kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸

آمریکا با مرگ 5300 نفر رکورد تلفات روزانه کرونا را شکست

طبق جدیدترین آمار دانشگاه «جانز‌هاپکینز»، تنها در ۲۴ ساعت، آمار مرگ و میر مرتبط با کرونا در آمریکا با ثبت رکورد جدید 5 هزار و ۳۰۴ مورد از مرز ۴۸۰ هزار نفر عبور کرد تا این کشور بار دیگر رکوردِ مرگبارِ خود را بشکند. آمریکا با آن همه ادعا، به تنهایی حدود یک چهارم


  سرویس خارجی-

مرگ و میرهای کرونایی جهان را به خود اختصاص داده و این در حالی است که برخی رسانه‌های این کشور می‌گویند، آمار اعلامی، بسیار کمتر از آمار واقعی است!
آمار دانشگاه «جانز‌هاپکینز» آمریکا نشان می‌دهد، در ۲۴ ساعت با مرگ دست‌کم 5 هزار و ۳۰۴ مورد جدید، شمار قربانیان کروناویروس در آمریکا به ۴۸۰ هزار و ۷۴۸ نفر افزایش یافته است.
این آمار نشان می‌دهد در ۲۴ ساعت، با ابتلای دست‌کم ۹۹ هزار و ۱۳۱ مورد جدید، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به ۲۷ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۶۱۹ نفر رسیده است.
مقایسه جدیدترین آمار دانشگاه «جانز‌هاپکینز» با آمار یک روز قبل این مرکز نشان می‌دهد، شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا مجدداً افزایش داشته و شمار قربانیان این ویروس ناشناخته بار دیگر رکورد تازه‌ای را در این کشور به ثبت
رسانده است.
از طرف دیگر، پایگاه اطلاع‌رسانی «ورلد اُ مترز»، مجموع مبتلایان به کرونا در آمریکا را ۲۸ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۷۰۴ نفر و مجموع قربانیان «کووید-۱۹» در این کشور را ۴۹۲ هزار و ۵۲۱ نفر گزارش کرده است.
روز دوشنبه هفته جاری، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، در مصاحبه با «نیوزویک» تأکید کرده بود که وضع مدیریت شیوع ویروس کرونا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» وخیم‌تر از چیزی بود که گمان می‌رفت.
از طرف دیگر، «آنتونی فائوچی» مدیر موسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی نیز اخیراً گفته است گونه جدید ویروس کرونا که از آن با نام کرونای انگلیس یاد می‌شود تا اواسط بهار به عنوان گونه غالب در آمریکا تبدیل خواهد شد.
طبق گزارش ورلد اُ مترز، پس از آمریکا کشور هند با بیش از 10 میلیون مبتلا و بیش از 155 هزار تلفات در رتبه دوم و برزیل با بیش از 9 میلیون مبتلا و بیش از 237 هزار کشته در رتبه سوم قرار دارند؛ پس از آنها روسیه، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و آلمان به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار دارند؛ کشورمان ایران نیز با حدود 80 فوتی در روز در رتبه پانزدهم این فهرست است.
اتهام آمریکا به چین و روسیه
سخنگوی کاخ سفید اما گفته، دولت بایدن نگران این است که روسیه و چین تلاش می‌کنند تا با توزیع جهانی واکسن‌های مقابله با کرونای خود، پیشرفت‌ها و نفوذ دیپلماتیک به دست بیاورند.
«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبری گفته: «به طور حتم ما شاهد تلاش‌هایی از سوی دیگر کشورها، چین و روسیه، برای استفاده از واکسن‌های ضد کرونا به عنوان ابزاری برای پیشبرد دیپلماتیک بوده‌ایم و با نگرانی به این اقدامات نگاه می‌کنیم».
این ابراز نگرانی آمریکا که می‌توان آن را ذیل عنوان کلی‌تر «وحشت از شرق» دسته‌بندی کرد، همزمان شده با اعلام روسیه که واکسن ساخت این کشور برای مقابله با ویروس کرونا در ۲۶ کشور جهان مجوز استفاده گرفته است. صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه جمعه اعلام کرد که تا کنون 26 کشور مجوز استفاده از واکسن روسیه اسپوتنیک V را
صادر کرده‌اند.
تبعات اجتماعی کرونا
خبری دیگر از وجه سیاسی کرونا آن‌که، رئیس‌ارتش انگلیس هشدار داده، ویروس کرونا به موانع ناسیونالیستی و بحران‌های اقتصادی انجامیده که یادآور سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم است.
ژنرال «نیک کارتر»، رئیس‌ستاد دفاعی انگلیس، اظهار کرد که چالش‌های امنیتی به وجود آمده با همه‌گیری کووید ۱۹، مشابه با چالش‌هایی است که در دهه ۱۹۳۰ با آن روبه‌رو بودیم.
گفتنی است، چالش‌هایی که این نظامی ارشد انگلیسی به آن اشاره می‌کند به سربرآوردن نازیسمِ هیتلری در آلمان و فاشیسمِ موسولینی در ایتالیا انجامید که همین دو اروپا و سپس بسیاری از نقاط دنیا را در رقابتی ویرانگر با دشمنانشان چون انگلیس و آمریکا، به نابودی کشاندند.  
رئیس‌ستاد دفاعی انگلیس ادامه داد، اگر به دهه ۱۹۳۰ نگاه کنید، جنگ جهانی دوم با یک سقوط اقتصادی قابل توجه رقم خورد و این موضوع به عنوان یک ویژگی بی‌ثبات‌کننده عمل کرد. لحظاتی در تاریخ هست که چالش‌های اقتصادی به چالش‌های امنیتی انجامیده به خاطر اینکه آنها مانند یک بی‌ثبات‌کننده عمل می‌کنند.