kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

چون شورای عالی اصلاحات «غیردموکراتیک» بود«ناسا» آمد!




سرویس سیاسی-
روزنامه سازندگی در مطلبی نوشت:«ایده تاسیس نهاد اجماع‌ساز از ابتدای سال جاری در شرایطی شکل گرفت که شورای عالی اصلاحات در وضعیت خاصی بود؛ نه فعال بود و نه منحل، محمدرضا عارف که این روزها مدعی شده است که از این شورا استعفا نداده است،نه می‌توانست و نه می‌خواست که شورا را فعال کند و نه دل از جایگاه ریاست شورای عالی اصلاحات به عنوان نهاد اصلی و اتاق فکر جریان اصلاحات جدا می‌کرد».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«تجربه تشکیل شورای عالی اصلاحات بر مبنای فرآیندهای غیردموکراتیک و عملکرد این شورا به خصوص در انتخابات مجلس یازدهم در کنار کارنامه مدیریتی و کنار نرفتن عارف از ریاست این نهاد وقتی با ایرادات وزارت کشور براساس قانون جدید به فعالیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همراه شد، دیگر برای اکثریت اصلاح‌طلبان روشن بود که باید دست به کار تاسیس نهاد جدید شد».
این روزنامه مدعی اصلاحات، تاکید کرده که تجربه تشکیل شورای عالی اصلاحات بر مبنای فرآیندهای غیردموکراتیک بوده است. این در حالی است که شورای عالی اصلاحات در انتخابات‌های ریاست جمهوری و مجلس دهم و شورای شهر پنجم، با «تَکرار»‌های رئیس‌دولت اصلاحات، مردم را به رای دادن به لیست امید و همچنین رای دادن به روحانی تشویق کرد.
 تشکیلات جدید مدعیان اصلاحات تحت عنوان «ناسا» به جای آنکه به ادعای فعالین این طیف، عاملی برای وحدت مدعیان اصلاحات باشد، گویا به یک تشکیلات تفرقه‌انگیز میان این طیف بدل شده است.
مدعیان اصلاحات که از ریزش شدید پایگاه اجتماعی رنج می‌برند، به جای پاسخگویی به مردم در زنگ حساب، مشغول انشاءخوانی هستند.
کاهش تعهدات یکطرفه برجامی
باعث ناراحتی آمریکا و افزایش تحریم‌ها می‌شود!
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز گذشته در مطلبی بار دیگر به قانون ضد تحریمی مجلس حمله کرد و نوشت: «اگر ايالات متحده آمریکا تا سوم اسفند تحریم‌ها را لغو نکند (که لغو نخواهد کرد) جمهوري اسلامي ایران براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را تعلیق كرده و از اين تاريخ به بعد با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تنها در قالب پادمان هسته‌ای و معاهده منع تكثير تسليحات اتمي (NPT) همکاری خواهد کرد. در شرايطي كه همه چيز طبق اين سناريو پيش برود، از تاريخ سوم اسفند به بعد سطح كمي و كيفي بازرسي‌هاي آژانس‌ بين‌المللي انرژي اتمي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران مانند سال‌هاي پس از اجرايي شدن برجام نخواهد بود و به نظر مي‌رسد كه اين اقدام ايران را با محدوديت‌هاي بيشتري روبه‌رو كند. گام‌هايي كه ايران در نتيجه خروج ايالات متحده از برجام در يك سال و نيم اخير برداشته شامل تولید فلز اورانیوم، افزایش میزان و درصد غنی‌‌سازی اورانیوم و دیگر اقدامات با اعتراض كشورهاي حاضر در برجام و ايالات متحده آمريكا روبه‌رو شده و به نظر مي‌رسد كه اين گام‌ها به علاوه گام نهايي كه در تاريخ سوم اسفند‌ماه برداشته خواهد شد، مي‌تواند منجر به همگرايي بیشتر آمریکا با اروپا، روسیه و چین در مورد پرونده هسته‌اي ایران شود. تداوم و تعميق اين همگرايي مي‌تواند منجر به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ايران، احیای تحریم‌های اتحاديه اروپا شده و احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ‌ایران به شورای امنیت و تکرار تصویب قطعنامه‌های هفت‌گانه علیه ايران نيز وجود خواهد داشت.»
گفتنی است جریان مدعی اصلاح‌طلبی در جریان مذاکراتی که به خسارت محض برجام منتهی شد با انتشار تیترهایی از جمله «فروپاشی تحریم»، «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، «صبح بدون تحریم»، «خلاص شدیم، سلام بر ایران بی‌تحریم»، «تحریم تمام شد»، «پیروزی تدبیر بر تحریم»، «تحریم‌ها هم رفت»، «اینک بدون تحریم»، «سپیده‌ دمید»، «توافقات گسترده سیاسی و اقتصادی با لغو تحریم‌ها»، «سد تحریم شکست»، «برچیده شدن ظریف تحریم‌ها»، «مجوز فروش بوئینگ به ایران؛ اوباما دستور مستقیم داد» و... این‌طور القاء کردند که اولا ریشه تمامی مشکلات کشور فقط تحریم‌هاست و ثانیا به‌واسطه برجام تمامی تحریم‌ها به تاریخ خواهد پیوست. در ادامه، دولتمردان و فعالین مدعی اصلاحات تمام امور کشور و حتی آب خوردن مردم را به توافق گره زده و مدعی شدند که به واسطه اجرای توافق، فتح‌الفتوحی عظیم رخ خواهد داد.
