kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۶۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
بحران تازه در آمریکا

سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا هم هک شد/نیوزویک: این حملات تازه شروع کار است

پس لرزه‌های حمله سایبری بزرگ به نهادهای مهم دولتی آمریکا همچنان ادامه دارد. هفته گذشته فاش شد که از اسفند 98 تا کنون، پنتاگون، وزارت خارجه، وزارت خزانه‌داری و وزارت امنیت داخلی این کشورهک شده و اسرار این نهادها به سرقت رفته است.




پنج شنبه نیز خبر رسید‌، سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا هک شده و نیوزویک نیز نوشته است، این حملات تازه شروع شده است.
یکشنبه هفته گذشته بود که رویترز طی گزارشی، از کشف یک حمله بزرگ سایبری به وزارت خزانه‌داری آمریکا و چند نهاد و سازمان مهم دیگر این کشور خبر داد. روز دوشنبه نیز خبر رسید که وزارت امنیت داخلی‌، پنتاگون، وزارت خارجه آمریکا و انستیتوی ملی سلامت این کشور هک شده‌اند. رسانه‌ها نوشتند این عملیات سایبری از اوایل ماه مارس (اسفند98) شروع، اما تازه برملا شده است. «آسوشیتدپرس» نیز در گزارشی، از ابعاد دیگری از این حمله سایبری بزرگ خبر داده و نوشت: «برخی از محرمانه‌ترین اسرار آمریکا، از جمله اسرار نظامی و هسته‌ای، کشور(آمریکا) ممکن است در این عملیات سایبری هک شده باشند». هشدار آسوشیتدپرس درست بود، چرا که منابع خبری آمریکایی از جمله «پولیتیکو»، روز پنجشنبه گزارش دادند«سازمان ملی امنیت هسته‌ای آمریکا» هم جزو نهادهای فدرالی است که هکرها به آن نفوذ کرده‌اند. «پولیتیکو» به نقل از منابع آگاه گزارش داد، «وزارت انرژی» و «سازمان ملی امنیت هسته‌ای» آمریکا جزو آن دسته از نهادهای فدرال هستند که هکرها موفق به نفوذ به آنها شده‌اند.سازمان امنیت ملی هسته‌ای آمریکا یکی از سازمان‌های فدرال دولت آمریکا است که نظارت بر زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای این کشور را به عهده‌دارد. طبق این گزارش، وزارت انرژی و سازمان ملی امنیت هسته‌ای روز پنجشنبه روند اطلاع‌رسانی به نهادهای مقتضی در کنگره درباره نفوذ به شبکه‌های شان را آغاز کرده‌اند.
حملات تازه شروع شده
با گذشت چند روز از اولین گزارش حمله سایبری به نهادهای دولت آمریکا، سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور می‌گویند این حملات ادامه دارد و به دلیل پیچیدگی و گستردگی، میزان خسارات ناشی از آن همچنان نامعلوم است.  اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا)، مدیر اطلاعات ملی و آژانس امنیت سایبری و زیرساختی آمریکا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، کارگروه ویژه‌ای برای پاسخ به این حملات پیچیده که آن را قابل توجه و مستمر خوانده‌اند، تشکیل داده‌اند. وب سایت نشریه نیوزویک نیز نوشت: حملات زنجیره‌ای سایبری به یک شرکت نرم‌افزاری که توسط موسسات عالی فدرال مورد استفاده قرار می‌گیرد، فقط پیش نمایش خطرات بزرگ پیش رو است. بر اساس این گزارش، در حالی که مقامات و کارشناسان در حال تلاش برای بررسی میزان دسترسی بدافزارها به اسرار بخش خصوصی و دولتی هستند، آنچه شناخته شده‌، این است که ماه‌ها[از اسفند گذشته تا کنون]  به ده‌ها هزار شبکه، توسط یک عملیات سایبری نفوذ شده که تعریف و خطر آن برای بسیاری از مردم ناشناخته است.در همین حال، دو کمیته مهم مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقات مشترک خود درباره این حملات سایبری را آغاز کردند. رؤسای این دو کمیته مهم مجلس نمایندگان آمریکا در نامه مشترکی به مدیران اف بی‌آی، اطلاعات ملی و وزارت امنیت داخلی آمریکا نوشتند: کمیته‌های ما به دنبال دستیابی به اطلاعاتی درباره نفوذ گسترده هکرها به چندین نهاد دولتی و فدرال، زیرساخت‌های مهم و حیاتی و شبکه‌های فناوری اطلاعات بخش خصوصی، هستند. روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز گزارش داد‌، کارشناسان امنیت سایبری در تلاش هستند میزان خسارت وارده در نتیجه این حملات‌،که گفته می‌شود ماه‌ها در جریان بوده است، را ارزیابی کنند.