kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۰۵۵
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
کارشناسان عنوان کردند

FATF تکمیل‌کننده پازل برجام در اعمال تحریم‌ها علیه ایران است

کارشناسان مسائل سیاسی و اقتصادی و همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت بار دیگر ضمن هشدار نسبت به تبعات پیوستن به این لوایح در شرایط فعلی کشور، مسئولان دولت را به اولویت‌دهی به خنثی‌سازی تحریم‌ها، عدم گره زدن همه مسائل کشور بهFATF و عدم بهره‌برداری سیاسی از آن توجه می‌دهند.



سرویس سیاسی-  

از همان ابتدای مطرح شدن FATF در فضای نخبگانی و رسانه‌ای کشور، به‌نظر می‌رسید FATF یک مقوله‌ سیاسی باشد تا فنی و کارشناسی. سیر مسائل مطرح شده در رابطه با FATF در ۴ سال اخیر نشان داده است که FATF یک مسئله‌ سیاسی است و به جرات می‌توان گفت FATF یکی از نمادهای ناکارآمدی دولت یازدهم و دوازدهم است و مقامات دولتی و جریان حامی‌دولت، از FATF به‌عنوان ابزاری در راستای پوشاندن ناکارآمدی دولت روحانی در حوزه‌ تعاملات اقتصادی استفاده می‌کنند. این روزها نیز به بهانه موافقت رهبر انقلاب با تمدید زمان بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، موضوع این لوایح بار دیگر به مطلع کلام برخی مسئولان تبدیل شده و سرتیتر برخی رسانه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.
 در همین راستا کارشناسان مسائل سیاسی و اقتصادی و همچنین نمایندگان مردم در خانه ملت بار دیگر ضمن هشدار نسبت به تبعات پیوستن به این لوایح در شرایط فعلی کشور، مسئولان دولت را به اولویت‌دهی به خنثی‌سازی تحریم‌ها، عدم گره زدن همه مسائل کشور به FATF و عدم بهره‌برداری سیاسی از آن توجه می‌دهند.  
در همین راستا عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: کنوانسیون‌های FATF تکمیل‌کننده برجام در اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.
وی افزود: طرف‌های غربی که در برجام نتوانستند روزنه‌هایی در بحث دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران را در قالب برجام مسدود کنند و به‌دنبال فشار بیشتر بر ملت ایران هستند سعی دارند از طریق کنوانسیون‌های FATF به اهداف خود برسند.
نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: گردانندگان کنوانسیون‌های FATF آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امثال آن هستند که همواره در طول سال‌های مختلف تمام تلاش خود را برای اعمال فشار بر ایران به کار گرفته‌اند که از جمله آن می‌توان به تحریم‌های دارویی، تحریم‌های بانکی و...‌ اشاره کرد.
گودرزی خاطرنشان کرد: اگر آنها با سیاستمداران جمهوری اسلامی مشکلی داشتند، آنها با تحریم‌های دارویی عملاً ملت ایران را هدف قرار داده‌اند، پس این رفتار آنها نشان می‌دهد با ملت ایران مشکل دارند.
وی افزود: اگر غربی‌ها به‌دنبال آن بودند که مشکلی را از ایران حل کنند و در مقابل انجام تعهدات از سوی ایران کاری را انجام دهند، باید در قالب برجام این کار را می‌کردند، نه اینکه در صدد تحمیل  چیز دیگری با ایران باشند.
نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با‌ اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب برای بررسی لوایح عضویت ایران در کنوانسیون‌های FATF اظهار داشت: رویه رهبر معظم انقلاب همواره بر این بوده که هر کاری از کانال و مسیر خود انجام شود.
گودرزی خاطرنشان کرد: این دستور رهبر معظم انقلاب دستور برای بررسی بوده و هیچ اعلام نظری مبنی بر موافقت یا مخالفت در آن دیده نمی‌شود.
پیوستن به FATF صددرصد به زیان کشور است
محمد جواد لاریجانی تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی  نیز معتقد است  پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف تأثیری در رفع تحریم‌ها ندارد و صد‌در‌صد به زیان کشورمان است.
