kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۲۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
به میزبانی رئیس ‌مجلس انجام شد

بررسی لایحه بودجه، واکسن کرونا و خنثی‌سازی تحریم‌ها در نشست سران قوا

رئیس‌جمهور گفت:‌ بی‌اثر کردن تحریمها و شکستن آن، لایحه بودجه ۱۴۰۰ و واکسن کرونا سه محور گفت‌وگوی سران سه قوه بود. در هر سه مورد اتفاق نظر داشتیم و نسبت به شیوه‌ها هم نظراتمان نزدیک به یکدیگر است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور شب گذشته (دوشنبه 8 دی)در نشست خبری سران قوا گفت: در این روزهای پایانی سال 2020 به مردم عزیز ایران می‌گویم دوتا 20 را کسب کردند و البته دولت نتوانسته نمره 20 بدست بیاورد اما ملت ما دوتا 20 کسب کرده است.ملت ما هم در مقاومت و ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ضدبشری آمریکا و هم در برابر ویروس کرونا. مردم با اجرای پروتکل‌ها موفقیت‌های بزرگی کسب کردند.
وی افزود: در جلسه امروز موضوع اول پیرامون سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند ما باید در قدم اول تحریم را بی‌اثر کنیم و در قدم دوم نیز باید تحریم‌ها را بشکنیم؛ در این زمینه گفت‌وگوی بسیار خوبی که داشتیم و همه ما نسبت به این اصل اتفاق نظر داریم.
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما نسبت به شیوه‌ها و قدم‌هایی که باید با یکدیگر برداریم، نظرات‌مان بسیار نزدیک و مشابه است، لذا ان‌شاءالله این بحث را در جلسات آینده سران قوا ادامه می‌دهیم.
روحانی موضوع لایحه بودجه 1400 را محور دوم گفت‌وگو‌های دیروز سران قوا عنوان کرد و گفت: درخصوص کلیات بحث با یکدیگر اتفاق نظر داشتیم، درخصوص شیوه و موارد نیز بنا شد، تیم اقتصادی دولت با نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق، بحث و بررسی کنند.
روحانی ادامه داد: مردم توجه داشته باشند ما از چند طریق دنبال تهیه واکسن هستیم. یکی واکسن داخلی هست که تقریباً سه مرکز، البته مراکز دیگری هم دارند کار می‌کنند اما عمدتاً دو موسسه بزرگ و یک شرکت دانش‌بنیان در مسیر تهیه واکسن هستند، کمک‌های لازم به آنها انجام می‌گیرد و امیدواریم این‌ها موفقیت کامل را بدست بیاورند.وی مسیر دوم را ساخت واکسن با یک کشور دیگر عنوان کرد و گفت که ما همکاری‌هایی را با هم شروع کردیم و در حال انجام هستیم و در نهایت این واکسن ساخت دو کشور خواهد بود. مسیر سوم خرید واکسن از خارج است؛ یکی از طریق سازمان بهداشت جهانی است که ما اقدامات لازم را انجام دادیم، این مسیر انجام می‌گیرد و در عین حال با یکی دو کشور دیگر هم در حال مذاکره هستیم که مقداری واکسن از آنها خریداری کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم اطمینان داشته باشند اگر واکسنی از خارج خریداری کنیم با اطمینان کامل این کار را خواهیم کرد، گفت: در واکسن داخلی زمانی مجوز واکسیناسیون صادر خواهد شد که به اطمینان‌هایی برسیم و همه مراحل آن را طی کند.
رفع مشکلات؛ با همکاری دولت و مجلس
در زمینه بودجه ۱۴۰۰
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نیز پس از پایان نشست مشترک سران قوا در جمع خبرنگاران ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت صدیقه طاهره (س)، گفت: مردم ما از فاطمه اطهر (س) درس بصیرت آموختند و حقیقتا در 9 دی امتحان خوبی را پس دادند و در لبیک به پیام مقتدای بصیرت آفرین با حضورشان در صحنه، امنیت کشور را تضمین کردند و از انقلاب اسلامی و نظام در مقابل تخریب‌گران صیانت کردند.
رئیس‌قوه قضائیه افزود: این مردم عزیز با ایستادگی و مقاومت انتظارشان هماهنگی و همراهی همه مسئولان است، امروزه مردم با مشکلات معیشتی و کرونا روبرو هستند و باید همه دستگاه‌ها با این دو مشکل مقابله کنند، یقین داریم که می‌توانیم و این «ما می‌توانیم» را از شهید قاسم سلیمانی و شهدا آموخته‌ایم.
رئیسی تاکید کرد: کشور با امکانات مادی و معنوی بسیاری که دارد، قادر است با نیروی متراکم جوانی بر مشکلات فائق آید و در یک کلمه راهبرد اساسی خنثی سازی تحریم‌ها را با قدرت دنبال کند.
رئیس‌قوه قضائیه اظهار کرد: سخنانی که در جلسه مطرح شد نشان از این بود که باید همکاری بین سه قوا در جهت اجرای منویات رهبری حکیم‌ و فرزانه انقلاب اسلامی باشد که حقیقتا راه را برای همه ما روشن کردند. امروز انسجام و وحدت قوا باید در جهت خواست مردم، اعتمادآفرینی و رضایت مردم و اجرای منویات رهبری باشد.
رئیس‌قوه قضائیه در پایان گفت: یقین داریم که بودجه 1400 هم با همکاری دولت و مجلس دنبال خواهد شد و تمامی آن مسائلی که در جلسه بیان شد، با همکاری و مساعدت‌ها، این مشکلات رفع خواهند شد.