کارشناسان امنیتی هشدار داده‌اند دامنه و پیچیدگی حملات به قدری است که احتمال دارد تشخیص میزان کامل خسارات ناشی از آن ممکن نباشد.بنا بر گزارش فایننشال تایمز، کارشناسان معتقدند هک اخیر، یکی از پیچیده‌ترین حملات علیه دولت آمریکا بوده است. «ترزا پایتون» مقام سابق اطلاعات کاخ سفید معتقد است این حملات چالش بزرگی را پیش روی دولت بایدن قرار خواهد داد، زیرا مشخص نیست چه میزان اطلاعات به سرقت رفته و برای چه منظوری از آنها استفاده خواهد شد. دویچه وله نیز در گزارشی نوشته‌، حمله سایبری به نهاد‌های دولتی آمریکا فراتر از حد انتظار بوده است و مقام‌های امنیتی آمریکا می‌گویند هکرها مهارتی پیچیده‌ از خود نشان داده‌اند و این حملات می‌تواند ‌عواقب ویرانگری‌ برای آمریکا داشته باشد.
واکنش بایدن
جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، به حملات گسترده سایبری به نهادهای دولت آمریکا واکنش نشان داد. بایدن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «چیزهای زیادی درباره این حملات گسترده سایبری هستند که نمی‌دانیم، اما آنچه می‌دانیم منشأ نگرانی‌‌های عظیم است». بایدن اضافه کرد: «دشمنان ما باید بدانند که من در کسوت رئیس‌جمهور آمریکا در برابر حملات سایبری به کشورمان بیکار نخواهم نشست». وی ادامه داد: «می‌خواهم صریح بگویم: دولت من از لحظه‌ای که اداره امور را در دست می‌گیرد، امنیت سایبری را در تمامی سطوح دولت در صدر اولویت‌هایش قرار خواهد داد».
مایکروسافت
بعد از نهادها و سازمان‌های مختلف آمریکایی، از جمله وزارتخانه‌های خزانه‌داری، خارجه، تجارت، امنیت داخلی و سازمان امنیت ملی هسته‌ای این کشور که طی روزهای اخیر هدف حملات سایبری سنگین قرار گرفته‌اند، شرکت فناوری و نرم‌افزاری «مایکروسافت» نیز از این حملات در امان نماند. شرکت مایکروسافت بامداد جمعه (به وقت تهران) در بیانیه‌ای اعلام کرد پایگاه داده آنها نیز در این حملات سایبری هدف قرار گرفته و اطلاعات ۴۰ شرکت که مشتری آنها بوده‌اند‌،در جریان این حملات، به سرقت رفته است. در بیانیه مایکروسافت آمده است‌، برخی از شرکت‌هایی که اطلاعاتشان به سرقت رفته، در اسرائیل(فلسطین اشغالی) و امارات مستقر هستند.بر اساس این گزارش، مایکروسافت با بیان اینکه حملات اخیر به آمریکا بر روی شبکه‌های حیاتی خصوصی و دولتی این کشور «تاثیر گذاشته»، خواستار «واکنش امنیت سایبری جهانی» در پاسخ به این حملات شد.در بیانیه مایکروسافت آمده است، این حملات که از نظر «مقیاس،‌ پیچیدگی و تاثیر در نوع خود قابل توجه هستند»، همچنان ادامه داشته و کارشناسان امنیت سایبری این شرکت تلاش می‌کنند با آن مقابله نمایند.
هک توئیتر ترامپ
همزمان، دادستان‌های هلندی تایید کردند که یک هکر این کشور توانست با حدس زدن رمز ترامپ، به حساب توئیتری وی نفوذ کند، اما او را «هکر بااخلاق» توصیف کردند و گفتند تحت تعقیب قرار نخواهد گرفت.بنابر گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»‌،هکری به نام «ویکتور گِوِرس» ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) با حدس زدن رمز حساب ترامپ، توانست آن را هک کند.در آن زمان شرکت توئیتر و کاخ سفید با اطمینان، گزارش‌ها درباره هک شدن حساب رئیس‌جمهور آمریکا را رد کردند. این هکر فوراً اقدام خود را فاش و اعلام کرد رمزی که او حدس زده بود «!mega۲۰۲۰» مخفف شعار انتخاباتی ترامپ بوده است.دفتر دادستانی عمومی هلند اعلام کرد: معتقدیم هکر توانست به حساب توئیتری ترامپ نفوذ کند، اما معیارهای تدوین شده در قانون را رعایت کرده است.دفتر دادستانی افزود، هک کردن در هلند جرم است، اما شرایط خاص، که در عمل به آن «افشای مسئولانه» گفته می‌شود، مانع اقدام دادستان‌ها می‌شود.