kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
ریزش 950 هزار واحدی شاخص بورس در 5ماه

زیان سنگین سهامداران بورس پس از وعده‌های نافرجام دولت

در حالی که حسن روحانی ،مردادماه امسال و در اوج قیمت‌ها از مردم خواست همه چیز خود را به بورس بسپارند،حالا شاخص بورس با ریزش نزدیک به یک میلیون واحدی طی 5ماه اخیر زیان سنگینی به سهامداران حقیقی وارد کرده است.

به گزارش خبرنگارما،بازار سهام بعد از ریزش 80 هزارواحدی در هفته گذشته، در هفته جاری نیز در مدار نزولی قرار داشت و بیش از 80 هزار واحد دیگر افت کرد. بر این اساس شاخص کل طی پنج روز کاری اخیر با نزول 163 هزار واحد معادل 12 درصد، روز دوشنبه در محدوده یک‌میلیون و 149 هزار واحدی قرار گرفت.
این درحالی است که اواسط مردادماه امسال که شاخص در آستانه رسیدن به رکورد دو میلیون و صد هزار واحد بود، حسن روحانی از مردم دعوت کرد به جای طلا و ارز، سرمایه خود را به بورس بسپارند. مردم به این دعوت اعتماد کردند و بدون دیدن آموزش مورد نیاز با دارایی خود به بورس آمدند، اما طولی نکشید که ورق برگشت و از آن روز تا کنون شاخص کل بیش از 950 هزار واحد ریخته است.
نکته تأسف بار آنکه به گفته کارشناسان و رسانه‌های نزدیک به دولت، بسیاری از شرکت‌های حقوقی و‌اشخاص حقیقی دارای نفوذ و رانت اطلاعاتی که از آینده بازار خبر داشتند، توانستند در اوج قیمت‌ها سهام خود را بفروشند و در این بین سرمایه‌های زیادی از سهامداران خرد دود شد.
زیان 50 درصدی صندوق پالایش
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این بین یک نکته جالب توجه وجود دارد که جدای از تحولات بازار سهام به‌عنوان یک مهمان ناخوانده زیان جدی به مردم و سهام‌داران وارد کرده است. صندوق پالایش یکم که با قیمت 10 هزار تومان عرضه شد هم‌اکنون و بعد از گذشت دو ماه ریزش مداوم در محدوده پنج هزار تومان قرار داشته و عملاً زیان 50 درصدی به سهامداران خود تحمیل کرده است.
صندوق دارا یکم که مربوط به سهام بانک‌ها و بیمه‌های دولتی است نیز در محدوده 10 هزار تومان قرار گرفته است و احتمالاً مانند صندوق پالایش روند نزولی و زیان‌دهی جدی این صندوق نیز آغاز خواهد شد. در این باید یادی کرد از نمایندگان مجلس دهم که موضوع واگذاری اموال و دارایی‌های دولتی را از طریق ای‌تی‌اف در برنامه‌های بالادستی توسعه کشور گنجاندند تا از این طریق راه برای لحاظ کردن این روش واگذاری در بودجه سنواتی هموار شود.
همه این موارد در حالی است که در زمان ریزش قبلی در مرداد ماه تأکید شد که چرا مردم سرمایه خود را به صندوق‌های مختلف موجود در بازار بورس منتقل نکرده‌اند!
شایان ذکر است سهامدارانی که طی ماه‌های گذشته بسیاری از سرمایه خود را از دست داده‌اند، دیروز برای اعتراض به وضعیت فعلی بازار سرمایه در مقابل سازمان بورس تجمع کردند و خواستار تحقق وعده‌های مسئولان دولت به سهامداران بورس شدند.
دلایل ریزش
اما درباره دلایل ریزش بورس تا کنون علتهای متعددی مطرح شده است. آغاز این ریزش با دعوای زرگری وزرای نفت و اقتصاد بر سر شیوه عرضه سهام دولت در قالب صندوق پالایشی همراه بود تا آنجا که برخی تحلیلگران همین نارضایتی وزیر نفت از شیوه عرضه صندوق پالایشی را یک عامل ادامه دار شدن زیان آن مطرح می‌کنند. این صندوق نماد اعتماد مردم به دولت تدبیر وامید بود ولی تا امروز کمر راست نکرده است.
دخالت دولت در قیمت گذاری برخی محصولات کلیدی هم عامل دیگری بوده که به عنوان یکی از دلایل ریزش بورس عنوان می‌گردد. به گفته تحلیلگران، در ماجرای اخیر درباره قیمت گذاری نرخ پایه عرضه فولاد در بورس کالا و اصرار عجیب وزیر صمت برای کاهش 10 درصدی نرخ پایه که تأثیر منفی روی بازار سرمایه گذاشت، آنچنان رانت عظیمی نهفته است که موجب شد پای دعوای وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد به هیئت دولت هم باز شود و رئیس‌جمهور و معاون اول وی به آن واکنش نشان دهند.
التهاب آفرینی نیروهای نظامی خارجی حاضر در منطقه غرب آسیا به سرکردگی آمریکا که با عنوان بالا گرفتن خطر جنگ تعبیر می‌شد، یک عامل روانی دیگر برای روند نزولی بورس در هفته‌های گذشته بود که البته با کنار رفتن ترامپ و بویژه مانورهای خیره‌کننده و اقتدارآفرین ارتش و سپاه، احتمال جنگ در نطفه خفه شد و آرامش به بازارها بازگشت.
این روزها نیز پیش‌بینی فعالان اقتصاد از آینده نرخ دلار، روی بازارهای متأثر از نرخ ارز، از جمله بازار سرمایه سایه انداخته است. جو غالب این روزها متأثر از انتخابات آمریکا و برطرف شدن خطر جنگ، انتظار نرخ‌های پایین‌تری برای ارز دارد. با وجودی که برخی تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه نرخ‌های پایین ارز را پیشخور کرده و برخی دیگر می‌گویند اساسا نرخ ارز کمتر از 20 هزار تومان پایدار نخواهد بود، اما گوش بازار به این حرف‌ها بدهکار نیست و همین پیش‌بینی کاهشی از آینده دلار، همچون بازارهای خودرو، طلا و ملک، به فروش‌های گسترده در بورس هم دامن زده است.
در همین رابطه یک تحلیلگر بازار سرمایه با بی‌معنا دانستن اظهارنظر رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش نرخ دلار تا ۱۵ هزار تومان، افزود: آزادسازی منابع بلوکه شده ممکن است تعدیل رو به پایینی برای نرخ دلار باشد؛ ولی با حجم نقدینگی و ابهاماتی که در کشور وجود دارد، قطعاً همچنان اقتصاد ایران حالت تورمی خواهد داشت و این اتفاقات بر روی نرخ ارز، بصورت گذرا اثرگذار خواهد بود.
شاهین احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه دولت ظرف هفته‌های آتی باید علاوه‌بر پرداخت حقوق دی، بهمن و اسفند کارمندان، عیدی و سنوات آنها را بپردازد، یادآور شد صندوق‌های بازنشستگی در حال فروش سهام هستند.