kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ورشکستگان سیاسی هنوز به دنبال سراب مذاکره!



سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: اگر بایدن بیاید درگیری ایران با آمریکا بیشتر می‌شود.
در این مطلب آمده است: «روی کار آمدن جو بایدن جدای از فرصت‌هایی که می‌تواند برای ایران ایجاد کند؛ تهدیداتی را نیز بر ایران خواهد داشت. چراکه سوابق تاریخی نشان می‌دهد که تمام حوادث ظرف 100 سال گذشته تقریباً همه در زمان دموکرات‌ها بوده است. از زمان جنگ جهانی اول و دوم، 15 خرداد، انقلاب اسلامی و... بنابراین ما سابقه سیاسی خیلی مطلوبی نداریم که نرمش بیشتری نشان دهند. به‌خاطر اینکه نگاه دموکرات‌ها به بیرون از آمریکاست و جمهوری‌خواهان به درون آمریکا نگاه می‌کنند. بنابراین اگر آقای بایدن بیاید درگیری ایران با آمریکا وسعت بیشتری پیدا خواهد کرد و شاید در بعضی از مواقع دموکرات‌ها خشن‌تر از ترامپ عمل کنند.» طیف مدعی اصلاحات تاکنون بارها دوگانه دروغین «دموکرات‌های خوب- جمهوری خواهان بد» را مطرح کرده است. اما همان‌طور که این رسانه زنجیره‌ای اذعان کرده، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در هر موضوعی اختلاف داشته باشند، در دشمنی با مردم ایران هیچ اختلاف‌نظری با یکدیگر ندارند. چندی پیش حمیدرضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه دولت اصلاحات گفته بود: «با آمدن آقای بایدن هیچ تفاوتی نخواهد کرد. کما اینکه اکثر قریب به‌اتفاق این تحریم‌ها و سنگین‌ترین آنها در زمان دموکرات اعمال شده است. ضمن اینکه آقای بایدن و دموکرات‌ها چون مثل ترامپ در دنیا و اروپا منزوی نیستند ممکن است برای فشار روی ایران بتوانند قوی‌تر عمل کنند. این‌گونه نیست که اگر آقای بایدن بیاید طرف ایران را خواهد گرفت. مضاف بر اینکه بایدن جامعه اروپا را نیز در کنار خود خواهد داشت. لذا این بحث پیچیده‌ای است و به‌نظرم همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند بسیار اشتباه است که در ایران موضوعاتمان را موکول و متوقف به انتخابات آمریکا کنیم. هیچ‌فرقی بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها نیست. بله روش‌هایشان فرق می‌کند؛ یکی لبخندش بیشتر است و دیگری مشت گره کرده‌اش را بیشتر نشان می‌دهد».
امتیاز بیشتر در مذاکره با ترامپ است!
همچنین ارگان دولت بار دیگر ساز مذاکره با آمریکا کوک کرد و این در حالی است که تشت رسوایی برجام از بام افتاده است. روزنامه دولتی ایران دیروز گفت‌وگویی را با مهدی ذاکریان، عضو هیئت علمی دانشگاه منتشر کرده است. وی در پاسخ به این سؤال مضحک و غیر منطقی که «مذاکره نتیجه بخش با کدام یک از نامزدهای انتخابات آمریکا محتمل‌تر خواهد بود؟» گفته است: «در صورتی که بایدن انتخاب شود او قطعاً از نتایجی که سیاست دولت ترامپ در قبال ایران به دست آورده برای افزایش قدرت چانه زنی خود استفاده می‌کند و این ظرفیت‌ها را بایگانی نمی‌کند. بنابراین من ظرفیت‌های تحریم‌ها از این منظر که ایران را به مذاکره نزدیک کند، نادیده نمی‌گیرم و معتقدم بایدن از همان ظرفیت هم برای مذاکره با ایران استفاده می‌کند. ضمن اینکه باید در نظر داشت ظرفیت‌هایی که بایدن برای مذاکره دارد همراه با سختگیری بیشتری خواهد بود. اساساً دموکرات‌ها همیشه در مذاکره رویکرد سختگیرانه تری نسبت به جمهوریخواهان داشته‌اند لذا معتقدم که اگر ما با ترامپ منزوی وارد مذاکره شویم چه بسا بتوانیم امتیازات بیشتری به دست بیاوریم و تا ژانویه باز فرصت برای این اقدام زیاد است.»
