kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱

چین تصویر جنایت استرالیا در افغانستان را منتشر کرد؛ کانبرا عصبانی شد

توئیت یک عکس توسط سخنگوی وزارت خارجه چین درباره وحشی‌گری سربازان استرالیایی با غیرنظامیان در افغانستان خبر ساز شده و نخست‌وزیر استرالیا را به شدت عصبی کرده است.

«ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین، عکسی را از جنایات سربازان استرالیایی در افغانستان منتشر کرده که خون انسان جهان را به جوش می‌آورد؛ عکسی که نشان می‌دهد یک تفنگدار استرالیایی با لب خندان چاقویی زیر گلوی یک کودک افغان گرفته است. او همچنین نوشته: «از قتل غیرنظامیان و زندانیان افغان توسط سربازان استرالیایی شوکه شدم. ما چنین اقداماتی را شدیداً محکوم کرده و خواستار پاسخگویی هستیم».
این اقدام سیاستمدار چینی، دولت کانبرا [پایتخت استرالیا] را به شدت عصبانی کرده است. «اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا این تصویر را «زننده و به شدت توهین‌آمیز» دانسته است. رسانه‌های استرالیایی نیز گزارش کرده‌اند، این توئیت باعث صدمه به روابط چین و استرالیا شده است. این رسانه‌ها مدعی‌اند، مقام چینی یک تصویر جعلی و ترسناک را منتشر کرده است.
در پاسخ به این حملات، «هوا چون اینگ»، سخنگوی دیگر وزارت خارجه چین، انتقاد اسکات موریسون را رد کرده و گفته «استرالیا باید از رفتار نیروهایش در افغانستان شرمنده باشد». به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت خارجه افغانستان نیز با انتشار خبرنامه‌ای گفته، تحقیقات در مورد عکس منتشرشده را آغاز کرده و همچنین با دولت استرالیا در مورد رفتار نامناسب سربازان این کشور با افغان‌ها تحقیقات مشترک را آغاز کرده است.
گفتنی است، روابط دیپلماتیک استرالیا و چین چند وقتی است که تیره و تار شده و شاید برخی انگیزه سیاسی نیز پشت افشای این تصاویر باشد، اما باید در نظر داشت که چندی قبل نخست‌وزیر استرالیا از بدرفتاری سربازان کشورش در افغانستان ابراز تأسف عمیق کرد. به گفته منابع رسمی خودِ استرالیا، آنها در زمان حضورشان در افغانستان در قالب نیروهای ناتو دست کم ۳۹ غیرنظامی بی‌گناه و زندانی را به قتل رسانده‌اند. طبیعی است که وقتی گروهی ثابت کرد در جنایت دست دارد، اتهامات دیگر در مورد آن گروه پذیرفتنی‌تر می‌شود.
نکته جالب توجه آنکه نخست‌وزیر استرالیا در مورد جنایات سربازان کشورش در افغانستان گفته بود موارد قابل‌ملاحظه‌ای از «حوادث» و مسائلی باقی مانده که باید تحقیقات تکمیلی روی آنها انجام شود. او از استفاده از کلمه «جنایت» سر باز زده بود. باید افزود که در سال‌های اخیر گزارش‌های دیگری نیز از جنایات و همچنین کشتار غیرنظامیان و زندانیان افغان به دست سربازان استرالیایی منتشر شده است؛ از این رو باید پرسید حجم این جنایت‌ها باید چقدر شود که استرالیا بپذبرد مرتکب «جنایت جنگی» شده است؟!