kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
وزیر جهاد کشاورزی:

قیمت تخم‌مرغ را کنترل می­‌کنیم

وزیر جهاد کشاورزی با‌ اشاره به کنترل قیمت‌ها در بازار مرغ گفت: در تدارک کنترل (قیمت) بازار تخم‌مرغ هم هستیم.

کاظم خاوازی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر درباره قیمت تخم‌مرغ گفت: فشار زیادی روی تولیدکنندگان تخم مرغ هست و این‌ها تقاضا‌هایی برای صادرات دارند، اما قیمت همان قیمت مصوب است. واسطه‌ها در بازار مرغ حذف شده‌اند و در تدارک کنترل بازار تخم‌مرغ هم هستیم.
وی افزود: بازار مرغ در روز‌های آینده و حتی شب عید مشکلی نخواهد داشت. عوامل زیادی مثل شرایط کرونایی، ارز، تامین نهاده و... در تعیین قیمت مرغ موثر است و صنعت مرغ وابستگی زیادی به نهاده‌ها دارد. عمده این‌ها هم از خارج از کشور تامین می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این صنعت در روز‌های اخیر با مشکلات تامین نهاده‌ها و تامین ارز مواجه بود به همین دلیل مشکلاتی را به وجود آورد. تعداد زیادی از افراد به عنوان دلال که در چرخه صنعت مرغ ضروری نیستند به بازار مرغ ورود و عرصه را بر خریدار تنگ کردند.
خاوازی با توزیع گسترده در میدان بهمن و بقیه میادین قیمت مرغ را کاهش داد و قیمت 35 هزار تومان میدان بهمن را به 18 هزار تومان رساندیم. در سطحی گسترده با بهره‌گیری از امکانات بسیج بازار را رصد می‌کنیم و امید است بعد از سه چهار روز بازار عادی شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه در صورت اجرای طرحی که در دست داریم می‌توانیم سه و نیم میلیون تن نهاده دامی تولید کنیم، قول داد بازار مرغ در روز‌های آینده و حتی شب عید مشکلی نداشته باشد.
گفتنی است، قیمت تخم‌مرغ به­ دلایلی نظیر کمبود نهاده، بیماری نیوکاسل، شایعه صادرات تخم‌مرغ و کاهش تولید به ­دلیل افزایش هزینه‌های خوراک افزایش یافت. در همین زمینه، ناصر نبی‌پور سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن گفت: «نهاده‌های دولتی که پیش از این قول داده بودند به نرخ دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شود عملی نشده و مرغداران با مضیقه‌های زیادی تولید می‌کنند. یک کامیون سویا با قیمت مصوب ۳۲ میلیون تومان می‌شود در حالی که در بازار آزاد باید ۱۶۵ میلیون تومان پرداخت کنند و پرداخت این رقم برای مرغدار امکان‌پذیر نیست.»
همچنین، خبرهایی مبنی بر شیوع بیماری نیوکاسل در مرغداری‌ها شنیده می‌شود که باعث کاهش تولید شده است. سخنگوی مرغداران میهن هم تایید کرد که بیماری نیوکاسل در مرغداری‌ها شیوع داشته و بر عرضه تخم‌مرغ تاثیر گذاشته است. نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند.
صادرات تخم مرغ هم از دیگر دلایل افزایش قیمت در بازار شده است. روزانه سه هزارتن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود که به گفته اتحادیه تولید کنندگان تخم مرغ 250 تن آن مازاد است و اگر بر اساس آنچه که  گفته شده 100 تن در روز صادر شود، نباید تاثیری در قیمت بازار داشته باشد.