گفتنی است، مدعیان اصلاحات اعتنایی ندارند که برجام پایمال شده است؛ اعتنایی ندارند که چه تضمینی وجود دارد رژیمی که هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهانش، زیر امضایشان زدند، با مذاکره مجدد، نقض عهد نکنند. آنها در همین شرایط بر طبل مذاکره می‌کوبند که البته باید به جای این گزافه‌گویی‌ها و مهمل‌بافی‌ها، حساب وعده‌های پوچ و توخالی و فجایع تحمیل کرده به مردم را پس دهند و در پیشگاه عدالت پاسخگو باشند.
توجیه عجیب برای پوشش سوءمدیریت‌ها در بازار مسکن!
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی به نقل یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره افسار گسیختگی بازار مسکن نوشت: «بازار مسکن، «حباب قیمتی» وجود ندارد و قیمت مسکن با توجه به شرایط موجود باید هم افزایش پیدا کند. او شرایط خاص کرونایی و تأثیر آن بر اقتصاد ایران را در به وجود آمدن شرایط امروز خاطرنشان می‌کند و معتقد است که اقتصاد شبیه به اقتصاد جنگ در این دوره، قیمت مسکن را به قله کنونی رسانده است...»
گفتنی است این روزها اقتصاد کشور و مردم گرفتار مشکلات عدیده هستند ولی برخی مسئولان با دادن آدرس‌های غلط درپی ترویج این نظر هستند که مشکلاتی که در سال جاری‌گریبانگیر اقتصاد کشور شده است، نتیجه تحریم‌های آمریکا بوده و سوء مدیریت مسئولان نقش حداقلی دارد، این در حالی است که بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور و مردم، هیچ ربطی به تحریم ندارد یا کمترین اثر را از تحریم می‌بیند، از جمله گرانی شدید مسکن. علت این اوضاع بحرانی هم مشخص است: اهمال دولت در هفت سال اخیر برای افزایش تولید مسکن با توهم عدم نیاز به مداخله دولت در بازار مسکن. البته حامی اصلی این نظریه، عباس آخوندی وزیر سابق راه بود که سال ۱۳۹۷ استعفا داد اما نتیجه اهمال‌های وی تا سال‌ها ‌گریبانگیر مردم ایران خواهد بود.
عباس آخوندی که در دوره وزارت پنج‌ساله ونیمه‌اش وعده عدم گرانی مسکن را می‌داد و در مراسم تودیعش افتخار کرد حتی یک خانه هم برای مردم نساخته، آیا اکنون پاسخگوی مسکن 26 میلیون تومانی است؟ در حقیقت وی با استعفای خود در نخستین سال دولت دوازدهم از پاسخگویی به عملکرد نامناسب خود فرار کرد.
عباس آخوندی در شرایطی ژست یک طرفدار بازارآزاد و حامی عدم مداخله دولت را می‌گرفت که در دوره او امکانات دولتی وزارت راه صرف اقدامات عجیبی مانند خلاصه کردن کتاب! شد که نمونه آن را می‌توان در خلاصه کتاب «زوال‌اندیشه سیاسی در ایران» (فارغ از عقاید نویسنده‌اش) مشاهده کرد که سال 1395 بر روی سایت رسمی وزارت راه قرار گرفت!!
تورم،‌ رشد نقدینگی و کسری بودجه دولت
روزنامه ابتکار در گزارشی به نقل از یک کارشناس نوشت: رشد قیمت مسکن متوقف نخواهد شد... تا زمانی که تورم هست نه رشد قیمت بازار مسکن متوقف خواهد شد و نه رشد بازار بورس و دلار و نه رشد قیمت سایر کالاها اما بی‌تردید سرعت رشد قیمت تغییر می‌کند. مادامی‌که تورم، رشد نقدینگی داریم و کسری بودجه دولت بالاست این وضعیت ادامه خواهد داشت و همان‌طور که ملاحظه می‌کنید این وضعیت برای اقتصاد به صورت مشکلی مزمن درآمده است. مگر اینکه چاره‌اندیشی شود و دولت بتواند انظباط بیشتری در سیستم‌های هزینه‌کرد خود انجام دهد، بتواند کسری بودجه را کاهش دهد و توازن بین عرضه و تقاضا و همچنین تعادلی بین هزینه‌ها و درآمدها و هزینه‌های دولت ایجاد کند. در شرایطی که دولت تحت فشارهای سنگین تحریم و هزینه‌های درمان و پیشگیری از کرونا به هزینه‌های دولت افزوده شده است، احتمال چنین تعادلی در این شرایط بسیار کم است.
