kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۷
بازتاب گسترده پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر جدید ایران

آزمایش موشک ذوالجناح نمایش قدرت ایران بود فقط چند کشور این فناوری را دارند

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح توسط وزارت دفاع که دو روز پیش انجام شد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهانی داشته است.



شبکه الجزیره در واکنش به آزمایش موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر ذوالجناح در ایران در گزارشی تصریح کرد: «از یک مرکز پرتاب موشک در بیابان مرکزی ایران پرتاب موفقیت‌آمیز یک موشک که تهران آن را نیرومند‌ترین نوع خود تا به امروز توصیف کرده انجام شد».
الجزیره ادامه داد: ارتفاع پرتاب این موشک ماهواره‌بر به ۵۰۰ کیلومتری رسیده است و این موشک سه‌مرحله‌ای می‌تواند ماهواره ۲۲۰ کیلوگرمی ‌تا ۱۰ نوع سبک‌تر آن را حمل کند.
این شبکه تلویزیونی در ادامه افزود: «ایران اغلب اوقات چنین آزمایش‌هایی را همزمان با جشن‌های ملی انجام می‌دهد و این ماه ایران چهل‌ودومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرد و این پرتاب موشک می‌تواند نمایش قدرتی برای مذاکرات احتمالی پیش‌رو در مورد توافق هسته‌ای باشد.»
الجزیره در ادامه با طرح این ادعا که تهران زمانبندی این آزمایش را از قبل تعیین کرده بود تا به آمریکا نشان دهد که کار بر روی موشک‌ها را ادامه خواهد داد تصریح کرد: «این موشک کمتر از یک سال پس از آنکه تهران نخستین ماهواره نظامی خود را در مدار قرار داده آزمایش می‌شود، از سوی دیگر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که می‌خواهد به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردد، توافقی که دونالد ‌ترامپ از آن خارج شد. ایران انتظار دارد تا برنامه هسته‌ای خود را در ازای تخفیف تحریم‌ها محدود کند».
این شبکه خبری همچنین تأکید کرد: «تهران می‌گوید ذوالجناح تحت تحقیقات علمی ‌پرتاب می‌شود اما پرتاب این موشک برای دولت جدید آمریکا یادآور این نکته است علی‌رغم تلاش برای انزوای اقتصادی و سیاسی ایران، این کشور یکی از چند کشور جهان است که فناوری بومی‌ موشکی دارد و قادر به قرار دادن ماهواره در فضاست».
همچنین نشریه آمریکایی فوربس با انعکاس این خبر نوشت: موشک فضایی جدید ایران می‌تواند تلاش دولت بایدن برای کند کردن یا معکوس کردن کار ایران در مورد سلاح‌های هسته‌ای را پیچیده کند.
ذوالجناح ساخت دست دانشمندان و متخصصان ایرانی است
خبرگزاری رویترز با انتشاری تصویری از لحظه پرتاب این ماهواره‌بر ایرانی نوشت: ایران اعلام کرد که برای دستیابی به «قدرتمندترین موتور موشکی» خود، یک پرتابگر ماهواره را با موفقیت آزمایش کرده؛ آمریکا دشمن دیرینه ایران، نگران است که چنین فناوری بالستیک دوربرد برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار، بتواند برای پرتاب کلاهک هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.
وب‌سایت شبکه اروپایی یورونیوز نیز در این‌باره نوشت: آزمایش موشک ماهواره‌بر «ذوالجناح» در شرایطی انجام می‌شود که با ورود جو بایدن به کاخ سفید گمانه‌زنی‌ها درباره توافق هسته‌ای و موشکی با ایران بالا گرفته است.
سایت رادیو فردا وابسته به سازمان سیا نیز پرتاب ماهواره‌بر ذوالجناح را اولین اقدام مهم ایران در دولت بایدن ارزیابی کرده و نوشت: پرتاب ماهواره‌بر ‌ترکیبی ذوالجناح، نخستین اقدام مهم فضایی ایران در ۱۲ روزی است که دولت بایدن در واشنگتن سر کار آمده است.
مجری تلویزیون المیادین در این زمینه گفت: سخنگوی واحد فضایی وزارت دفاع ایران اعلام کرد این موشک ماهواره‌بر به دست دانشمندان ایرانی ساخته شده است و پرتاب آزمایشی آن برای فعالیت‌های تحقیقاتی برای اولین‌بار انجام شد. این موشک مجهز به فناوری استفاده از سوخت جامد است.
انصارالله: آزمایش موشکی جدید ایران
 مهم و دارای پیام برای دوست و دشمن است
از سوی دیگر رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن و سخنگوی جنبش انصارالله، آزمایش موشکی جدید ایران (ماهواره‌بر) را مهم و دارای پیام برای دوست و دشمن دانست. محمد عبدالسلام دوشنبه‌شب در توئیتی نوشت: آزمایش جدید موشکی ایران به‌عنوان کشوری که از چند دهه پیش با محاصره و تحریم روبه‌روست، پیامی‌ بسیار مهم برای دوست و دشمن به همراه داشت و نشان داد که اراده و خواست ملت‌ها قوی‌تر از هرگونه محاصره‌ای است.
وی گفت: آزمایش موشکی ایران ثابت کرد که محاصره، سرنوشت حتمی ‌نیست و می‌تواند به فرصت تبدیل شود و ایران این کار را انجام داد و کشورهای دیگری نیز بر محاصره آمریکا غلبه و تحریم‌های این کشور را به مضحکه تبدیل کردند.