kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
کمالوندی:

زودتر از هشت ماه به ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد می‌رسیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مصوبه مجلس برای تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد برای ما به راحتی قابل تحقق است، گفت: شاید زودتر از هشت ماه بتوانیم به این میزان برسیم.



بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه شب با حضور در برنامه جهان آرا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای درباره آغاز مجدد تولید غنی‌سازی ۲۰ درصد عنوان کرد: مجلس تصمیم گرفت تولید ۲۰ درصد از سر گرفته شود.
اگرچه در گام‌های کاهش تعهد این موضوع را داشتیم و وقتی عدد ۳.۶۷ را کنار گذاشتیم عملا می‌توانستیم تا ۲۰ درصد بالا برویم، ولی بنا به سیاست‌های دولت تصمیم گرفته شد در حدود ۴.۵ درصد تا ۵ درصد تولید کنیم که آن هم بالاتر از 3/67درصد بود و آن هم مواد اولیه امروز ما را تولید می‌کرد.
کمالوندی افزود: الان حدود چهار تن مواد اولیه داریم و مصوبه مجلس که حدود ۱۲۰ کیلوگرم ظرف یک سال تولید کنیم به راحتی برای ما قابل تحقق است. از زمانی که کار را شروع کردیم شاید زودتر از هشت ماه مقداری که قانون تعیین کرده به آن برسیم.
وی درباره واکنش‌ها به آغاز غنی‌سازی ۲۰درصد گفت:‌ متاسفانه سیاه‌نمایی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران از ابتدا بوده که نه به فعالیت‌های کشور ما بلکه به ذات تکنولوژی هسته‌ای برمی‌گردد.
وقتی می‌خواهید به قله هسته‌ای برسید باید به قله‌های دیگر در حوزه‌های فیزیک، شیمی،‌ ریاضی و سیالات و ... برسید. وقتی توانایی‌های ایران را دیدند به سیاه‌نمایی شروع کردند که ایران به دنبال سلاح‌ هسته‌ای و اهداف دیگر است و ۶ قطعنامه شورای امنیت، هفت قطعنامه شورای حکام و ۶ تا تصمیم نامه در شورای حکام داشتیم که حدود ۲۰ تا به نحوی قفل و بندی بود که فکر می‌کردند می‌توانند به این ترتیب صنعت هسته‌ای را کنترل می‌کنند.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره راکتور آب سنگین اراک بیان کرد: لوله‌هایی که در کلندریا بود و پیشنهاد از طرف ایران بود که در آن لوله‌ها سیمان ریخته شود، چون اطلاع داشتیم لوله‌های دیگر را داریم که عوض کنیم و اگر بخواهیم برگردانیم حدود دو ماه می‌توانیم راکتور قبلی را دوباره احیا کنیم.
کمالوندی درباره کارخانه آب سنگین اظهار داشت: الان کارخانه آب سنگین ما به خوبی تولید می‌کند و به هفت هشت کشور صادر می‌کنیم.