اما وقتی تشت رسوایی برجام از بام افتاده و این توافق هم در دولت اوباما و هم دولت ترامپ بارها و بارها لگدمال شد و طرف آمریکایی و اروپایی به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرد، این طیف با توهین به شعور مردم مدعی شد «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود».
نکته قابل توجه اینکه این طیف در حالی به قانون ضد تحریمی مجلس حمله می‌کنند و آن را موجب ناراحتی آمریکا و افزایش تحریم‌ها عنوان می‌کنند که این مصوبه درباره لغو تحریم‌ها در حقیقت ابزاری قدرتمند برای وزارت خارجه و دولت و در جهت احقاق حقوق برجامی ایران است. طرح مجلس می‌گوید ایران نباید یکطرفه تعهدات خود را انجام داده و طرف عهدشکن باید بابت بی‌عملی خود هزینه بدهد.. اما عجیب اینجاست که برخی دولتمردان و رسانه‌ها و فعالین اصلاح‌طلب از اینکه زورگویی آمریکا و اروپا مورد هجمه قرار گرفته است، برآشفته و عصبانی شده‌اند!
حق شرطی وجود ندارد؛ الحاق به FATF
مساوی است با الزام اجرای تمام دیکته‌ها
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز در مطلبی درباره FATF نوشت: «همکاری نکردن با این نهاد مالی [FATF]، به معنای انفکاک سیستم بانکی کشورمان از نظام مالی جهانی است. اگر چنین پیامدی، که اولین اثرش تغییر ریل‌های قطار تجارت خارجی کشور با «هزینه» و «ریسک» مشخص است، پذیرفتنی ا‌ست دیگر نیازی به بررسی موضوع نیست، اما درصورتی که چنین نتیجه‌ای مطلوبیت ندارد، ضروری است که چرایی آن را در الزامات بین‌المللی نظام مالی جهانی جست‌وجو کرد، آنجا که یک تاجر عمانی برای انجام عملیات بانکی از طریق بانک فرانسوی BNP Paribas باید در فرآیند شناسایی مشتریان(KYC) قرار گیرد. بنابراین در این مسیر، ضرورت دارد که تمرکز بیشتری بر چگونگی همکاری باشد و این بخش مستلزم دانش و تخصص فنی‌ بوده و خروجی آن انتخاب روشی است که به «لحاظ فنی» مخاطرات احتمالی را به حداقل برساند.»
ادعای امکان انتخاب چگونگی همکاری با FATF در حالی است که حق تحفظ یا حق شرط برای همکاری با FATF مردود اعلام شده است و FATF شرط‌های ایران را نپذیرفته است؛ به همین دلیل، اگر ایران با تصویب لوایح مرتبط با FATF - CFT و پالرمو - به کارگروه ویژه اقدام مالی ملحق شود، باید تمام تکالیف مورد نظر و اعلام شده FATF و کنوانسیون از جمله تعریف آن از تروریسم را بپذیرد و اجرا کند.
مجید انصاری از فعالان اصلاح‌طلب گفته بود: ما در گذشته با توجه به تحفظاتی لایحه پولشویی و اصلاحات آن را در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کردیم. ولی اخیرا آنها به همین تحفظات ما ایراد گرفته بودند. ظاهرا سازوکار FATF قطعی نیست. یعنی مرتباً الزامات و تعهدات جدیدی را مطالبه می‌کنند. به همین جهت باید قضیه روشن‌تر شود و ببینیم تا کجا می‌خواهد ادامه پیدا کند.
همچنین گفتنی است، در بند 1 بیانیه عمومی FATF که مهر 97 منتشر شد، آمده است: به نحو مناسبی تامین مالی تروریست‌ها را جرم انگاشته و از جمله معافیت گروه‌های تحریم شده را که «در تلاش برای پایان دادن به اشغالگری خارجی، نژادپرستی و استعمار هستند» حذف کند.FATF در این بند صراحتا حق تحفظ ایران را رد کرده است.
کارگروه ویژه اقدام مالی تیرماه 97 نیز در بیانیه‌ای حق تحفظ ایران را مردود اعلام کرد. در بند 1 بیانیه مذکور صراحتا اعلام شد که اقدام مناسب برای اعلام تأمین مالی تروریسم به عنوان جرم از جمله با رفع معافیت از گروه‌هایی که برای پایان دادن به‌اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی تلاش می‌کنند.