لاریجانی طی سخنانی تصریح کرد: اکنون در دنیا، کشور‌های عضو اف‌ای‌تی‌اف، بزرگ‌ترین حامیان ‌تروریسم هستند؛ به‌عنوان نمونه، عربستان به‌عنوان عضو اف‌ای‌تی‌اف، آیا از نظر بودجه‌ای که برای حمایت از داعش هزینه کرد، رکورددار نیست؟
وی افزود: آیا فرانسه یا آمریکا در حمایت همه‌جانبه از گروهک منافقین و دیگر گروه‌های  ‌تروریستی رکورددار نیستند؟
لاریجانی گفت: پس، اف‌ای‌تی‌اف، سازوکار مسخره‌ای است که ایجاد کردند تا روی دیگران پیاده کنند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر بناست ما به این سازوکار‌ها عمل کنیم خیلی ابلهانه است، اما اگر بناست عمل نکنیم و برخی بگویند تنها عضو می‌شویم، اما عمل نمی‌کنیم، چیز بدی نیست. وی افزود: می‌گویند ما عضو FATF می‌شویم و تمام ‌تراکنش‌های مالی را که آنان بخواهند گزارش می‌دهیم؛ اگر می‌خواهید به این شکل بچه خوبی باشید پیوستن به اف‌ای تی اف، صد‌در‌صد به زیان ماست و هیچ تأثیری هم بر رفع تحریم‌ها ندارد.
FATF یک دام برای ایران است، مجمع زیر بار تصویب آن نرود
جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی  نیز با انتقاد از برخی فضاسازی‌ها برای پیوستن به FATF  گفت: جریانی در داخل و خارج کشور سعی دارند تا این‌گونه القا کنند که مشکلات معیشتی و فشارهای موجود که بر اثر تحریم‌ها ایجاد شده با پیوستن ایران به FATF  مرتفع خواهد شد.
وی افزود: پیش‌فرضی که آقایان برای خود ایجاد کرده‌اند که با پیوستن به FATF مشکلات حل می‌شود اشتباه است و حل مشکلات با پیوستن به FATF  سرابی بیش نیست. همان‌طور که امضا و اجرای برجام هیچ مشکلی را از ما حل نکرد و حتی باعث مشکلات بیشتر برای کشور شد پیوستن به FATF  و CFT نیز همین‌گونه خواهد بود و هیچ مشکلی را از کشور حل نخواهد کرد.
کوچکی‌نژاد خاطرنشان کرد: FATF  دامی ‌است که برای ملت ایران پهن شده و پیوستن به گروه اقدام مالی مشترک نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه اطلاعات مربوط به راه‌های دور زدن تحریم‌ها را نیز در اختیار دشمن قرار خواهد داد. وی افزود:‌ همان‌طور که گفتم پیوستن به FATF  نه تنها تحریمی ‌را برنمی‌دارد بلکه تمام راه‌هایی که ما برای فروش نفت در این شرایط تحریمی ‌طی می‌کنیم و یا کالای دیگری را به خارج صادر می‌کنیم تحت عنوان پولشویی شناخته‌شده و مسدود خواهد شد.
نماینده مردم رشت در مجلس اظهار داشت: برداشتن تحریم‌ها و پیوستن به FATF  ربطی به هم ندارد و مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید زیر بار پیوستن این گروه برود.
اجرای استانداردهای FATF باعث بهبود روابط بانکی نخواهد شد
از سوی دیگر علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درخصوص تمدید مهلت بررسی لوایح الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی ‌تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اقدام مجلس در این موضوع گفت: نظر ما این است که اجرای استانداردهای FATF باعث بهبود روابط بانکی نخواهد شد، همچنان که اجرای ۳۹ بند از ۴۱ بند برنامه اقدام باعث نشده است که وضعیت تأملات بانکی بهبود یابد. بعضی‌ها فکر می‌کنند تحریم از سوی آمریکا یک اقدام تاکتیکی و موقت است و این FATF است که یک مسئله بلندمدت و راهبردی است. اما این فکر و تلقی اشتباه است. تحریم برای سیاست خارجه آمریکا یک ابزار راهبردی است و FATF بخشی از این ابزار است.
خضریان درخصوص تأثیر FATF در فروش نفت ایران گفت: ما همین الان بنابر گزارش‌هایی بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز می‌فروشیم. این در شرایطی است که به گفته مشاور امنیت ملی ‌ترامپ، دیگر اقدام تحریمی ‌برای اعمال علیه ایران باقی نمانده است. یعنی ما در شرایطی که در بدترین حالت تحریمی‌ قرار داریم بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز می‌فروشیم و البته ما در فهرست کشورهای اقدام مقابله‌ای FATF هم قرار داریم. این مسئله به چه معناست؟ به این معنا که اولا اثرات تحریم‌ها و فشارها تا حدود زیادی به مدیریت داخل کشور برمی‌گردد. دوم اینکه این همه سر و صدا در رابطه با عواقب قرار گرفتن در لیست سیاه FATF، دروغ و شانتاژ سیاسی است.
