kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
استفاده از کانتینر برای انتقال اجساد در آریزونا

توقف تزریق واکسن کرونا در کالیفرنیا / علت: عوارض شدید و تلفات بالا

همزمان با افزایش قربانیان واکسن‌های آمریکایی «فایزر» و «مدرنا» و مرگ 55 آمریکایی به دلیل تزریق این دو واکسن، ایالت کالیفرنیا اعلام کرد، به دلیل عوارض شدید واکسن مدرنا، تزریق آن را متوقف کرده است. برخی کشورها مثل ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و تایوان نیز اعلام کرده‌اند، عجله‌ای برای تزریق واکسن‌های آمریکایی ندارند!


سرویس خارجی-

داده‌های وبگاه «ورلد امتر» نشان می‌دهد که تا عصر دیروز تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از مرز 95 میلیون و 518 هزار نفر عبور کرده و تعداد فوتی‌ها نیز به بیش از 2 میلیون و 40 هزار نفر رسیده است. بر اساس داده‌های این مرکز، آمریکا علیرغم شروع سراسری واکسیناسیون بدترین وضعیت را از لحاظ میزان شیوع و فوتی‌ها کرونا دارد و در این کشور بیش از 24 میلیون نفر آلوده و 407 هزار نفر نیز متاسفانه فوت کرده‌اند. «ران کالین» رئیس‌ستاد کارکنان کاخ سفید در دولت آینده جو بایدن درباره افزایش شمار تلفات کرونا در این کشور هشدار داده و پیش‌بینی کرده، احتمالا طی هفته‌های آینده شمار قربانیان از 500 هزار نفر هم عبور خواهد کرد!
اخیراً گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد در هر دقیقه، سه آمریکایی بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند. حتی با وجود ارائه واکسن کرونا برای آمریکایی‌ها، افزایش میزان مبتلایان به کرونا موجب پر شدن بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و سرد خانه‌ها در برخی از نقاط این کشور شده است. دیروز تصاویری نیز از آریزونا منشر شد که اجساد قربانیان این ویروس را با کانتیرنرهای بزرگ جا به جا می‌کنند. ایالت آریزونای آمریکا بالاترین نرخ فوتی ناشی ازکووید-19 را در جهان داراست. آمریکا با وجود آن همه ادعا امروز، به قتلگاه کرونا تبدیل شده است!
مرگ 55 نفر بر اثر واکسن
دو شرکت آمریکایی «فایزر» و «مُدرنا» هم که تأییدیه واکسن‌های ضدکرونایی خود را دریافت و میلیون‌ها دوز از آنها را در سراسر آمریکا و کشور‌های دیگر توزیع کرده‌اند گویا، «تو زرد» از آب درآمده‌اند. این در حالی است که در ایران عده‌ای معلوم‌الحال، برای این واکسن که نشان می‌دهد، برای رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله و زمان زیادی نیاز دارد، سرو دست می‌شکستند. در خود آمریکا و اروپا نیز تردیدها درباره استفاده از این واکسن‌ها به شدت بالا رفته و هر روز که می‌گذرد اخبار و گزارش‌های بسیار نگران‌کننده‌ای از این واکسن‌ها منتشر می‌شود. بر اساس گزارش‌هایی که در سامانه فدرال «گزارش عوارض جانبی واکسن» در آمریکا ثبت شده، 55 نفر در این کشور بعد از دریافت یکی از واکسن‌های «فایزر» یا «مدرنا» جان باخته‌اند و صدها نفر نیز دچار عوارض شدید و بعضاً تهدیدکننده حیات شده‌اند.
بنابر گزارش «اِپُک تایمز» گزارش‌های موجود در این سامانه درباره عوارض واکسن‌های فایزر و مدرنا که در آمریکا برای پیشگیری از کرونا مجوز تزریق همگانی دریافت کرده‌اند، تنها بخشی از این موارد است، گرچه تصور می‌شود اغلب موارد اعلام نشده جزو عوارضی هستند که خیلی جدی مانند فوت نبوده‌اند. در برخی از موارد گزارش شده بیماران در فاصله چند روز از دریافت تزریق، جان خود را از دست داده‌اند. طبق گزارش‌ها علاوه‌بر موارد فوتی، مردم از ۹۶ مورد خطرناک تهدیدکننده حیات بعد از دریافت واکسن‌ها خبر داده‌اند. همچنین ۲۴ مورد معلولیت دائمی، ۲۲۵ مورد بستری در بیمارستان و هزار و ۳۸۸ مراجعه به اورژانس گزارش شده است. در حالی که تا ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) حدود ده میلیون نفر در آمریکا واکسن دریافت کرده‌اند، سازمان غذا و داروی آمریکا و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری این کشور یک پایگاه داده مرکزی برای گزارش عوارض واکسن‌ها اختصاص نداده‌اند. مقامات بهداشت و درمان فدرال گفته‌اند عوارض واکسن‌ها در حال بررسی است، اما مدعی هستند واکسن‌ها علیرغم این عوارض ایمن هستند. همزمان مقام‌های بهداشت و درمان ایالت کالیفرنیا خواستار توقف تزریق واکسن کرونای تولیدی شرکت مدرنا پس از ثبت موارد غیرعادی و واکنش‌های منفی و بد نسبت به این واکسن شده‌اند. بر اساس گزارش«راشا تودی»‌، اداره بهداشت عمومی کالیفرنیا روز یکشنبه اعلام کرد: «تعداد موارد مربوط به واکنش‌های منفی ناشی از تزریق واکسن کرونای شرکت مدرنا به طور غیرعادی رو به افزایش بوده و تزریق این واکسن باید تا زمانی که تحقیقات مناسبی در این خصوص انجام نشده، متوقف شود». به گفته مقام‌های بهداشت و درمان ایالت کالیفرنیا، تعداد کسانی که پس از تزریق واکسن کرونای شرکت مدرنا، واکنش آلرژیک نشان داده‌اند به سرعت رو به افزایش بوده است.
