kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۳۸۸
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
رئیس ‌انستیتو پاستور:

خرید واکسن «فایزر» عاقلانه نیست

رئیس ‌انستیتو پاستور ایران از انجام مرحله دوم کارآزمایی واکسن کرونای این مجموعه خبر داد و گفت: با بررسی مزایا و معایب واکسن «فایزر»، خرید آن عاقلانه نیست.



به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا بیگلری با ‌اشاره به قدمت انستیتو پاستور ایران و نقش این مجموعه در حوزه سلامت اظهار داشت: انستیتو پاستور ایران با قدمت صد ساله همواره در حوزه سلامت پرچمدار مبارزه با بیماری‌ها بوده است و با شیوع کرونا هم شبکه ملی تشخیص این بیماری توسط این مجموعه راه ‌اندازی شد و به دنبال آن اطلاعات لازم فنی را برای خرید بهترین واکسن در اختیار مسئولان قرار‌ داد. این واکسن از مجموعه کواکس خریداری شده و به زودی وارد کشور خواهد شد. در زمینه تولید داخلی سعی کردیم به شرکت‌های مختلف کمک کنیم و به طوریکه شاهد هستیم چندین واکسن ایرانی در صف کارآزمایی بالینی قرار دارند.
بیگلری با‌اشاره به طرح‌های اختصاصی انستیتو پاستور افزود: این مجموعه قدیمی‌ترین واکسن‌ساز خاورمیانه است و سابقه‌ای طولانی در کنترل کیفی و تولید واکسن دارد. ما با همکاری کشوری دیگر به تولید واکسن اقدام کردیم. فاز حیوانی واکسن طی شده و فاز یک کارآزمایی بالینی هم با نظارت انستیتو پاستور در آن کشور انجام شده است و فاز2 هم در حال انجام است و پس از آنکه تحلیل نتایج فاز۲ انجام شد؛ فاز3 که بی‌خطرترین فاز است بر روی حدود 50 هزار نفر بین ماه‌های بهمن و اسفند توسط مجموعه انجام خواهد شد و امیدواریم تولید انبوه را پس از فاز 3 آغاز کنیم.
وی در توضیح واکسن‌های MRNA گفت: این واکسن‌ها برای اولین بار است که برای کنترل بیماری‌های عفونی در دنیا با این وسعت استفاده می‌شوند و ما از عوارض طولانی‌مدت آنها مطلع نیستیم. ضمن اینکه این واکسن‌ها بسیار گران هستند و شرایط سختی برای نگهداری و حمل‌ونقل دارند. با توجه به این شرایط باید انتخابی عاقلانه داشته باشیم.
رئیس‌انستیتو پاستور ادامه داد: امکان نگهداری واکسن فایزر و استفاده از آن برای 80 میلیون نفر میسر است ولی بهتر است وارد این فاز نشویم چون سرمایه‌گذاری عظیمی می‌خواهد. این واکسن در کشورهای اروپایی هم با حجم کم توزیع می‌شود. برای کشوری مثل ایران که وسعت و نقاط دورافتاده بسیار دارد با صرف نظر از عوارض و قیمت فایزر‌، انتخاب عاقلانه آن است از واکسن دیگری استفاده شود. فایزر باید در دمای 80 درجه زیر صفر نگداری شود. به همین دلیل واکسن‌های کواکس بهترین انتخاب در نگهداری و زیرساخت و عوارض ناشی از آن است.
بیگلری درباره جایگزینی ویروس انگلیسی با ویروس کرونای ووهان گفت: وقتی ویروس جهش انجام می‌دهد با ویروس جدیدی مواجه خواهیم بود. چون ژنوم این ویروس RNA است؛ در رونویسی آن 10 هزار برابر شانس خطا و جهش بیشتر از ویروس‌های دارای ژنوم DNA وجود دارد. بنابراین هرچه گردش بیشتر باشد جهش هم بیشتر خواهد بود و احتمال اینکه به این نتیجه برسیم که دوباره باید واکسن‌های جدید باز‌سازی شوند امری معقولانه است. به همین خاطر نه تنها ویروس انگلیسی را داریم بلکه باید منتظر باشیم تغییرات زیادی در چرخه جهش این ویروس اتفاق بیفتد. بنابراین مطمئن‌ترین راه پیشگیری است که معمولترین روش آن هم استفاده از ماسک، رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است. کشورهایی که می‌خواهند فقط به واکسن متکی باشند ممکن است نتیجه مناسبی را دریافت نکنند.
