kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

وضعیت بورس، تورم و مسکن ناشی از سوءمدیریت است و به تحریم ارتباطی ندارد




سرویس سیاسی ـ
روزنامه آرمان دیروز در مطلبی نوشت: «قيمت کالاهاي مورد نياز مردم ارتباط مستقيمي به روند تحريم‌هاي بين‌المللي يا تغيير رئيس‌جمهور در آمريکا ندارد. افزايش قيمت کالاهاي مورد نياز مردم به دليل سياست‌هاي اشتباهي است که مسئولان تصميم‌گير اقتصادي انجام داده‌اند. اينکه خوراک دام مورد نياز کشور وارداتي است ارتباطي به تغيير رئيس‌جمهور آمريکا ندارد.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «شايد 40 درصد مشکلات اقتصادي ايران متأثر از تحريم‌ها باشد اما بقيه آن متأثر از سوءمديريت، ضعف مديريت در اقتصاد است... به عنوان مثال اگر به بحران به وجود آمده در بورس توجه کنيم اين بحران بيش از آنکه به سياست خارجي ارتباط داشته باشد به ندانم‌کاري و نداشتن مديريت کافي مديران ارتباط پيدا مي‌کند. ساختن مسکن و آزادراه‌ها در کشور که متأثر از تحريم‌ها نيست.»
برخی دولتمردان در کنار مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای در سال‌های گذشته با گره زدن معیشت مردم به سیاست خارجی، همه مشکلات را به مذاکره و توافق با آمریکا گره زدند.
در همین راستا برجام امضا و اجرا شد اما نه تنها مشکلات اقتصادی رفع نشد، بلکه سفره مردم کوچک و قیمت دلار و سکه و خودرو و مسکن سر به فلک کشید.
کارشناسان و صاحبنظران بارها تاکید کرده‌اند که ریشه مشکلات اقتصادی کشور ناشی
از سوءمدیریت است.
مردم انتقادهای به دولت را اصلا به حساب نمی‌­آورند!
روزنامه شرق دیروز در گزارشی نوشت: «مشخص بود انتقادهای محمدباقر قالیباف به دولت بدون پاسخ نخواهد ماند؛ انتقادهایی که با طعنه همراه بود و «پاستور»، «بهارستان» و «میرداماد» را مقصر اصلی وضع اقتصادی این روزهای کشور دانسته بود. دفتر رئیس‌جمهور در خیابان پاستور، ساختمان سازمان برنامه‌وبودجه کشور در میدان بهارستان و بانک مرکزی نیز در خیابان میرداماد واقع شده و همین باعث شد تا اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت و عبدالناصر همتی به حملات[!!] رئیس‌مجلس پاسخ دهند. ‌قالیباف روز یکشنبه در نطق پیش از دستور مجلس مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور را سوء‌مدیریت، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاست‌گذار و مجری دانسته بود.»
شرق در حالی انتقادهای رئیس‌مجلس را «حملات» خوانده که قالیباف که رئیس‌مجلس است، در سخنان خود از بهارستان که محل مجلس است نیز نام برد. قالیباف تنها گفت که گره مشکلات در خارج از کشور نیست و باید در پاستور (دولت)، بهارستان (مجلس)، باب همایون(وزارت امور اقتصادی و دارایی) و میرداماد (بانک مرکزی) برای آن مشکلات چاره‌ای‌ اندیشید. آیا نام این سخنان «حمله» است؟
در ادامه این گزارش می‌خوانیم: «معاون‌اول رئیس‌جمهور عصر دوشنبه جلسه‌ای با مدیران ارشد شبکه بانکی داشت؛ پس بهترین فرصت بود تا پاسخ انتقادها را بدهد. اسحاق جهانگیری به سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت کمک به مسئولان دولت برای حل مشکلات اشاره کرد و لب به انتقاد گشود که «آیا شرایطی از این بدتر هم وجود دارد؟ برخی افراد که خیلی ادعا هم دارند فقط این جملات مقام معظم رهبری را تکرار می‌کنند و تصور می‌کنند که دیگران متوجه عملکرد آنها نیستند. هر‌یک از ما در دوران مسئولیت‌های مختلف خود کارنامه‌ای داریم و عملکرد ما از حافظه مردم پاک نخواهد شد. اگر می‌خواهیم مسائل کشور و مشکلات مردم را حل کنیم، جز از طریق تفاهم، انسجام و مشارکت ملی قابل انجام نیست.»
گفتنی است که طیف اصلاح‌طلب (که جهانگیری نیز از جمله این طیف است) همواره شعارهایی را به صورت نمایشی مطرح می‌کنند. تفاهم و انسجام ملی نیز یکی از آن شعارها است. برای درک بهتر این موضوع کافی است مواضع همین روزنامه شرق را در مورد مجلس یازدهم از آغاز امسال مرور کنیم. این روزنامه مانند دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب کوشید تا به هر طریقی که می‌تواند در میان نمایندگان اختلاف ایجاد کند. افزون‌بر این باید گفت؛ طیفی که با بی‌اعتنایی به ظرفیت‌های عظیم داخلی برای شکوفایی اقتصاد، آب خوردن مردم را هم به برجام منوط کرد، انتقادها را برنمی‌تابد و با فرار به جلو از ضرورت تفاهم می‌گوید! درحالیکه تفاهم بر سر ضروری‌ترین اقدامات از جمله اتکا به توان درونی، فعال‌‌سازی عرصه مسکن، هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد و... را همین طیف بر هم زده و کلید حل مشکلات کشور را در آمریکا جست‌وجو می‌کند.
لشکرکشی اصلاح‌طلبان برای یک مشت حرف بی‌مخاطب!
