kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۶۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

انتقادها به میزان فروش نفت در لایحه بودجه 1400 منطقی است

روزنامه سازندگی در شماره روز پنج‌شنبه طی یادداشتی به انتقادها در خصوص پیش‌بینی فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت در لایحه «بودجه 1400» پرداخت و نوشت: «همه این استدلال‌ها در چارچوب ضوابط فنی بودجه منطقی به نظر می‌رسد.»


سرویس سیاسی ـ

در ادامه این مطلب آمده است: «اما در نقدها لحاظ نشده است که طی 4 سال گذشته که قرار بود سالانه رشد تولید ناخالص داخلی 8 درصد را تجربه کنیم و تورم زیر 9 درصد و نرخ بیکاری 10 درصد را به‌واسطه کاهش چشمگیر درآمدهای دولت به کدام‌یک از این شاخص‌های مهم اقتصادی برنامه ششم حتی نزدیک شده‌ایم؟ در سال‌های 98 و 99 که بودجه‌های محتاط و محدود بسته شد، همان حداقل‌های منظور شده نیز تحقق نیافت و درنهایت کسری بودجه و آثار تورمی سنگین آن به وقوع پیوست.»
انتقاد روزنامه اصلاح‌طلب از دلار روحانی!
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد روز پنجشنبه در گزارشی با عنوان «دلار 11 هزار توماني؛ رويايي يا واقعي؟» نوشت: «دو سال و هشت ماه پس از تصميم جنجالي اعلام نرخ 4200 توماني براي دلار توسط اسحاق جهانگيري و در شرايطي كه نرخ دلار حدود دو ماهي مي‌شود كه در كانال 25 هزار توماني جا خوش كرده، حسن روحاني رييس‌جمهور از برنامه دولت براي رساندن نرخ ارز در سال آينده به 11هزار تومان خبر داده است... با اينكه پس از انتشار اين خبر، هيچ كارشناس اقتصادي، نسبت به تاييد يا رد صحبت‌هاي آقاي رييس‌جمهور اظهارنظري نكرده، ‌اما سكوت تيم اقتصادي دولت پس از اين اظهارات نيز در جاي خود قابل تامل است. البته برخي كارشناسان اين‌گونه تعبير كردند كه دولت ارز را در سال ۱۴۰۰ ارزان‌تر تصور مي‌كند و برمبناي همين پيش‌بيني هم نرخ دلار را در محدوده ۱۱ هزار تومان درنظر گرفته است. اما در حال حاضر اين سوال مطرح است كه اگر دولت بدون رفع تحريم‌ها مي‌توانست و مي‌تواند 2 ميليون و 300 هزار بشكه نفت بفروشد، چرا از سال 98 تاكنون به اين سطح از توليد و صادرات نفت نرسيده است؟ شايد به همين دليل است كه در اين باره گمانه‌زني مي‌شود خوش‌بيني مفرط به رفع تحريم و فروش نفت در سطح 2 ميليون و 300 هزار بشكه منجر به تعيين نرخ ارز در محدود 11هزار تومان شده است.»
گفتنی است، یکی از موارد تبلیغات دولت و حامیانش در انتخابات سال 96 قیمت دلار بود و با رسانه‌هایشان مردم را از اوج گرفتن دلار در صورت شکست روحانی می‌ترساندند و با همین حربه نیز توانستند رای بیاورند، روحانی در انتخابات پیروز شد و اصلاح‌طلبان دربست دولت را در اختیار گرفتند اما دلار در دولت دوم روحانی تا ۳۲ هزار تومان افزایش یافت و خسارت‌های زیادی به مردم وارد کرد.
چندی پیش عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد که «قدر روحانی و دلار ۳۲ هزار تومانی را بدانید»! این یعنی طیفی که در سال ۹۶ مردم را از دلار ۵ هزار تومانی می‌ترساند، تنها به فاصله سه سال، با دلار ۳۲ هزار تومانی فخرفروشی می‌کند! اصلاح طلبان بارها ثابت کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند. تنها هنر این طیف «ترساندن مردم» و «تشویق دولت به دلخوشی به نقطه‌های خیالی» - مثل برجام و FATF – است. در شرایطی که برجام سفره مردم را کوچک کرده است، فعالین اصلاح طلب همچنان «دیپلماسی انفعالی» را عامل رونق اقتصادی معرفی می‌کنند.
ترکان: 70 درصد مشکلات ناشی از تحریم است!
اکبر ترکان، مشاور سابق رئیس جمهور طی یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «برخي، شرايط فعلي جامعه ناشي از تحريم‌ها را با عملکرد دولت ارتباط مي‌دهند که من نمي‌گويم مديريت‌هاي ما نقص ندارند اما اگر بهترين مديريت نيز اعمال شود با شرايط تحريمي مشکلات کشور 70 درصد برقرار است. يعني بخش بزرگي از مشکلات ناشي از تحريم است. اگرچه نواقص مديريتي هم داريم اما نواقص مديريتي مساله بزرگي نيست.»
ترکان در ادامه نوشت: «دولت اکنون درصدد اين است که همه طرف‌هاي 1+5 به تعهدات خود عمل کنند تا برجام شرايط مطلوب‌تري پيدا کند و کشورمان هم از ثمرات آن بيش از پيش بهره‌مند شود.»
ترکان پیش از این در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود: «هنوز مشخص نشده مثلاً منظور مخالفان دولت از برنامه‌ای چون مدیریت جهادی چیست.»
وی همچنین در اظهارنظری توهین آمیز مدعی شده بود «ما ایرانی ها قدرت رقابت در هیچ صنعتی به جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم.»
