kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۶۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹
با اعلام مجمع گزینندگان

بایدن، رسماً پیروز انتخابات آمریکا شد / ترامپ: غیرقابل تحمل است!

با وجود اینکه اعضای مجمع گزینندگان (کالج) انتخاباتی آمریکا روز دوشنبه پیروزی«جو بایدن» را در انتخابات پر مناقشه اخیر تائید کرد،« دونالد ترامپ» بار دیگر اعلام کرد که نتیجه را نمی‌پذیرد. همزمان، رسانه‌های آمریکا اعلام کردند، وزیر دادگستری این کشور نیز از سوی ترامپ مجبور به استعفا شده است.


اعضای مجمع گزینندگان (کالج) انتخاباتی آمریکا در رأی‌گیری روز ۱۴ دسامبر(دوشنبه ۲۴ آذرماه) بایدن را رسماً به‌عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب کردند. بنا به این گزارش، نامزد حزب دموکرات در نهایت، 306 رأی الکترال از حد نصاب 270 رأی لازم برای ریاست جمهوری را به دست آورد و برنده نهایی انتخابات جنجالی 2020 آمریکا شد. بنا بر نتایج شمارش آرا، بایدن توانست با کسب 81 میلیون و 283 هزار و 495 رای  از کل آرا، به پیروزی برسد و در مقابل نیز، ترامپ توانست 74 میلیون و 223 هزار و 755 رای کسب کند.بدین ترتیب، کنگره آمریکا نیز باید در تاریخ ششم ژانویه،(17 دی) به‌طور رسمی پیروزی بایدن را اعلام و در بیستم ژانویه(اول بهمن) هم قدرت اجرایی را به او واگذار کند. هر چند به نظر می‌رسد که انتخابات آمریکا به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود، اما آنچه که مسلم است نه ترامپ و نه میلیون‌ها طرفدارا وی، حاضر به پذیرش نتیجه و قبول بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نیستند و بدین ترتیب، به نظر می‌رسد که ماجرای انتخابات آمریکا در کف خیابان‌های این کشور همچنان ادامه خواهد یافت و بایدن چهار سال بسیار پر چالشی را پیش رو دارد.
واکنش ترامپ
پیش از این، ترامپ گفته بود که اگر الکترال کالج رای به پیروزی بایدن بدهد، او نتیجه را خواهد پذیرفت. اما رئیس‌جمهور آمریکا با وجود تایید پیروزی بایدن از سوی مجمع گزینندگان، طی توئیت‌هایی، بار دیگر مدعی تقلب انتخاباتی در ایالت میشیگان شد و از جمهوری‌خواهان خواست کاری کنند. ترامپ در واکنش به درخواست یکی از طرفدارانش برای نادیده گرفتن آرای الکترال در اشاره به گزارشی درباره رأی‌گیری‌ در میشیگان، که در آن ادعا شده تنها در یک شهرستان ۳۳ درصد آرای ترامپ به صورت الکترونیکی به نفع بایدن جابه‌جا شد، نوشت: «بسیاری از آرای ترامپ به بایدن منتقل شد. قاضی بسیار محترم میشیگان این گزارش حماسی را منتشر کرد. در همه جای کشور واقعیت دارد. این انتخابات جعلی نمی‌تواند دوام بیاورد. جمهوری‌خواهان کاری بکنید. پیروزی بزرگ در ایالت کلیدی! ۷۵.۰۰۰.۰۰۰ رأی».او در توئیتی دیگر درخصوص همین گزارش نوشت: «ماشین‌های رأی‌گیری دومینیون فاجعه‌ای در سراسر کشور است. نتایج انتخابات چشمگیر را تغییر داد. نمی‌توانیم بگذاریم این اتفاق بیفتد. از نبوغ، شجاعت و میهن‌پرستی قاضی (میشیگان) سپاسگذارم، باید مدال بگیرد»شرکت توئیتر هر دو توئیت ترامپ را نشان‌دار کرد و در هشداری نوشت این ادعاهای انتخاباتی مورد اختلاف و تردید است.
واکنش جمهوری خواهان
بعد از مشخص شدن نتیجه آرای «مجمع گزینندگان» و تایید پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، چند قانونگذار ارشد جمهوری‌خواه، شامل نفر دوم این حزب در مجلس سنا، به پیروزی بایدن اذعان کردند. «جان تون» نماینده ایالت داکوتای جنوبی در مجلس سنای آمریکا، که دومین عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه در سنا است، بعد از مشخص شدن نتیجه رأی‌گیری مجمع گزینندگان، سرانجام به پیروزی بایدن و شکست ترامپ اذعان کرد.این سناتور ارشد جمهوری‌خواه اعلام کرد که بایدن بعد از آنکه از ۲۷۰ رای الکترال فراتر رفت، «رئیس‌جمهور منتخب آمریکا» شد. «رُی بلانت» یکی دیگر از رهبران جمهوری‌خواهان در کنگره و نفر چهارم ارشد این حزب در مجلس سنای آمریکا هم اذعان کرد: «گزینندگان، رأی دادند و ما حالا یک رئیس‌جمهور منتخب داریم».این سناتور ارشد جمهوری‌خواه که ریاست کمیته مسئول برنامه‌ریزی برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا را در سنا برعهده‌دارد، همچنین اعلام کرد که او و کمیته تحت امرش با جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب و کمیته مراسم تحلیف او برای برنامه‌ریزی به منظور برگزاری این مراسم همکاری می‌کنند.