kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
سناتور برنی سندرز خبر داد

50 میلیون آمریکایی گرسنه 92 میلیون ناتوان از تأمین هزینه درمان

«برنی سندرز»، سناتور مطرح آمریکایی و نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا با ارائه تصویر واقعی حاکم بر کشورش آن هم در شرایط همه گیری کرونا نوشته، میلیون‌ها آمریکایی در این کشور غذای کافی برای خوردن و پول کافی برای هزینه‌های درمان خود ندارند و دهها میلیون نفر هم در آستانه از دست دادن خانه و آواره شدن در خیابان‌ها هستند.


 
 
 سرویس خارجی-

وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آمریکا از سوی کارشناسان و سیاستمداران همین کشور «بسیار تیره و تار» توصیف می‌شود. به لحاظ سیاسی شکاف‌ها در این کشور هر روز عمیق‌تر می‌شود و آنطور که رویترز نوشته، تبرئه ترامپ نیز این وضعیت را تشدید کرده است. به لحاظ اقتصادی نیز این کشور وارد عمیق‌ترین رکود طی 74 سال گذشته خود شده و به لحاظ اجتماعی نیز دهها میلیون‌ آمریکایی گرسنه و ناتوان از تامین هزینه‌های درمانی خود منتظر سیاست‌های جدید دولت بایدن هستند.
سناتور «برنی سندرز» در یک رشته پیام‌هایی توئیتری با ارائه تصویری تیره و تار از وضعیت کنونی آمریکا تاکید کرد: «این پذیرفتنی نیست که در آمریکای امروز افراد بسیار ثروتمند، ثروتمندتر می‌شوند در حالی که خانواده‌های کارگر دست و پا می‌زنند. اقتصاد ریاضتی دیگر بس است. ما به اقتصادی نیاز داریم که مناسب همه باشد نه فقط قشر خاصی».
 سناتور 79 ساله ایالت «ورمونت» با انتشار تصویری با تاکید بر اینکه «طبقه کارگر اکنون به کمک نیاز دارد»، ادامه داد: «۱۴۰میلیون آمریکایی کم درآمد هستند، ۹۲ میلیون آمریکایی از پس هزینه‌های درمانی بر نمی‌آیند، ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذا نیستند، ۴۰ میلیون آمریکایی با خطر از دست دادن خانه شان مواجه هستند، اما یک تریلیون دلار به ثروت ۶۵۰ میلیاردر اضافه شده است».
غیر از «برنی سندرز» طی روزها و هفته‌ها و ماه‌های اخیر بسیاری از سیاستمداران و رسانه‌های آمریکا نیز وضعیت این کشور را «بسیار شکننده» توصیف کرده‌اند. مثلا همین هفته گذشته «جوبایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده بود که 30 میلیون آمریکایی غذای کافی برای خوردن ندارند و آمار بیکاران نیز روز به روز بیشتر می‌شود. و اینکه در سال گذشته میلادی هزاران شرکت در آمریکا اعلام ورشکستگی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها در شهریور ماه آمریکا شاهد رشد 78 درصدی اعلام ورشکستگی شرکت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. مؤسسه ارائه خدمات غذایی«اپیک»، در‌ گزارش ماهانه خود نوشته تنها در ماه سپتامبر(شهریور) 747 شرکت برای دریافت خدمات ذیل بند 11 قانون ورشکستگی در آمریکا اعلام ورشکستگی کرده‌اند که این رقم در سپتامبر سال گذشته 420 شرکت و در ماه اوت(مرداد) هم 525 عدد بوده است. در گزارش این مؤسسه حتی آمده، ابتدای سال 2020 مجموعا 5 هزار و 529 شرکت در آمریکا اعلام ورشکستگی کرده‌اند که بیش از 33 درصد نسبت به 9 ماه نخست سال 2015 بیشتر بوده است.
رقم حیرت انگیز خسارت کرونا!
طبق بررسی «لارنس سامرز» وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا و «دیوید کاتلر» اقتصاددان دانشگاه‌هاروارد زیان اقتصادی ناشی از کرونا بیش از 2 برابر مجموع هزینه‌های مالی برای همه جنگ‌هایی است که آمریکا از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ از جمله در افغانستان، عراق و سوریه درگیر آن بوده است.
در نتیجه، مجموع هزینه تخمین زده شده بیش از ۱۶ تریلیون دلار یا تقریبا ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی سالیانه آمریکا است. «پیتر شیف»، اقتصاددان معروف و مدیرعامل «یورو پاسیفیک کپیتال » به شبکه خبری راشاتودی گفته تولید واکسن کرونا نیز نمی‌تواند اقتصاد آمریکا را به حالت عادی باز گرداند. کرونا به گفته وزارت بازرگانی آمریکا، اقتصاد این کشور را وارد بدترین بحران طی 74 سال گذشته خود کرده است. در همین ارتباط، مشاور اقتصادی بایدن نیز گفته، «خطر فروپاشی اقتصادی، آمریکا را تهدید می‌کند و برای برون رفت از این بحران، دولت باید از جیب خودش خرج کند».