وضعیت ۳ دریافت‌کننده واکسن کرونای ساخت ایران
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهارداشت: سه نفری که به آنها واکسن کرونا تزریق شد تا کنون حالشان خوب اعلام شده است.
پیام طبرسی با بیان اینکه بر اساس شیوه نامه‌های این طرح، سه نفر باید به مدت ۷ روز قرنطینه باشند، به خبرگزاری صدا وسیما گفت: در این قرنطینه یک هفته‌ای آزمایش‌هایی به انجام می‌رسد و اگر عارضه‌ای نداشته باشند به مرحله دوم تزریق خواهند رفت.
طبرسی در پاسخ به این سؤال که این واکسن چه زمانی و طی چه روندی به ۵۳ نفر باقیمانده تزریق می‌شود، عنوان کرد: به این ۵۳ نفر، طبق شیوه نامه‌ها طی دو ماه واکسن به عنوان آزمایش انسانی تزریق خواهد شد.
واکسن ایرانی در تست حیوانی بالای ۹۰ درصد
مؤثر بوده است
علاوه‌بر این، دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در ساخت واکسنی که تست انسانی آن شروع شد از ویروس غیرفعال‌شده استفاده شده است و در آزمایش روی حیوانات بالای ۹۰ درصد مؤثر بوده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حمیدرضا جمشیدی افزود: در دنیا ۸ روش برای ساخت واکسن استفاده می‌شود که یکی استفاده از خود ویروس کروناست، و این به دو شکل است یکی با غیرفعال کردن ویروس، یکی هم با استفاده از ویروس ضعیف شده، ما در ساخت واکسنی که تست آن با تزریق به سه نفر شروع شد از ویروس غیرفعال استفاده کرده‌ایم.
جمشیدی با بیان اینکه واکسن چینی که در کشور‌های عربی استفاده شده مانند واکسن ما ساخته شده بود افزود: استفاده از مواد ژنتیک یکی دیگر از روش‌های ساخت واکسن است که در ستاد اجرایی امام و در یک شرکت دانش بنیان از این روش هم برای تولید واکسن استفاده می‌شود و تاکنون بر روی موش آزمایش شده و به زودی روی میمون هم آزمایش خواهد شد.
وی ادامه داد: دو روش دیگر هم هست که با استفاده از پروتئین انجام می‌گیرد که در انستیتو پاستور از این روش‌ها دارند برای ساخت واکسن استفاده می‌کنند که آن هم به مرحله آزمایش روی میمون رسیده و به نتایج خوبی هم رسیده است.
عضو ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه تقریبا همه روش‌هایی که در دنیا به عنوان روش ساخت واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد در ایران هم انجام می‌شود، گفت: تا یک ماه دیگر تزریق انسانی واکسن انستیتو رازی هم شروع می‌شود.
جمشیدی اظهارداشت: به هر حال با تمرکزی که روی ساخت واکسن کرونا به وجود آمده چه به نتیجه برسیم چه نرسیم پایه علمی کشور دارد ارتقا می‌یابد و این تهدید کرونا فرصت‌های جدیدی برای کشور به وجود آورده است.
وی با بيان اينکه ما منتظر نتایج واکسن هستیم گفت: فاز اول بعد از ۱۴ روز با تکرار دوز دیگر واکسن تمام می‌شود و منتظر می‌مانیم تا نتایج بعد ۶۰ روز مشخص شود و در این مدت فردی که واکسن گرفته تحت معاینات و آزمایش‌ها و مراقبت‌های ویژه است و مرتب معاینه می‌شود.