kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۴۷۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶

ولایتی: اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد شرطش برداشتن تحریم‌هاست

 
  مشاور رهبر انقلاب
در امور بین‌الملل گفت: اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد شرطش برداشتن تحریم‌ها و جبران کوتاهی‌های گذشته است.
علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل با‌ اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب مبنی بر اینکه تحریم‌ها باید برچیده شود و این امر بر بازگشت آمریکا به برجام اولویت دارد، گفت: مطّلع هستید که آمریکایی‌ها در این مسئله پیشتاز بودند و به ما پیشنهاد دادند اگر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌تان را محدود کنید، ما هم تحریم‌ها را برمی‌داریم. ما در همان مهلتی که مقرر بود و با ۱+۵ تعهد کرده بودیم، این کار را انجام دادیم و هیچ تأخیری هم نداشتیم؛ امّا در طرف مقابل آمریکایی‌ها به‌صورت مقطعی بعضی از تحریم‌ها را برمی‌داشتند و در فاصله‌های کوتاهی تمدید می‌کردند؛ یعنی از اوّل بنای این را داشتند که کار موقتی انجام بدهند که اگر یک مرتبه قطع کردند، موجب شگفتی و تعجب نشود.
ولایتی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای افزود: دولت قبلی آمریکا که رفت و دولت بعدی آمد، اصلاً به این تعهد پایبند نبود. ببینید هر دولتی که در آمریکا روی کار باشد اگر تعهدی بکند، برای دولت‌های بعدی الزام‌آور است. این‌طور نیست که هر دولتی تعهد خاص خودش را داشته باشد. بنابراین ما تعهدات را انجام دادیم، ولی آنها بد عهدی کردند و طبیعی است که اگر می‌خواهند برگردند باید تحریم‌هایی که تعهد داشتند را بردارند.
حق داریم که به آمریکایی‌ها بدبین باشیم
وی افزود: نکته مهم و تأسف‌آور این است که سه کشور دیگر غربی؛ یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس که نمایندگان اتحادیه اروپا هستند هم در متابعت از آمریکا محدودیت‌های زیادی را برای ما تحمیل کردند و به‌نوعی تحریم غیرمستقیم هم داشتند؛ ولی از بین ۱‌+۵، روسیه و چین تا آنجایی که توانستند کمک کردند و به تعهدشان عمل نمودند. وقتی یک چنین سابقه سوء از طرف آمریکایی در انجام تعهداتشان دارند، ما حق داریم که بدبین باشیم و اگر باز هم برگردند و مذاکرات را از سر بگیرند، در حالی که تعهدات قبلی را انجام ندادند، به‌هیچ‌وجه، قابل قبول نیست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بنابراین هرچه زودتر این تحریم باید برداشته شود، به‌علاوه اینکه ما از قبل هم خسارت دیدیم و باید خسارت‌های ما را تأمین کنند چرا که بی‌جهت و به‌صورت غیرقانونی تحریم کردند و ما خسارت‌های زیادی را متحمل شدیم.
دولت اوباما به قول شفاهی خود عمل نکرد
ولایتی در پاسخ به اینکه آیا بازگشت آمریکا به برجام فایده‌ای خواهد داشت؟ اظهار داشت: ما هیچ اصرار و عجله‌ای نداریم که آمریکا برگردد؛‌ امّا اگر می‌خواهد برگردد شرایطی دارد که مهم‌ترینش این است که تحریم‌ها را بردارد و معلوم بشود که دولت جدید به تعهدات برجام پایبند است؛ یعنی اعلام کند و رئیس‌جمهور آمریکا هم متعهد شود. در نوبت اوّل مقرر بود که آقای اوباما رئیس‌جمهور وقت تعهد بدهد و شرط رهبر معظّم انقلاب هم این بود که رئیس‌جمهور آمریکا مکتوب بنویسد که بعداً نتواند کتمان کند. البته گفتند قول شفاهی ما کافی است و رهبر معظّم انقلاب هم به این راضی نبودند و متأسفانه قول شفاهی شد و بعد هم به قول شفاهی‌شان عمل نکردند.
مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل گفت: لذا اگر آمریکا بخواهد به برجام برگردد، باید تحریم‌ها را پایان دهد و البته ما اصراری نداریم به این برگشت، می‌خواهد برگردد، می‌خواهد برنگردد. اگر می‌خواهند برگردند باید شرایط مورد نظر که شرایط کاملاًً معقولی است را انجام بدهند و کوتاهی‌های گذشته را جبران کنند.
ایران هر زمانی تصمیم بگیرد
می‌تواند غنی‌سازی بالاتری انجام بدهد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با‌ اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: مجلس و دولت به تکلیف خودشان عمل کردند. لذا کار بسیار خوبی بود و نشان‌دهنده این است که ایران هر زمانی تصمیم بگیرد غنی‌سازی بالاتری انجام بدهد، به‌راحتی، می‌تواند اقدام نماید. ولایتی تأکید کرد: ما هیچ‌وقت از صنعت هسته‌ای جدا نخواهیم شد و خودمان را محروم نخواهیم کرد.
مکانیسم ماشه
باید کنار گذاشته شود
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص شروط و الزامات رهبری در نامه مربوط به تأیید مشروط برجام گفت: آنچه که رهبر معظّم انقلاب مشخص کردند، به برخی از آن عمل شد و به برخی از آن عمل نشد. به هر حال اگر آن شروط انجام شده بود، حتماً این سیر وقایع در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای به‌گونه دیگری رقم می‌خورد. البته ایشان فرموده بودند که رئیس‌جمهور آمریکا امضاء کند و حتی رهبر معظّم انقلاب از اوّل به قضیه مکانیسم ماشه راضی نبودند و خلاف‌نظر ایشان انجام شد. حتماً در مذاکرات بعدی باید این مکانیسم به‌عنوان یک اصل غیرمنطقی کنار گذاشته شود.
زیر بار تحمیلات آمریکا
و غیرآمریکا نخواهیم رفت
مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل اافزود: ما در رابطه با آینده کشورمان به هر شکلی که مصلحت ملت باشد و منافع کشور اقتضا بکند، در چارچوب مقررات بین‌المللی و نیازمندی‌های ملی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و بدون‌تردید زیر بار تحمیلات آمریکا و غیرآمریکا نخواهیم رفت. اصلاً مهم‌ترین خاصیت و ویژگی انقلاب این بود که از وابستگی نجات پیدا کند؛ چون حدود دویست سال حکومت قاجار و حکومت پهلوی سند وابستگی این کشور را به بیگانگان داده بودند و این موجب عقب‌افتادگی کشور شد. با انقلاب اسلامی ایران عملاًً ید سلطه‌گران قطع شد و ایران آزاد شد. اگر قرار باشد که ما بپذیریم دیگران منافع ما را تشخیص بدهند یا برای ما تعیین‌تکلیف بکنند، یعنی استقلال را که مردم ما در طی ده‌ها سال از مشروطه و تحریم تنباکو گرفته تا مبارزات نفت و انقلاب اسلامی برایش زحمت کشیدند را از دست داده‌ایم و ما هر کاری که مغایرت با استقلال داشته باشد حتماً انجام
نخواهیم داد.