kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۷۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
مجری کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا:

واکسیناسیون داوطلبان واکسن کرونا وارد مرحله دوم شد

مجری کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا گفت: داوطلبان واکسیناسیون کرونا، آماده دریافت دوز دوم هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا صالحی شامگاه شنبه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری اظهارداشت: از میان 14 نفری که هفته گذشته واکسن دريافت کردند سه نفر دوز دوم را هم دریافت کردند، از امروز هم باقی نفرات آماده دریافت دوز دوم واکسن شدند و تاکنون عارضه جدی حادث نشده
است. صالحی ادامه داد: عوارضی که تاکنون از تزریق واکسن کرونا به داوطلبان مشاهده شده همانند عوارض مربوط به واکسن‌های قبلی است که تب خفیف و درد محل تزریق، ضایعات پوستی مختصر از جمله عوارضی بود که مشاهده شد و البته لازم به درمان هم نبود زیرا همه این عوارض پس از چند ساعت از بین
رفتند.  وی درخصوص واکسن نوترکیب آنفلوآنزا گفت: تب ناشي از تزریق واکسن آنفلوآنزا بسیار شایع است و در برخی موارد حالتی شبیه به سرماخوردگی ایجاد می‌کند.مجری کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا افزود: زمانی که تعداد داوطلبان به 56 نفر برسد مرحله دوم واکسیناسیون و کارآزمایی‌ها آغاز می‌شود، زمان احتمالی این اتفاق را می‌توان اوایل اسفندماه عنوان کرد در حال حاضر منتظر تأیید مراجع ذیصلاح نسبت به عملکرد مرحله اول واکسیناسیون هستیم. صالحی ادامه داد: در مرحله دوم احتمالاً روزانه 500 نفر مورد واکسیناسیون و کارآزمایی قرار خواهند گرفت. وی اظهارداشت: مشخصاً در مورد واکسن کرونا، شاید بشود گفت حدوداً اردیبهشت و خرداد شاهد نتیجه جدی خواهیم بود در آن زمان، اگر واکسیناسیون به خوبی پیش برود احتمالاً طرح واکسیناسیون عمومی در کشور طراحی خواهد شد.
عوارض واکسن فایزر
مجری کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی همچنین درخصوص عوارض ناشی از واکسن فایزر در دیگر کشورها گفت: تاکنون گزارش‌هایی از آلرژی‌های مزمن در ساعات اولیه پس از مصرف و تزریق واکسن و همچنین در مواردی مرگ‌های نابه هنگام با علت نامعلوم ظرف چند روز پس از تجویز این واکسن به عمل آمده که این گزارش‌ها در حال بررسی و پیگیری است البته نگرانی‌های قبلی هم در آزمایشات حیوانی این واکسن وجود داشت به نظرمی رسد با توجه به اضطرار موجود، تأییدیه تکثیر این واکسن صادر شده و فعلاً در حال فروش و تجویز است.
آغاز کارآزمایی بالینی فاز 1/2 سومین واکسن ایرانی کرونا
رئیس‌مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از آغاز کارآزمایی بالینی سومین واکسن ایرانی کرونا خبر داد.
به گزارش وبدا، کیانوش جهانپور در صفحه مجازی خود نوشت: «کارآزمایی بالینی فاز 1/2 سومین واکسن ایرانی کرونا متعلق به مؤسسه سرم و واکسن ‌سازی رازی، با تصویب کمیته ملی اخلاق، کلید خورد.»