در ادامه این مطلب آمده است: اکنون شاهد کسری بودجه‌ای در کشور هستیم که شاید نزدیک به نیمی از بودجه شود و خوشبینانه‌ترین حالت این کسری بودجه برابر است با بیش از یک سوم بودجه. چشم‌انداز نیز روشن نیست که بتوانیم بگوییم کسری بودجه در سال آینده مرتفع خواهد شد یا خیر. اکنون دارای چنین وضعیت تورمی هستیم اما حتی این وضعیت تورمی شرایطی را ایجاد نمی‌کند که قیمت‌های مسکن تا این‌اندازه باشد.
بیفتک ایتالیایی خوردن و آروغ پرولتاریایی زدن؟!
روزنامه شرق در شماره دیروز خود در یادداشتی آورده است: «همه‌ساله از اواسط سه‌ماهه اول که بازار مسکن استیجاری آماده استقبال از متقاضیان در فصل جابه‌جایی‌ها می‌شود، با همت اصحاب رسانه بخشی از گرفتاری‌های جمعیت مستأجر به گوش متولیان امر می‌رسد و همین امر آنان را وادار می‌کند با شتاب شروع به تهیه و ارائه طرح‌هایی برای مقابله با این مشکل و مهار آن کنند؛ اما چند ماه بعد این موج فروکش می‌کند، رسانه‌ها، افکار عمومی و صدالبته متولیان امر مشکل را فراموش می‌کنند، چنان‌که گویی اصلاً مشکلی در کار نبوده است.»
شرق افزوده است: «با مرور اخبار چندین سال گذشته می‌توان این ادعا را اثبات کرد. در این چند سال بارها و بارها مسئولان و مقامات وعده‌هایی برای حل مشکل مسکن، خانه‌دارشدن مردم، ساخت مسکن استیجاری، نظارت بر بازار مسکن استیجاری و... داده‌اند. وعده‌هایی که هیچ‌کدام کمکی به حال جمعیت روبه‌گسترش مستأجر کشور نکرده است.»
این روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب با چشم پوشی بر مسکن مهر مدعی شده: «مشکل مسکن برخلاف شعارهایی که سیاسیون درباره آن می‌دهند، هرگز جزء اولویت‌های سیاست دولت‌ها نبوده و به بیان دیگر جزء چند دغدغه اصلی که ذهن مسئولان کشور را اشغال می‌کند، تلقی نمی‌شود.»
وقتی این مطلب را در این روزنامه می‌خوانیم ناخودآگاه یاد این گفته می‌افتیم که «فلانی بیفتک ایتالیایی می‌خورد و آروغ پرولتاریایی می‌زند.» یعنی آنکه فلانی، هم با سبک زندگی اشرافی روزگار می‌گذراند و هم ادای حمایت از طبقه کارگر (پرولتاریا) را درمی‌آورد. چراکه این روزنامه و دیگر روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب به حمایت از عباس آخوندی وزیر پیشین مسکن و شهر‌سازی دولت تدبیر و امید پرداخته و می‌پردازند و هم ظاهراً با افراد جامعه که از گرانی مسکن رنج می‌برند همدردی می‌کنند. عباس آخوندی وزیر پیشین مسکن در دولت تدبیر و امید که یکی از اصلاح‌طلبان هست در قریب 6 سال وزارت خود حتی یک‌ خانه نساخت و بدتر از آن اینکه پس از پایان دوره وزارتش به نساختن خانه افتخار کرد و این افتخار توسط همین روزنامه‌ها منتشر شد. نکته دیگر اینکه این یادداشت در حالی می‌خواهد همه دولت‌ها را در موضوع مسکن مانند هم نشان دهد که در دولت‌های نهم و دهم با اجرای پروژه مسکن مهر بیش از دو میلیون خانه ساخته شد.