kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۸
سرلشکر جعفری:

حاج‌قاسم نویسنده نامه هشدارآمیز ۲۴ فرمانده به خاتمی بود

فرمانده سابق سپاه پاسداران تاکید کرد: در سال 78 ، نامه ۲۴ فرمانده سپاه به رئیس‌جمهور وقت که در واقع تهدید مستقیم رئیس‌جمهور وقت بود، نامه را حاج قاسم خودش تهیه کرد، ایشان فقط امضاکننده نامه نبود، بلکه نگارنده نامه بود و نقش اصلی و محوری را در تنظیم این نامه و گرفتن امضا از فرماندهان داشت.



سردار سرلشکر محمد علی جعفری طی گفت‌و‌گویی به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار پر افتخار سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی درباره نگرانی‌ها نسبت به مسائل حفاظتی ایشان، با بیان اینکه برای حفاظت از حاج قاسم بی‌توجهی نشده بود گفت: یکی از احتمالات ترور ایشان همین روش و اقدامی بود که آمریکایی‌ها انجام دادند و چون در کشور دیگری اتفاق افتاد کار خاصی نمی‌شد انجام داد و دشمن با سرمایه‌گذاری که بر روی عوامل خود در عراق و سوریه انجام داده بود توانست این جنایت بزرگ را انجام دهد.
وی درباره مطالبه عمومی انتقام این شهید والامقام از دولت تروریستی آمریکا نیز گفت: ارزش وجودی حاج قاسم با انتقام‌هایی که در اذهان است قابل جبران نیست و ما هر بلایی هم سر دشمن بیاوریم، پاسخ خون حاج قاسم نخواهد بود. اتفاقی که افتاد خیلی اتفاق بزرگی بود، به نظر شما در موشک باران عین الاسد چند آمریکایی باید کشته می‌شد تا پاسخ خون حاج قاسم باشد؟ نمی‌شود اینگونه سنجید!
سرلشکر جعفری در ادامه تاکید کرد: داستان این انتقام سخت در یک مقطع تمام نمی‌شود و اتفاقا همین که آمریکایی‌ها بدانند هیچوقت امنیت ندارند و ما اجازه انتقام گرفتن خون حاج قاسم را در طول زمان برای خودمان باز می‌گذاریم این خود بدترین صحنه‌ای است که برای آمریکا میتواند پیش بیاید.
نقش سردار سلیمانی در شکل‌گیری جبهه مقاومت مردمی در سوریه
فرمانده سابق سپاه پاسداران در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به نقش سردار سلیمانی در شکل گیری جبهه مقاومت مردمی در سوریه تصریح کرد: یکی از مباحث ما با حاج قاسم طرح این سؤال بود که شما چندبار با آقای بشار اسد ضرورت مسلح کردن مردم را گفته‌اید آیا؟ گفت من چندبار این را گفتم اما ایشان قبول نکرده و استدلال می‌کرد که بافت مردمی و قومیتی سوریه، متفاوت از ایران است و ما نمیتوانیم این اجازه را بدهیم، اما وقتی که خطر سقوط دولت سوریه جدی شد، من به حاج قاسم گفتم اگر می‌خواهید من هم بیایم و یک بار دیگر با هم با ایشان صحبت کنیم، حاج قاسم گفت نه من خودم یک بار دیگر با بشار اسد موضوع را طرح می‌کنم و بعد از طرح این بار بشار اسد قبول کرد و از روزی که موافقت کرد و این اجازه را داد، ورق برگشت و با مسلح شدن مردم و شکل گرفتن جبهه مقاومت مردمی با استفاده از تجربیات انبوهی که در کشورمان داشتیم، ماجرای داعش در سوریه دائم به سمت تضعیف و نهایتا نابودی رفت.
گره خوردن سرنوشت انقلاب
به اقدامات نیروی قدس سپاه
سرلشکر جعفری همچنین درباره نحوه تعامل وی با سردار سلیمانی در دوره مسئولیتش در فرماندهی کل سپاه تصریح کرد : من با همه وجودم تمام امکانات سپاه را در پشتیبانی از ماموریت ایشان گذاشته بودم چراکه اعتقاد داشتم سرنوشت انقلاب اسلامی به موضوع مقاومت و تحرکات نیروی قدس در منطقه گره خورده و سپاه هم هرچه امکانات داشت باید در میان می‌گذاشت. حتی به معاونت‌های سپاه گفته بودم که فرض کنید حاج قاسم فرمانده کل سپاه است و شما خودتان را معاون حاج قاسم بدانید و هر کمکی که می‌خواهید به من بکنید به حاج قاسم بکنید.