در ماده 6 کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT نیز آمده است: هر کشور عضو در صورت لزوم، اقداماتی را از جمله در صورت اقتضاء از طریق تدوین قانون داخلی اتخاذ خواهد نمود تا اطمینان حاصل نماید اعمال کیفری در حیطه شمول این کنوانسیون، تحت هیچ شرایطی با ملاحظات سیاسی، فلسفی، عقیدتی، نژادی، قومی، مذهبی و یا سایر ملاحظات با ماهیت مشابه قابل توجیه نباشد.
دلایل مضحک اصلاح‌­طلبان برای تخریب رئیس ­مجلس
حتی گذشت چند روز هم نتوانسته از ناراحتی و عصبانیت روزنامه شرق و اصلاح‌طلبان از سفر رئیس ‌مجلس به روسیه بکاهد. جماعت دل‌بسته به غرب از هر نگاهی به غیرغرب هراسان و منزجر هستند چرا که آنها سال‌هاست تمام همت‌شان صرف القای این مفهوم کرده‌اند که بوی بهبود اوضاع را فقط از جانب غرب و ینگه دنیا می‌توان شنید.
فردی که در معرفی او عنوان دیپلمات بازنشسته آورده شده نویسنده سرمقاله دیروز شرق است. این دومین سرمقاله این فرد در تخریب این سفر است که در همین چند روز بازگشت رئیس ‌مجلس از روسیه نوشته شده و در آن آمده است: «امیرعبداللهیان دستیار ویژه قالیباف پس از این اتفاق، در توجیه آن از مسکو در یادداشتی می‌نویسد: «دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ مسکو، ساختمان پارلمان دوما/ طبق پروتکل همه‌گیری کرونا در روسیه- دیدار با رئیس‌جمهور پوتین نیازمند طی چند روز قرنطینه بهداشتی در مسکو است که این انتظار عزتمند نیست». عجیب اینکه جناب امیرعبداللهیان که خود از کارشناسان زبده وزارت خارجه و در سمت‌های سفیر و معاون وزیر بوده، از این پروتکل و «انتظاری که عزتمند نیست» پس از ورود به مسکو اطلاع یافته است.»
اگر این فرد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با رسانه ملی را می‌دید و یا دست کم متن را در سایت‌ها می‌خواند متوجه می‌شد که امیرعبداللهیان توضیح مبسوطی در این باره داده و شرح داده است که در همین تهران رایزنی با طرف روس آغاز شد. در شماره دیروز کیهان (سه‌شنبه) خلاصه‌ای از گفته‌های امیرعبداللهیان منتشر شد.
نویسنده سرمقاله شرق در انتهای این نوشتار عقده‌گشایی کرده و دلیل حملات خود و هم‌قبیله‌هایش را به این سفر و رئیس ‌مجلس بروز داده است: «مشکل قالیباف نگاه پررنگ او به «پاستور» است[!!] او در همه حرکات و سکنات خود را با عینک ریاست‌جمهوری تنظیم می‌کند. در سه ماراتن قبلی شکست خورده و هنوز رؤیای جلوس بر صندلی پاستور را از سر بیرون نبرده و برای دستیابی بر آن این‌گونه برای کشور هزینه‌تراشی می‌کند[!!] معمول این است که سیاستمداران عرض و جان خود را برای حفظ و حراست کشور هزینه می‌کنند نه بالعکس. تاریخ معاصر ایران از این شخصیت‌ها کم به خود ندیده که در حساس‌ترین مقاطع تاریخ به میدان آمده و کشتی توفان‌زده کشور را به ساحل نجات رسانده‌اند. نگاه به روسیه توسط نائب‌السلطنه‌ها، سنتی «قجری» است که قرن‌هاست منسوخ شده است.»
باید پرسید که آیا از نظر این جماعت اگر کسی در ادوار مختلف خود را در معرض رای مردم بگذارد جرم و خطایی مرتکب شده؟! اگر چنین است که رئیس‌ شورای عالی اصلاح‌طلبان (تشکیلات منحل شده این طیف که تا همین اواخر برقرار بود) یعنی محمدرضا عارف نیز در ادوار مختلف در انتخابات شرکت کرده است.
اگر این موضوع جرم نیست (که نیست) پس اصلاح‌طلبان و شخص نویسنده یادداشت چنان در غرض و مرض غوطه‌ور شده‌اند که از چیزی مطابق قانون و عرف وسیله‌ای برای تخریب یک شخص (رئیس‌مجلس) می‌خواهند بسازند. وقتی این جماعت به تخریب روی می‌آورند که از کارنامه و عملکرد مقبول کسی نزد مردم هراس و بیم داشته باشند.
در آخر باید گفت که شخص نویسنده این یادداشت در حالی خود را دیپلمات معرفی کرده که فرق و تفاوت میان شوروی سابق و روسیه امروز را نمی‌داند و در یادداشت قبلی خود به وضوح این را نمایان ساخت. همچنین این جماعت 7 سال کشور و معیشت مردم را معطل غرب کرده‌اند و نتیجه آن بدعهدی غربی‌ها و شرایط کنونی کشور است اما باز درس عبرت نمی‌گیرند و هنوز هم می‌خواهند کشور معطل غرب باشد.