مرگ 23 نفر در نروژ با فایزر
تاکنون کشورهای متعددی بروز عوارض جانبی پس از دریافت واکسن فایزر و واکسن انگلیسی را گزارش کرده‌اند. پیشتر رسانه‌های اروپایی نیز اعلام کرده بودند، ۲۳ نفر در نروژ پس از دریافت واکسن آمریکایی فایزر جان باخته‌اند. در آلمان نیز پروفسور «باکدی» میکروبیولوژیست آلمانی درباره عوارض وحشتناک واکسن انگلیسی هشدار داد و گفت: «واکسنی که در انگلستان ساخته شده به خاطر ترکیبات شیمیایی بکار رفته در آن، عوارض جانبی وحشتناک و حساسیت‌هایی مانند خفگی، ناباروری زنان، نابودی سیستم ایمنی بدن و ایجاد نوع جدیدی از ویروس‌ها که باعث انسداد رگ‌ها و در نهایت مرگ می‌شود را به همراه دارد برای همین شاهد مرگ بسیاری از این افراد هستیم». در آلمان همچنین انستیتو «پاول اهرلیش» در آلمان که مسئول تایید ایمنی واکسن‌ها در این کشور است در حال حاضر مشغول بررسی علل ۱۰ مورد مرگ بعد از تزریق واکسن کرونای شرکت فایزر است.یکی از موارد مرگ بعد از تزریق واکسن کرونا در آلمان مربوط به یک زن ۹۰ ساله بود که حدود یک ساعت بعد از تزریق واکسن با وجود اقدامات فوری برای احیا از دنیا رفت.
با وجود آغاز موج سوم کرونا در ژاپن‌، مقامات بهداشتی و درمانی این کشور نیز به شدت با تزریق این واکسن‌ها به مردم بدون بررسی‌های دقیق محلی و داخلی مخالف هستند و قصد ندارند بر خلاف دیگر کشور روند این بررسی‌ها را کوتاه یا حذف کنند. در ژاپن نیز مقامات بهداشتی این کشور اعلام کردند: آنها واکسن‌های فایزر، مدرنا و آکسفورد را تحت بررسی‌های دقیق قرار‌داده‌اند و تا زمان اطمینان کامل از کارایی این واکسن‌ها، برنامه واکسیناسیون را شروع نخواهند کرد. آنها همچنین منتظرند نتیجه تزریق این واکسن‌ها در سایر کشورها را نیز مشاهده و بررسی کنند.به گفته «ماسایوکی ایماگاوا»، رئیس‌بخش واکسن شرکت دارویی تاکدا، در بهترین حالت کسب اطمینان از امنیت و کارآیی واکسن مدرنا در ماه می‌یعنی اواسط بهار به طول می‌انجامد و برای حفظ سلامت مردم نباید در این زمینه عجله کرد.روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز نوشته ۱۳ نفر از کسانی که در اراضی اشغالی واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، دچار فلج صورت شده‌اند و پزشکان برآورد کرده‌اند که احتمالا تعداد افرادی که دچار مشکل شده‌اند، بیشتر است در هلند نیز مدیر مرکز مراقبت‌های دارویی این کشور اعلام کرد حدود صد نفر پس از دریافت واکسن کرونای شرکت فایزردچار عوارض جانبی شده‌اند.
یک روزنامه چینی هم سکوت رسانه‌های غربی در برابر مرگ و میر ناشی از واکسن فایزر و تلاش آنها برای تضعیف واکسن کشورهای دیگر را به باد انتقاد گرفت. در گزارش پایگاه خبری گلوبال تایمز آمده است، طبق گزارش سازمان‌های بهداشتی نروژی ۲۳ سالمند این کشور بعد از دریافت دوز اول واکسن فایزر کشته شده‌اند. گفته می‌شود ۱۳ نفر از آنها ممکن است بر اثر عوارض و واکنشهای منفی ناشی از این واکسن فوت کرده باشند. نروژ یک کشور کوچک اروپایی است و فقط ۲۵ هزار نفر تا کنون با واکسن فایزر واکسینه شده‌اند. مرگ ۲۳ نفر در بین این ۲۵ هزار نفر عدد بزرگی است اما به طرز عجیبی رسانه‌های جریان اصلی انگلیسی زبان درباره آن سکوت کرده‌اند؛ گویی که درباره آن قبلا توافق کرده‌اند. رسانه‌های بزرگ آمریکا و انگلیس گزارش این فوتی‌ها را نادیده گرفته‌اند یا تلاش کرده‌اند آن را کم اهمیت جلوه دهند.این گزارش در پایان نوشت: در حقیقت تولید همه واکسن‌ها عجولانه صورت گرفته است و آنها باید قبل از ورود به بازار آزمایش‌های بالینی و نمونه‌های بیشتر انجام می‌دادند اما زمان و پاندمی ویروس کرونا منتظر ما نمی‌ماند و به همین دلیل واکسن‌ها با سرعت بالاتری به خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا
راه یافتند.