kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۰۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
اروپای بدهکار باز هم گستاخی کرد

وزیر خارجه آلمان: باید با ایران درباره گنجاندن مسائل غیرهسته‌ای در برجام گفت‌وگو کنیم!

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای از گنجاندن مسائل دیگر علاوه بر مسائل هسته‌ای در توافق برجام استقبال کرده است.


بخش زیادی از مصاحبه وزیر خارجه آلمان با خبرگزاری آسوشیتدپرس به سیاست‌های کشورش و اروپا در دوران ریاست‌جمهوری احتمالی «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اختصاص داشت. رسانه‌های آمریکا برآورد کرده‌اند جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پیروزی خواهد رسید.
ماس در این مصاحبه در اظهارنظری گستاخانه مدعی شده است: آلمان هم مانند واشنگتن با «نقش بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه، برنامه موشکی این کشور و تهدیدهایش علیه اسرائیل مشکل دارد.
او گفت: «باید با ایالات متحده و ایران درباره اینکه آیا امکان گسترش این توافق، به نحوی که بتوان مسائل دیگر را در آن گنجاند وجود دارد یا خیر، گفت‌وگو کنیم.» ماس در ادامه گفته که رفع تحریم‌ها به نفع ایران است.
طبق گزارش آسوشیتدپرس، هایکو ماس در بخش دیگری از این مصاحبه گفته که ریاست‌جمهوری جو بایدن فرصتی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام است، مشروط بر آنکه تهران نقض تعهداتش ذیل این توافق را کنار بگذارد.
اظهارات گستاخانه ماس در حالی است که آلمان در کنار آمریکا، انگلیس و فرانسه جزو بدهکارهای برجام هستند. در سوی مقابل ایران تمامی تعهدات برجامی خود را انجام داده است.
اکنون این ایران است که در جایگاه طلبکار قرار دارد؛ اما به جهت رویکرد منفعلانه دولت در سیاست خارجی، جای بدهکار و طلبکار عوض شده است.
تروئیکای اروپایی در کنار آمریکا، علاوه بر بدهکاری به ایران در برجام، کارنامه سیاهی در موضوع حقوق بشر در اقصی نقاط جهان و از جمله منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) دارند.
مقامات اروپایی بجای گنده‌گویی درباره تعهدات برجامی ایران، باید در پی اجرای تعهدات خود باشند و بدهی معوق و چندساله خود در برجام را صاف کنند.
گفت‌و‌گوی بایدن و ماکرون
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
بایدن در این تماس تلفنی ضمن تشکر از ماکرون بابت تبریک به وی برای انتخابات آمریکا از تمایل خود برای تقویت روابط میان آمریکا و فرانسه خبر داد.
نامزد حزب دموکرات و رئیس‌جمهور فرانسه درباره طیفی از موضوعات از جمله برنامه هسته‌ای ایران و برجام گفت‌وگو کردند.
بر اساس بیانیه منتشر شده توسط دفتر بایدن و «کاملا هریس» معاون وی، نامزد حزب دموکرات همچنین با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت‌وگو داشته است.
علی‌رغم ارزیابی رسانه‌های آمریکا مبنی بر پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری (۲۷۹ رأی الکترال از نظر سی‌ان‌ان و ۲۹۰ رأی الکترال از نظر فاکس‌نیوز)، به دلیل مخالفت ترامپ با پذیرش شکست و تاکید وی به شکایت به دیوان عالی، اداره خدمات عمومی نیز هنوز پیروزی بایدن را به رسمیت نشناخته است.