سخنگوی کمیسیون اصل نود در پایان تأکید کرد: همان‌هایی که می‌گفتند با برجام موانع تجارت خارجی برداشته می‌شود، آب خوردن درست می‌شود، مشکل بیکاری حل می‌شود، آلودگی زیست‌محیطی برداشته می‌شود، اکنون می‌گویند اگر آمریکا به برجام برگردد، بدون FATF نمی‌توانیم تبادلات بانکی را انجام بدهیم. این تناقض از کجا می‌آید؟!! اگر برجام تحریم‌ها را برداشته است، این FATF از کجا آمده؟!! پس اگر برجام محدودیت‌ها و تحریم‌ها را برنداشته است، از کجا معلوم تعامل با FATF  بتواند موانع را بردارد؟! آقایان پیش‌تر مدعی بودند با فرو ریختن تحریم‌های سازمان ملل، ساختار تحریم‌ها دچار فروپاشی می‌شود. پس این FATF به‌عنوان یک نهاد بین‌الدولی با ۳۹ عضو از کجا آمده است؟! چگونه یک نهاد بین‌الدولی به اندازه سازمان ملل اثرگذار است؟ این سؤالاتی است که دولتمردان باید پاسخ دهند. وگرنه این رویه‌ای که دولت طی می‌کند انداختن کشور از چاله به چاه عمیق است.
نباید همه مسائل را به  تصویب لوایح FATF گره زد
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم  هم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با‌ اشاره به اخبار منتشر شده پیرامون بررسی مجدد گروه ویژه اقدام مالی «FATF» گفت: همه ما می‌دانیم که FATF مقررات مالی است که کشورها در صورت داشتن مراودات مالی بین‌المللی، باید متعهد به رعایت آنها شوند. سؤال این است که در حال حاضر علت عدم امکان مراودات مالی جمهوری اسلامی با کشورها عدم تصویب «FATF» است یا تحریم‌ها، فشارها، جرایم و تهدیدات آمریکایی‌هاست؟
وی افزود: به عبارت دیگر الان نه تنها کشورهای اروپایی بلکه عراق، چین و روسیه به کدام دلیل با ایران کار مالی انجام نمی‌دهند؟ تحریم‌ها یا FATF ؟ پاسخ مشخص است، به دلیل تحریم‌ها حاضر به انجام کارهای مالی با ما نیستند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم با بیان اینکه اولویت و ضرورت اول رفع تحریم‌هاست نه تصویب FATF، ادامه داد: در حال حاضر چه عضو FATF باشیم یا نباشیم، در لیست سیاه آنها باشیم یا نباشیم تأثیری بر مراودات مالی و پولی ما نمی‌گذارد و تسهیلی ایجاد نمی‌کند.
نقوی حسینی تصریح کرد: مسئولان نباید تهیه واکسن، تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه و غیره را به FATF گره بزنند و بهره‌برداری سیاسی کنند.
برخی اعضای FATF از قاتلان حاج قاسم هستند
همچنین علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با فارس درباره FATF اظهار داشت: مجموعه سازمان‌های ظاهرا جهانی به‌صورت زنجیره‌ای وابسته به استکبار بوده و فقط چند کشور خاص استعماری مانند آمریکا و رژیم صهیونیستی صحنه‌گردان آن هستند.
وی افزود: غربی‌ها با استفاده از FATF ابزاری برای فشار و تسلط بر کشورهای دیگر ایجاد کرده‌اند که این موضوع را ما در مورد حقوق بشر به عینه شاهد هستیم که تبدیل به آلت دست آنها جهت پیگیری منافع‌شان محسوب می‌شود.
نظری گفت: سال‌های متمادی جمهوری اسلامی از سوی کشورهای غربی متهم به نقض حقوق بشر ضد دموکراسی بود اما اخیراً به بهانه عدم امضای FATF و فشارهای هسته‌ای سعی دارند سیاست خود را جور دیگری دنبال کنند. این در حالی است که غربی‌ها برای کارآمدسازی فشارها و تحریم‌هایشان از ابزار FATF استفاده کرده‌اند و می‌کوشند بر گردش اقتصاد ایران‌ اشرافیت پیدا کنند و موضوعات پولی و ارزی و تجاری ایران را تحت رصد خود درآورند.
وی گفت: دولت باید پاسخ دهد که چگونه می‌خواهد تن به سندی دهد که برخی اعضای FATF مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی که در زمینه پولشویی و تامین مالی ‌تروریسم و ‌اشاعه آن برجسته هستند از قاتلان شهید سلیمانی و فخری‌زاده محسوب می‌شوند.