kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
ترکیه

زلزله مهیب 6/6 ریشتری در ازمیر ترکیه

ستاد بحران و مبارزه با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد رشته زلزله‌هایی شرق و غرب این کشور را لرزاند.





به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دو زمین لرزه شدید در استان‌های «ازمیر» و «بینگول»، شرق و غرب ترکیه را لرزاند.
ستاد بحران و مبارزه با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد این زلزله ساعت ۱۱:۴۸ به وقت محلی دیروز جمعه به کانون روستای آلیبیر از توابع بخش مرکزی شهر بینگول و در عمق ۷.۶۲ کیلومتری زمین رخ داده است. همزمان موسسه زلزله‌نگاری قندیللی وابسته به دانشگاه بوغازایچی شدت این زلزله را ۳.۹ ریشتر و به کانون روستای چوکورجا تابعه شهرستان بینگول اعلام کرده است. هنوز درباره تلفات ویا خسارت احتمالی این زمین لرزه گزارشی منتشر نشده است.
ستاد بحران و مبارزه با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این زلزله ساعت ۱۴:۵۱ به وقت محلی جمعه در عمق ۱۶.۹ کیلومتری دریای اژه واقع در ۱۷ کیلومتری شهرستان سفری حیصار از استان ازمیر زمین رخ داده است.
شدت این زلزله که حدودا ۳۰-۴۰ ثانیه طول کشیده به حدی بوده که در شهر‌های ازمیر؛ آیدین؛ و موغلا حس شده و مردم را سراسیمه به خیابان‌ها کشانده است. بنابه اخبار رسانه‌های ترکیه این زلزله خساراتی را به همراه داشته، اما هنوز در‌باره تلفات جانی این زمین لرزه گزارشی منتشر نشده است. این زلزله شدید در استانبول هم احساس شده است. گفته شده مرکز لرزه نگاری آمریکا شدت زمین لرزه در غرب ترکیه را هفت ریشتر اعلام کرد.
شهردار منطقۀ بورنوا از توابع استان ازمیر گفت: تعداد بنا‌های زیادی در مناطق اطراف بورنوا تخریب شده است. همچنین رجب طیب اردوغان- رئیس‌جمهوری ترکیه- در پیامی توئیتری نوشت: با تمام امکانات کشور در کنار شهروندانی هستیم که از وقوع این زلزله آسیب دیده‌اند. ما برای شروع کارهای لازم در منطقه با همه نهادها و وزرای مربوطه وارد عمل شده ایم.
این زلزله جزیره «دودکانسا» در یونان را به لرزه درآورد.
براساس برآوردهای اولیه 4 نفر بر اثر زلزله در ازمیر ترکیه جان خود را از دست داده و 120 تن دیگر مصدوم شده‌اند.