در روزهای پایانی سال
رئیس‌جمهور همچنین در دویست‌وچهارمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی پس از استماع  گزارش «وضعیت تأمین و توزیع کالاهای اساسی و ضروری مردم در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ و برنامه سال ۱۴۰۰» و همچنین برنامه‌ها و وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط وزارت صمت  برای کنترل قیمت و نظارت بر بازار کالا گفت: موفقیت و پیروزی بزرگی در خنثی‌سازی هدف شوم و اصلی دشمن مبتنی بر ایجاد قحطی و فشار غیرقابل تحمل و کمبود در تهیه کالاهای ضروری و در نتیجه ایجاد بهم‌ریختگی در کشور به دست آمد و هدف‌گذاری دشمن کاملاًً ناموفق و ناکام ماند.
روحانی در مورد برنامه سال ۱۴۰۰ برای تأمین کالاهای اساسی گفت: دولت با قوت تدابیر و سیاست‌های معیشتی خود را ادامه خواهد داد و هرجا که حقوق مردم در میان باشد، تمام‌قد از معیشت مردم و تأمین کالاهای اساسی با ارز‌ ترجیحی که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز گنجانده شده، دفاع می‌کند تا در سال آینده نیز مردم در تأمین کالاهای خود با مشکلات رو‌به‌رو نشوند.
وی اضافه کرد: سیاست‌های بازرگانی کشور از مرحله تأمین تا حمل و توزیع باید با هماهنگی کامل مدیریت شود و قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با هماهنگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط این مأموریت را دنبال خواهد کرد و این چرخه و زنجیره باید به نحو مؤثری کنترل شود و اجازه داده نشود نوسانات قیمت بیش از این بر معیشت و اقتصاد خانوار فشار بیاورد.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: مردم و فعالان بازار نباید در این حوزه احساس رهاشدگی و بی‌سامانی داشته باشند. سامانه جامع تجارت نیز باید در این مقطع به نحو مؤثر در راستای ارتقای شفافیت مورد بهره‌برداری قرار گیرد و ضروری است همه دستگاه‌ها به سرعت اقدامات خود را در این سامانه اطلاع‌رسانی کنند.
روحانی تصریح کرد: باید با تقویت این سیستم هوشمند و شفاف، تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در زمینه مدیریت نوسانات قیمت کالا به‌ویژه در آستانه سال نو هماهنگ و دقیق عمل کنند.
همچنین بر اساس تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط موظف هستند، در چارچوب برنامه‌های دولت و با هماهنگی یکدیگر در یک وضعیت نظام‌مند، با تأمین کالاهای اساسی مردم، قیمت کالاها را به‏ویژه در مورد اقلامی‌که با ارز ‌ترجیحی تأمین شده‌اند، به شکل دقیق کنترل و مدیریت کنند.