kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا:

در نقل و انتقال یا نگهداری واکسن مشکلی نداریم؛هم واکسن تولید می‌کنیم و هم می‌خریم

رئیس‌جمهور گفت‌: ایران حتماً به دنبال واکسن داخلی است و همزمان برای خرید واکسن مطمئن خارجی نیز تلاش می‌کنیم.حتماً هم آمریکایی‌ها در این راه مانع ایجاد کردند نه تنها در رابطه با خرید واکسن، بلکه در مورد هر چیزی که بخواهیم بخریم و وارد کشور کنیم، آثار خباثت و رذالت آمریکا را در آن می‌بینیم.




حجت‌الاسلام روحانی دیروز شنبه (6 دی) در پنجاهمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با‌اشاره به شیوع ویروس جهش یافته در برخی کشورهای اروپایی بویژه انگلستان از مسئولان ذیربط خواست برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور، مراقبت‌ها را بویژه درخصوص مسافرانی که از مناطق آلوده وارد کشور می‌شوند، افزایش دهند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: در برخی کشورها، پروازها قطع و مراقبت‌ها بیشتر شده است. ورودی‌ها را خیلی باید مراقب باشیم تا به این ترتیب این ویروس جهش یافته دو مرتبه مردم و جامعه را گرفتار نکند.
دکتر روحانی همچنین به مسئله ضرورت پرهیز از تجمعات به عنوان یکی از عوامل شیوع بیماری کرونا‌اشاره کرد و گفت: الحمداالله در زمینه ماسک، تقریباً به صورت یک کار معروف در کشور، همه به آن عمل می‌کنند و موضوع رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و پرهیز از شب‌نشینی‌ها هم تا حدی مراعات می‌شود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با‌اشاره به جوسازی‌های اخیر انجام شده درخصوص موضوع واکسن کرونا، گفت: رسانه‌های ضدایرانی که اتفاقاً خیلی هم پررو هستند هر روز از یک موضوع و بهانه‌ای برای موج‌سواری استفاده می‌کنند که البته خیلی زود هم متوجه می‌شوند که ‌اشتباه کرده‌اند. این روزها هم موضوع واکسن کرونا را بهانه کرده و مسئله خرید واکسن خارجی، انتقال پول و تولید واکسن در داخل ایران را بهانه قرار دادند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تمام این تبلیغات انجام شده درخصوص موضوع واکسن کرونا در ایران نادرست و نارواست، خاطر‌نشان کرد: ایران حتماً به دنبال واکسن داخلی است و همزمان برای خرید واکسن مطمئن خارجی نیز تلاش می‌کنیم.حتماً هم آمریکایی‌ها در این راه مانع ایجاد کردند نه تنها در رابطه با خرید واکسن، بلکه در مورد هر چیزی که بخواهیم بخریم و وارد کشور کنیم، آثار خباثت و رذالت آمریکا را در آن می‌بینیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم فکر نکنند ما مشکل نداریم، اظهار داشت: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند تحریم را بی‌اثر کنید نه به صورت ساعتی بلکه لحظه به لحظه و در روند صادرات و خرید هر کالایی از خارج این کار را انجام می‌دهیم.
روحانی با تأکید بر اینکه با همه توان و تلاش اقدامات لازم برای تأمین اعتبار خرید واکسن و انتقال آن انجام شده است، گفت: هر جایی که واکسن مورد اعتماد وجود داشته باشد، حتماً تهیه خواهیم کرد و در این رابطه هم وسیله انتقال را داریم و هم وسیله نگهداری آن فراهم شده است.
رئیس‌جمهور در عین حال تأکید کرد: آماده نیستیم مردم کشورمان دوره آزمایشی یک واکسن غیرمعتبر را طی کنند و اگر یک شرکتی در نظر دارد مرحله تست واکسن خود را انجام دهد وزارت بهداشت ما چنین کاری را انجام نخواهد داد.
روحانی با تأکید بر اینکه تحریم برای واردات هر چیزی به کشور از جمله دارو و واکسن مشکل ایجاد کرده و ما در خرید مشکل داریم، گفت: حتماً از مشکل عبور خواهیم کرد و تحریم را بی‌اثر می‌کنیم.
رئیس‌جمهور در ادامه تأکید کرد: نکته مهم دیگر این است که بعد از خرید و وارد شدن واکسن خارجی به کشور، وزارت بهداشت با دقت گزارش دهد که چقدر واکسن وارد شده و به چه کسانی تزریق شده است که ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد. اولویت‌ها برای واکسیناسیون نیز مشخص است به طوری که سالمندان، بیماران زمینه‌ای و کادر درمان در اولویت واکسیناسیون هستند.