در ادامه گزارش شرق می‌خوانیم: «او [جهانگیری] تلویحا به لحن انتقادی رئیس‌پارلمان نیز اعتراض کرد و گفت هر مسئول و مدیری ممکن است دچار خطا و اشتباه شود، اما مهم این است که این اشتباهات از طریق نقد دلسوزانه[!!] مطرح شود تا امکان اصلاح فراهم شود. معاون‌اول رئیس‌جمهور در سال 96 رقیب محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و احتمالا این رقابت در سال آینده نیز تکرار شود. شاید ازهمین‌رو بود که جهانگیری این‌گونه گفت: «عده‌ای در داخل کشور تلاش می‌کنند به جامعه القا کنند دولت ضعیف است و تصور می‌کنند اگر دولت را ضعیف و ناکارآمد جلوه دهند، مردم نگاه مثبتی به آنها خواهند داشت؛ اما در حقیقت مردم آنها را اصلا به حساب نمی‌آورند.»
متن سخنان قالیباف را همین روزنامه شرق نیز ذکر کرده که در آن سخنان قالیباف، مجلس را نیز در کنار بانک مرکزی و دولت نام برده است. آیا این نقدها دلسوزانه نیست؟ نکته دیگر اینکه باید به معاون اول و روزنامه شرق گفت با این عقیده که مردم سخنان منتقدان را اصلا به حساب نمی‌آورند، این همه در مقابل یک نطق ساده واکنش نشان دادید؟! (از دولت گرفته تا بانک مرکزی و... حتی روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت)
کرونا نشان داد که باید با همه دنیا در ارتباط مستقیم باشیم!
روزنامه اینترنتی همدلی در مطلبی نوشت: «کرونا که الان قریب به یک سال است که دنیا را با خود درگیر کرده است، شاهد زنده‌ای است که نشان می‌دهد ما در یک جهان زندگی می‌کنیم و هم از عوامل خارجی تاثیرپذیریم و هم بر جهان تاثیرگذاریم. ویروس کرونا نشان می‌دهد که همه کشورها در یک جهان قرار دارند، همه بر هم تأثیر دارند و هیچ کشوری نمی‌تواند دور خود حصار بکشد. آیا ما توانستیم دور و بر خود، یک حصار بکشیم و ویروسی که در یک جای دیگر دنیا خواسته یا ناخواسته، به جامعه انسانی سرایت کرده بود، را مانع شویم؟... کرونا نشان داد که حتی اگر در حصر هم قرار بگیریم، ویروس می‌تواند به داخل نفوذ کند. آیا اکنون که همه دنیا به فکر مبارزه با این ویروس عالم‌گیر است، می‌توانیم بگوییم که ما از تجربیات جهانی استفاده نمی‌کنیم و فقط از دستاوردهای دانشمندان خود استفاده می‌کنیم؟»
در ادامه این مطلب آمده است: «آیا می‌توانیم بگوییم که واکسن‌های تولید در دنیا را نمی‌پذیریم و فقط به واکسن‌های وطنی پس از اتمام مراحل تولید و تأیید نهایی، اکتفا خواهیم کرد؟ اینکه ما با چه سیاستی با پدیده کرونا برخورد بکنیم، به مجموعه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان داخلی بستگی دارد و از این جهت می‌توان گفت که راه‌حل مشکلات ما در تهران است، ولی از آن طرف، با توجه به اینکه خود کرونا یک پدیده جهانی است، تجربیات مهار کرونا و راه‌های تولید واکسن کرونا، خواست جهانی است، پس ما بی‌تأثیر از عوامل خارجی نیستیم و باید در ارتباط مستقیم و متعادل با همه دنیا باشیم.»
روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی که به اصطلاح «ماست و دروازه» تحلیل می‌کند و سعی می‌کند دو چیز بی‌ربط را به هم ربط دهد، نمی‌خواهد بپذیرد که حل مشکلات کشور در داخل است! در حقوق و روابط بین‌الملل هم سرفصل‌هایی از روابط خصمانه و یا روابط غیرمستقیم با برخی کشورها و... آمده است. ضمن آنکه جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده است جز آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهان برقراری رابطه با سایر کشورهاست.
وقتی ارگان دولت با دروغ‌بافی
منتقدان را بی‌اعتنا به تعامل با اقتصاد جهان جا می‌زند
روزنامه دولتی ایران دیروز در گزارشی نوشت: «در سال‌های اخیر بخصوص سال جاری که اقتصاد ایران در شرایط ویژه‌ای قرار گرفته و شاهد تحولاتی در دولت آمریکا به عنوان تحریم‌کننده اصلی ایران هستیم، این دو تفکر پررنگ‌تر از همیشه شده است. در یک سو کسانی هستند که اعتقاد دارند تنها با تکیه بر توان و داشته‌های داخل می‌توان تمام موانع و سدها را شکست و در سوی دیگر کسانی قرار دارند که معتقدند درکنار اهمیت بالای منابع و توان داخل، تعامل با اقتصاد جهان و نبود محدودیت‌های شدید نقش همسنگی دارد و در واقع در مواجهه با اقتصاد جهانی است که داشته‌های داخلی به کارآیی حداکثری می‌رسد.»
ارگان دولت با دروغ‌بافی، منتقدان را تنها معتقد به تکیه بر توان و بی‌اعتنا به تعامل با اقتصاد جهان جا‌زده است. این دسته‌بندی‌های بی‌پایه و فریبکارانه طیفی است که 7 سال دیپلماسی را در آمریکا و اروپا محدود کرد، با بی‌توجهی به ظرفیت‌های شگرف داخلی، حل همه مشکلات را به برجام منوط کرد و رویکرد منفعلانه‌اش در عرصه بین‌الملل ضمن فاجعه‌آفرینی، به تحریم تبادلات بانکی و تجارت خارجی و تعاملات اقتصادی با جهان دامن زد.