kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
موسسه تحقیقاتی مستقل در انگلیس:

آمریکا و متحدانش میلیاردها دلار سلاح در اختیار داعش قرار‌داده‌اند

یک نهاد پژوهشی مستقل انگلیسی، که در بارۀ تجارت تسلیحات مطالعه می‌کند، فاش کرد که آمریکا و متحدانش معادل میلیاردها دلار سلاح در اختیار گروه داعش قرار‌داده‌اند.




«کانفلیکت آرمامنت ریسرچ» فاش کرد‌، آمریکا‌، آل‌سعود و دیگر متحدان کاخ سفید میلیاردها دلار سلاح را از شرق اتحادیه اروپا به صورت مخفیانه، در اختیار گروه‌های تروریستی «داعش»‌، « ارتش آزاد» در سوریه قرار‌داده‌اند.
به گزارش این نهاد، سلاح‌هایی که در اختیار داعش قرار گرفته است، بیشتر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ساخته و تولید شده‌اند و در بیشتر موارد، آمریکا پس از خریداری این محموله‌ها، با زیر پا گذاشتن بندهای قرارداد مربوط به منع انتقال سلاح، آنها را در اختیار گروه‌های تروریستی تکفیری در سوریه قرار می‌داده است.
در ادامه این گزارش تایید شد که بخشی از تسلیحات داعش مربوط به صادرات سلاح از بلغارستان به عربستان است و می‌توان این نتیجه را گرفت که کمک‌های آمریکا و عربستان به مخالفان سوری، به داعش فرصت استفاده از موشک‌های ضد زرهی و ضد‌تانک را داده است.
سازِکار داعش برای تهیه سلاح
این نهاد غیردولتی، که به طور تخصصی درباره سلاح‌هایی که طی درگیری‌های مختلف استفاده می‌شود، تحقیق می‌کند، می‌نویسد که چگونه یک «سازمان افراطی» با وجود اشغال مساحت وسیعی از سوریه و عراق طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، توانسته است چندین تن مواد منفجره، تجهیزات الکترونیکی و پهپاد خریداری کند، بدون اینکه این خرید توجه کسی را جلب کند.
شرکت‌های جعلی، انتقال‌های مخفیانه پولی و شرکت‌های خانوادگی سری، پاسخ اصلی این سؤال است و شاهد مثال‌های زیادی در این‌باره وجود دارد. مثلاً یک فروشگاه کوچک تلفن، توانسته ۶ تن خمیر آلومینیوم بخرد. یا یک توزیع‌کننده کوچک محصولات کشاورزی در ترکیه، نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار (۱۶۵ هزار یورو) برای خرید ۷۸ تن پیشرانه مورد استفاده در ساخت بمب پرداخت کرده است.
داعش به طور خاص روی افراد و شرکت‌های خانوادگی، که به عنوان واسطه در نزدیکی مکان‌های استقرارش فعالیت داشتند، به ویژه در جنوب ترکیه اتکا می‌کرد. در این گزارش آمده است، نمی‌توان ثابت کرد که این واسطه‌ها با دانش به چنین کارهایی دست می‌زدند، اما واضح این است که آنها نقاط اصلی تماس در زنجیره تامین تسلیحات داعش بوده‌اند.
بنا بر این گزارش، داعش اقدام به خرید کودهای نیترات و خمیر آلومینیوم مورد استفاده در تولید مواد منفجره، سوخت موشکی و پهپادی کرده است و حتی برای تولید یک سیستم ضدهوایی تلاش‌هایی انجام داده است، هرچند که دلیلی در دست نیست که نشان دهد داعش در این امر موفق شده باشد.
در ادامه تحقیق صورت گرفته آمده است که داعش 28 پهپاد را با انجام تغییرات و اصلاحات، مسلح و تلاش کرد که حتی به سیستم ردیاب نوری دسترسی یابد که احتمالا می‌خواسته در پروسه تولید سیستم ضدهوایی خود از آن استفاده کند. به هر حال، شبکه کشف شده از داعش نشان می‌دهد این گروه تروریستی نهادی را جهت تجارت آزادانه در چهارگوشه جهان ایجاد کرده بود.
به گزارش فارس، دست کم ۵۰ شرکت در بیش از ۲۰ کشور جهان، محصولات مورد نیاز داعش را تولید و یا توزیع می‌کردند. داعش به شرکت‌های ثبت‌شده قانونی، خدمات لجستیگی فعال در داخل خلافت خودخوانده، پایگاه‌های الکترونیکی جعلی، شبکه ارتباطات امن، نقل و انتقالات بانکی و پرداخت‌های آنلاین اتکا داشت.
فعالیت‌های پس از سقوط
در پی شکست داعش، برخی از تامین‌کنندگان پس از آنکه به قرارداد با داعش مشکوک شدند، قراردادهای خود را فسخ کردند، اما برخی دیگر گویی چیز مشکوکی مشاهده نکرده‌اند، یا شاید چشم‌پوشی کردند. برای همین این فرایند فعال با وجود شکنندگی، همچنان ادامه یافت.
از زمان پایان خلافت خودخوانده داعش در سال 2019، این گروه تروریستی تلاش می‌کند تا بار دیگر خود را در سوریه ترمیم و احیا کند و حملات هرچند محدود اما ثابتی را انجام دهد. آن‌چه که امروز از شبکه تأمین داعش باقی مانده، بسیار مبهم است و «سام هیلر» مشاور سازمان غیردولتی «گروه بین‌المللی بحران» و تحلیلگر امور سوریه معتقد است که داعش اکنون با منابعی محدود و کم فعالیت می‌کند. وی پس از تماشای کلیپی از تسلیحات داعش که در نوامبر 2019 به نمایش گذاشته شده بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: به دست آوردن همه اینها، ارزان و نسبتا آسان به نظر می‌رسد، و همین اساس پایدار ماندن چنین فعالیت‌هایی است.