ماجرای نامه حاج قاسم
و فرماندهان سپاه به خاتمی
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگر این گفت وگو درباره تلاش برخی برای تحریف شخصیت سردار سلیمانی به عنوان فردی که از نظر سیاسی خنثی بوده و هیچ نظری درباره فتنه‌های 78 ،88 و 98 نداشته ، تاکید کرد : مگر می‌شود حاج قاسم برای فتنه ۸۸ که واقعا خطرش برای امنیت کشور از دیدگاه من از خطر جنگ برای انقلاب و نظام بیشتر بود، بی‌تفاوت باشد؟ اتفاقا در آن نامه ۲۴ فرمانده سپاه به رئیس‌جمهور وقت که در واقع تهدید مستقیم رئیس‌جمهور وقت بود، نامه را حاج قاسم خودش تهیه کرد، ایشان فقط امضاکننده نامه نبود، بلکه نگارنده نامه بود و نقش اصلی و محوری را در تنظیم این نامه و گرفتن امضا از فرماندهان داشت که در پی آن دو جلسه هم با رئیس‌جمهور وقت داشتیم که روح اصلی نامه هم تهدید بود که اگر توجه نکنید ما طور دیگری برخورد می‌کنیم.
وی ادامه داد: طبیعی بود وقتی سال ۷۸ این نامه را می‌نویسد و محور آن بوده، در سال ۸۸ هم وقتی که فتنه گسترده‌تر و عمیق‌تر و خطرناک‌تر می‌شود، با وجودی که ماموریت‌های او از سال ۸۵ در منطقه خیلی بیشتر شده بود، در ایام فتنه هرگاه می‌آمد ایران خیالش راحت نبود و خاطرم هست در قرارگاه ثارالله حضور پیدا می‌کرد و دغدغه داشت و تلاش می‌کرد ماجرا را آرام کند و حتی بارها به من گفت که آمادگی هرنوع ماموریتی را دارم. البته نیازی به نقش‌آفرینی او در صحنه نبود، اما بیشتر نقش سیاسی و دیپلماسی داخلی را به خوبی انجام می‌داد؛ اما به شدت ناراحت و عصبانی از کلیت این حرکت و حامیان فتنه ۸۸ بود.
سرلشکر جعفری تاکید کرد: فتنه ۸۸ و فتنه‌گرانی که این ماجرا را به وجود آوردند، ظاهرش موضوع تقلب در انتخابات بود، اما واقعیتش پایان دادن به اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران بود و طبیعی است چنین چیزی برای افرادی مثل حاج قاسم قابل تحمل نباشد.
جوانگرایی حاج قاسم و نشاط جوانانه او
برای حل مشکل
فرمانده سابق سپاه پاسداران که با فارس گفت‌و‌گو می‌کرد، به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره جوانگرایی به عنوان تنها راه‌حل خروج کشور از بن‌بست مسائل اقتصادی نیز گفت: تغییر اساسی در مدیریت کشور یک ضرورت است و این تغییر بدون جوانگرایی به وجود نمی‌آید. تعبیر حضرت آقا این بود که ممکن است در جایگاه ریاست‌جمهوری فردی که هم توانمند باشد و جوان هم باشد ممکن است نداشته باشیم و آنجا مثال حاج قاسم را زدند، اما حاج قاسم جوانگرا بود و روحیه داشت و چند برابر یک جوان امروزی برای حل مشکل وقت می‌گذاشت. مهم این است که نگاه جوانانه و انقلابی باشد و روحیه جوانی در آن فرد حفظ شده باشد، چون روحیه انقلابی در افراد هرچه به سمت سن بالاتر می‌روند، افت می‌کند و ما خیلی کمتر افرادی را سراغ داریم که در سنین بالا روحیه انقلابی را حفظ کرده باشند.
وی تاکید کرد: این روحیه در حاج قاسم هم وجود داشت که حضرت آقا آنطور فرمودند. امیدواریم مردم ما با تجربه و پختگی که به دست آورده‌اند، به این سمت بروند که خواسته اصلی شان یعنی کارآمدی و توانمندی اثبات شده را همراه با روحیه جوانی و انقلابی در میان افراد کاندید شده برای انتخابات ۱۴۰۰ درست و دقیق انتخاب کنند تا دیگر شاهد این همه مشکلات اقتصادی در کشور نباشیم.