kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۱۰۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
وزارت صمت گزارش داد

رشد ۱۵ درصدی تولیدات صنعتی کشور در ۵ ماهه امسال

متوسط رشد ۲۸ گروه کالای صنعتی در ۵ ماهه امسال به ۱۵ درصد رسید.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید کالاهای منتخب صنعتی در پنج ماه امسال بیشترین حجم تولید در این گروه‌های کالایی به الیاف اکریلیک با رشد 189.5درصد اختصاص دارد.
علاوه‌بر این در مجموع از 28 گروه کالایی منتخب صنعتی، تولید دو کالای ماشین لباسشویی افزایش 58.0 درصدی و تلویزیون 78.7 درصدی داشته و مابقی کالاها با رشد زیر 40 درصدی تولید روبه‌رو شده‌اند.
بر اساس این گزارش متوسط رشد 28 گروه کالایی در 5 ماهه امسال حدود 15 درصد بوده است.
صادرات 160 میلیون دلاری لوازم خانگی
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت که در صنعت لوازم خانگی سالانه به طور متوسط ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار صادرات انجام می‌شود.
عباس هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر اطلاعات مربوط به صادرات لوازم خانگی تا آخر سال ١٣٩٧ در دسترس است، تصریح کرد: کولر آبی، یخچال و آبگرمکن کالاهای اصلی صادرات ایران هستند و سالانه  بسته به شرایط به طور متوسط ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار صادرات در صنعت لوازم خانگی انجام می‌شود.
وی همچنین عراق، افغانستان و ترکیه، پاکستان، امارات و اردن را مقاصد صادرات لوازم خانگی عنوان کرد و گفت: با توجه به ملاحظات امنیتی ناشی از تحریم‌ها اطلاعات دقیقی از میزان صادرات در سال وجود ندارد.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه در پاسخ به اینکه آیا با وجود مشکلات مربوط به تامین ارز و مواد اولیه و همچنین خروج برندهای خارجی از کشور امکان این میزان صادرات در سال جاری وجود دارد؟ تصریح کرد: صادرات یک مقوله جدا از بازار داخل است و اگر سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی تسهیلات لازم در زمینه بازگشت ارز انجام دهند و همچنین بازارهای صادراتی وجود داشته باشد، صادرات روال خودش را طی می‌کند. البته قطعا بازار داخل اولویت واحدهای صنعتی است.
به گفته وی با در نظر گرفتن توانمندی تولید کشور و نیاز بازار داخل صادرات سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون دلار منطقی است.
به گزارش ایسنا، اردیبهشت ماه امسال معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از برنامه‌ریزی برای صادرات لوازم خانگی در سال جاری خبر داده و گفته بود که پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری ۱۶۰ میلیون دلار لوازم خانگی صادر شود.