رهبر معظم انقلاب- 1 فروردین 1394- در حرم مطهر رضوی فرمودند: «در نگاه کلان به اقتصاد کشورمان دو جور نگاه وجود دارد، دو جور نگاه به رونق اقتصادی و پیشرفت اقتصاد وجود دارد؛ یک نگاه میگوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّتهای درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم، نگاه دوّم به اقتصاد کشور نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده از کمک بیرون از مرزها است؛ میگوید سیاست خارجی‌مان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند، تحمیل قدرتهای مستکبر را در بخشهای گوناگون و مسائل گوناگون بپذیریم تا اقتصادمان رونق پیدا کند؛ این هم نگاه دوّم است. امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوّم یک نگاه کاملاً غلط و عقیم و بی‌فایده است. همین تحریمهایی که امروز علیه ملّت ایران اعمال میشود، دلیل محکم و متقنی است بر غلط بودن این نگاه؛ یعنی شما وقتی که به امید قدرتهای خارجی نشستید تا آنها بیایند اقتصاد شما را رونق بدهند و با زیر بار آنها رفتن، اقتصاد را رونق بدهید، آنها به حدّ کم قانع نیستند.»
لازم به ذکر است که مقامات ارشد دولت روحانی تا پیش از سال 92 تاکید داشتند که تحریم‌ها نهایتا 20 الی 30 درصد در ایجاد مشکلات سهیم است و 70 الی 80 درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت در دولت است.
اوج مظلومیت مردم ایران، در زمان نمایندگی شما
روزنامه شرق در سرمقاله روز پنج شنبه خود که به قلم احمد شیرزاد، نماینده مجلس پرحاشیه ششم نوشته شده آورده است: «اشاره کردم که بعد از ناکامی ترامپ در انتخابات و فضاسازی‌های پس‌از‌آن، فضای جهانی متفاوت شده و الزامات آن دوره که از سوی مسئول تعیین راهبردهای خارجی ایران یعنی مقام معظم رهبری، با سیاست مقاومت فعال و خنثی‌کردن تحریم‌ها در‌حال پیگیری بود، احتمالا تغییراتی خواهد داشت.»
نویسنده در ادامه آورده است: «دولت و قوای دیگر حتما باید به دور از ذوق‌زدگی و با طمأنینه مسئله را پیش ببرند، نه باید در مورد مسئله رفع تحریم طرف مقابل احساس کرد ما دست‌و‌پا‌ بسته هستیم و نه باید برخورد غیر‌واقع‌بینانه داشت. اما مسئله مظلومیت مردم ایران[!!] و ضد‌انسانی‌بودن تحریم‌های ظالمانه[!!] باید به گوش جهانیان برسد. جریان‌های اصولگرا و البته طیف پر‌سر‌وصدای آنان نیز باید مفهوم این سخنان مهم را درک کنند. اینجا طرف صحبت رهبری نظام، همه طرف‌ها هستند به‌ویژه آنهایی که عجله دارند و فکر می‌کنند یک مسئله غامض ۲۰‌ساله را می‌شود با ضرب‌الاجلی دو‌ماهه به نتیجه رساند و می‌خواهند به هواداران خود اعلام کنند با یک مصوبه و هشدار و ترساندن طرف مقابل، کار تمام است، لازم است پختگی سیاسی و روش درست مذاکره و چانه‌زنی را در پیش بگیرند‌.»
نخست اینکه، نویسنده تنها به یک جمله رهبری اشاره کرده، حال آنکه رهبر معظم انقلاب در ادامه آن جمله بر این نکته تاکید می‌کنند که مذاکره کردیم و محدودیت‌های فراتر از پادمان‌های آژانس انرژی اتمی را پذیرفتیم اما نه تنها تحریم ها برداشته نشد بلکه بیشتر از قبل شد.
نکته دوم اینکه شنیدن این جمله از احمد شیرزاد دردآور است چرا که خاطره تلخ را در ذهن جامعه ایرانی زنده می کند. این فرد در قامت نمایندگی مجلس ششم در پشت تریبون، همصدا با کسانی که در این یادداشت آنها را ظالم در حق مردم ایران عنوان کرده، گفت که ایران درباره فعالیت هسته ای خود 19سال به جهانیان دروغ گفته است!!
از آن سال ها مدت زیادی گذشته و هیچ‌گاه این موضوع که ایران در پی استفاده غیرمتعارف از انرژی اتمی است، به اثبات نرسیده است. تنها احمد شیرزادها می‌مانند و قضاوت تاریخ؛ که چگونه این افراد و برخی دیگر از همفکران وی به عامل مستکبران و ظالمان برای ظلم کردن به مردم ایران تبدیل شدند؛ کسانی نظیر شیرزاد با آن جملات مشعشع خود در مجلس که عملا دست آمریکا و رژیم صهیونیستی را در شورای امنیت و سازمان ملل برای اقدام علیه ایران بازتر می‌کردند و یا هم‌طیف‌های او که پس از سال 88 از آمریکا درخواست تحریم های فلج کننده علیه مردم ایران داشتند.
نکته سوم اینکه، خروجی جملات شیرزاد در مجلس ششم که باعث شد حتی کروبی در قامت رئیس مجلس وی را صدای رادیو اسرائیل بنامد، این می‌شود که تحریم‌ها علیه ایران به حق بوده است. در یادداشت فوق اما او «تحریم‌ها را ضدانسانی و ظالمانه» خوانده؛ که اگر این موضع اخیر وی درست است، پس حرف‌های او در مجلس ششم ظلم علیه ملت ایران بوده اما به خاطر نمی‌آوریم شیرزاد برای آن جملات عذرخواهی کرده باشد.