«شِلی مور کاپیتو» سناتور جمهوری‌خواه ویرجینیای غربی و یکی از اعضای تیم رهبری «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا هم سرانجام به شکست ترامپ اذعان کرد. «میچ مک کانل» رهبر جمهوری‌خواهان سنا هنوز درباره تایید پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهارنظر نکرد و دقایقی بعد از تایید کسب ۲۷۰ رای الکترال مورد نیاز برای پیروزی در انتخابات توسط مجمع گزینندگان، به سؤالات مکرر خبرنگاران پاسخ نداد. اما «پل میچل»، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد از حزب جمهوریخواه در واکنش به عدم ایستادگی اعضای این حزب در برابر تلاشهای دونالد ترامپ برای لغو نتایج انتخابات خارج شده و تبدیل به یک نماینده مستقل می‌شود.
برکناری وزیر دادگستری
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دقایقی بعد از اعلام نتیجه رأی‌گیری مجمع گزینندگان این کشور (الکترال کالج)، از استعفای «ویلیام بار» وزیر دادگستری دولتش خبر داد.ترامپ طی پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «لحظاتی پیش دیدار بسیار خوبی با بیل بار، دادستان کل در کاخ سفید داشتم. روابط ما بسیار خوب بوده و او کار فوق‌العاده‌ای انجام داد!»وی ضمن پیوست کردن تصویر متن استعفانامه ویلیام بار در توئیت خود، افزود:‌«طبق این نامه، بیل دقیقا پیش از کریسمس [کاخ سفید]‌ را ترک می‌کند تا تعطیلات را با خانواده‌اش بگذراند».وزیر دادگستری آمریکا در نامه استعفای خود نوشته است: «در حالی که این کشور گسسته شده، لازم است دولت و تمام سازمان‌ها هر کاری لازم است برای حفظ یکپارچگی انتخابات انجام دهند».ترامپ سپس در توئیت دیگری نوشت که «جف روزِن» معاون وزارت دادگستری آمریکا، فعلا جای بار را پر خواهد کرد و به عنوان سرپرست دادستانی کل خدمت می‌کند.این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش ضمن بازنشر توئیتی که خواستار «اخراج» وزیر دادگستری این کشور شده بود، نوشت او مایه سرافکندگی و ناامیدی است.
نبرد تا روز آخر
همچنین، مشاور ارشد کاخ سفید در سخنانی از تلاش متحدان رئیس‌جمهور آمریکا برای فرستادن گروهی از الکتورهای «جایگزین» به کنگره برای تغییر نتیجه انتخابات خبر داد و گفت، ستاد ترامپ تا روز تحلیف برای تغییر این نتیجه نادرست، فرصت دارد. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «استفن میلر» که این سخنان را پیش از مشخص شدن نتیجه رای‌گیری گزینندگان ایالت‌ها در روز دوشنبه به وقت آمریکا بیان کرد، نشان داد که رئیس‌جمهور آمریکا حتی پس از تایید بایدن از سوی الکترال کالج به عنوان برنده انتخابات، قصد پا پس کشیدن ندارد.میلر که به عنوان مشاور ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ در شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» صحبت می‌کرد، این عقیده را که رای‌گیری کالج انتخاباتی به معنای پایان روند انتخاباتی آمریکاست، رد کرد.وی گفت: تنها تاریخ در قانون اساسی بیستم ژانویه (اول بهمن، روز مراسم تحلیف» است، بنابراین ما بیش از آنچه که نیاز است برای درست کردن نتیجه نادرست این انتخابات متقلبانه و تایید پیروزی ترامپ زمان داریم.پیشتر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد گروه کوچکی از حامیان وفادار ترامپ در کنگره در حال طرح‌ریزی برای چالش مرحله آخر در مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه ژانویه برای تغییر دادن نتیجه انتخابات به نفع وی هستند.بنابر این گزارش، این در حالی است که کارشناسان حقوقی و حتی هم‌حزبی‌های ترامپ معتقدند این تلاش محتوم به شکست است.
حذف الکترال کالج
همزمان‌، «هیلاری کلینتون» وزیر پیشین خارجه آمریکا، که سال 2016 علیرغم پیروزی در آرای مردمی، در رای‌گیری الکترال کالج از ورود به کاخ سفید بازماند، خواستار حذف این نظام و انتخاب رئیس‌جمهور به صورت مستقیم از طرف مردم شد. کلینتون در توئیتی نوشت: معتقدم باید کالج انتخاباتی را لغو کنیم و رئیس‌جمهور خود را، مانند سایر منصب‌ها، با آرای مردمی انتخاب کنیم.او در سال ۲۰۱۶ با وجود برتری حدود سه میلیونی در آرای مردمی، به دلیل شکست در مقابل ترامپ در ایالت‌های کلیدی، در آرای الکترال ۲۳۲ در مقابل ۳۰۶ رقابت را به نامزد جمهوری‌خواه واگذار کرد تا ترامپ بتواند به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا وارد کاخ سفید شود. او در آن سال هم کالج الکترال را مقصر شکست خود خوانده بود.